Fästet som försämras

Diskutera sådant som rör själva serien här.
Nytillkommen moderator: Tony Crona

Moderators: Micael Eriksson, Tommie Lindberg, Tobias Hult

Post Reply
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Fästet som försämras

Post by Erik Persson »

Startar en ny tråd så slipper vi denna diskusion under senaste rallyt.

Precis som många skriver är försämringen av fästet generellt ett stort problem som ju eskalerar vid långa rallyn. Just denna gång körde ju undertecknad inte så långt så jag blev inte drabbad. :wink:

Men det är märkligt att de inte kan få till en funktion med att man får "nya däck" vid service, om man nu ställer in så. Precis som man väljer att ange om man får byta setup.
Så skulle fästet kunna försämras i nuvarande takt, men med möjlighet att byta däck. Så kunde man som skapare av rallyn välja lite mer fritt med new, normal eller worn och därigenom likna uppkörda sträckor eller sträckor med sämre fäste.
För problemet är rätt markant även vid regn och uppkörda sträckor på grus.

Det här är en av anledningarna till varför jag väljer bort stora serier, såsom WCN etc. Det blir liksom inte kul att köra 16 sträckor med fäste som motsvarar sommardäck på vinterföre.

Men kanske är det inte en så lätt nöt att knäcka...

Någon som tesat ungrarnas senaste version av pluginet? De har ju fått till skadorna så att de följer med till nästa sträcka, även om det inte syns på bilen när man startar nästa sträcka. Men pluginet håller reda på skadorna i alla fall.
User avatar
Dennis Hernehult
Posts: 263
Joined: 2007 Jan 01 5:10 pm

Post by Dennis Hernehult »

Någon som har pratat med checkerna om detta om det är någon lösning på G?
_\|/__\|/__\|/_Dennis_\|/__\|/__\|/_
User avatar
Micael Eriksson
Posts: 533
Joined: 2009 Jan 02 6:57 pm

Post by Micael Eriksson »

Jag ställde frågan till Miroslav Fric i höstas och han svarade att dom "jobbar" på det......
Hellre dö än fega
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

Jag tror jag hittade en fråga från dig Micael angående just detta. Och att man i svaret påstod att det spelade roll hur man körde.
Om man körde utan att låsa hjul / sladda /slira eller att köra bredvid vägen så minskades inte fästet i samma takt.
Men hallååååå byt däckleverantör om de är så dåliga. Det är ju liksom enda sättet att köra fort. Eller hur?

Jag ska försöka ta upp det via den lilla kontakt jag har med en av dom. Törs inte utlova några vassa svar. Men det skulle vara intressant att få reda på om de försöker hitta lösning.
User avatar
Petter Olsen
Posts: 140
Joined: 2008 Feb 06 10:19 pm

Post by Petter Olsen »

Erik Persson wrote: Om man körde utan att låsa hjul / sladda /slira eller att köra bredvid vägen så minskades inte fästet i samma takt.
Haha. Da har jeg ett problem. :lol: Kan ikke kjøre fort uten sladd :x
User avatar
Christer Vestlund
Posts: 211
Joined: 2007 Jan 04 10:50 am

Post by Christer Vestlund »

Det som Erik skriver om att fästet försämras i högre takt ju mer man laddar och är i nån vall här och där kan jag intyga att stämmer. Det går skapligt så länge man kan unvika vallar och att det släpper loss lite. Så fort man blir lite frustrerad och öser på lite då är det kört. Tycker att detta fenomen förstör snö körning som igentligen är förbannat kul vare sig man har snomod eller inte.
På frågan om ungranas plugin har jag inget svar men när man kör på italienarnas så finns inte detta fenomen. Jag tror att italienarna startar om spelet för varje sträcka och CZ kör typ quick rally därav detta problem/bugg
//Christer
Christer Vestlund
Better flat out than safety
Post Reply