Saknar!!!

Diskutera sådant som rör själva serien här.
Nytillkommen moderator: Tony Crona

Moderators: Micael Eriksson, Tommie Lindberg, Tobias Hult

Kalle Kronkvist
Posts: 111
Joined: 2008 Feb 27 9:21 pm

Post by Kalle Kronkvist »

De var mycket tack vare serien som jag börja spela,när jag satt hos Tony B o såg filmerna.
Så skulle va kul om de kom igång o vad gäller repriser o setuper så är det ju rättvist o de som placerar sig bra bör ju va stolta om nån vill "nalla" deras setup.
Arrangören får bestämma regler helt enkelt så kör vi andra eller sätter oss i soffan o pillar pung om nu de är mer fränt =)
Ha en bra sommar alla "rallydårar" så ses vi här eller i skogen =)
User avatar
Jim Hjerpe
Posts: 681
Joined: 2007 May 10 1:44 pm

Post by Jim Hjerpe »

Repriser på topp 3 alternativt topp 5 i varje klass är väl melodin. Den som har problem med att visa sina setuper får köra nåt annat?

Det är min mening, jag har hittills aldrig kunnat köra på nån annans setup fullt ut, däremot har jag fått setuper här å där, som man kan plocka ett å annat ifrån...
// Jim Hjerpe
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Post by Andreas Karlsson »

Det finns ju ett annat problem med att kolla igenom topp 3/5 repriser också, och det är att det tar väldigt mycket tid för den som driver serien.

man ska ladda ner repris, lägga in den, ladda ner bilen, installera den (på rätt plats), kolla igenom reprisen flera gånger (i olika vinklar så man inte missar nåt) och sedan repetera det för varje bil.

säg att man kollar varje repris 3 gånger och tävlingen är på säg 10ss

då blir det 30x3 eller 5 repriser man måste kolla.

och om vi tar noiker som riktmärke på 8 min (ca) så får man snart fram att bara den skulle ta rätt lång tid att kolla.

vi börjar snacka om närmare en full arbetsdag för att kolla alla repriser.
det blir ju ohållbart då de flesta har ett privatliv också.
ska man sedan lägga ner tid på planering osv (och kanske lite träning för sin egen del) så kommer man snart inte ha någon tid över alls till annat än att driva serien.

så att kolla alla repriser är inte heller en bra lösning.

det enda som finns kvar då är att man gör en självkontroll, och misstänker man någon för fusk så får man lägga in en protest/motsv till serieledningen som kan kolla repriser från berörda sträckor.
precis som i verkligheten altså.

men är det en bra lösning?

ni kanske förstår vilket dilemma man ställs inför om man ska driva serien.
Det är inte ett speciellt enkelt jobb om man ska köra ett virtuellt SM med allt vad det innebär.
Tobias Hult
Posts: 196
Joined: 2011 Mar 27 2:35 pm

Post by Tobias Hult »

Det har du helt rätt i Andreas, hade inte tänkt på det. Jag har kört en egen serie ett tag nu och haft geningsskyddet aktiverat och jag tycker att det verkar fungera bra. Det är sant att man ibland får strafftid för att ha ett hjul på insidan av vägen vilket är lite tråkigt men samtidigt så är det samma för alla. Så jag tror att det skulle funka bra med det aktiverat och som du säger om man är misstänksam så får man helt enkelt lämna in någon typ av protest.
User avatar
Jim Hjerpe
Posts: 681
Joined: 2007 May 10 1:44 pm

Post by Jim Hjerpe »

Ska protester användas som "geningsskydd", så tycker jag att det ska ske i det tysta. Alltså inget prat om att man lämnat in protester, att det är protester som ska kollas igenom innan resultat kan anslås osv, utan att det bara förs på tal i forumet om det är en protest som går igenom, alltså att nån faktiskt får ett straff. och inget prat om att "den å den måste ha genat", tycker man det så lämnar man in en protest å sen är det bra.

Detta för att undvika en massa negativa inlägg, onödiga påhopp och spekuleringar.

Sen är det ju så, att det syns rätt så bra om det är nån som fuskar brutalt mycket. (mellantider)
Det brukar kanske jämna ut sig i slutändan iallafall, med att folk bryter osv?
Det brukar ändå vara samma personer som slåss i toppen, tävling efter tävling..
// Jim Hjerpe
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Post by Andreas Karlsson »

Håller helt med jim, protester skickas i PM till serieledningen och tas inte upp på forumet mer än att tävlingesledningen möjligen kan skriva att "resultat dröjer lite då en protest är inlämmnad och behandlas"
dvs, man tar aldrig upp vem som är berörd av den utan även det är en sak som tas i PM.

Så skulle jag vilja ha det iaf.
Tobias Hult
Posts: 196
Joined: 2011 Mar 27 2:35 pm

Post by Tobias Hult »

Det låter som en bra lösning tycker jag :)
Erik "ekan" E
Posts: 32
Joined: 2011 Oct 04 10:50 pm

Post by Erik "ekan" E »

Hur stor blir kostnaden av att donera osv för att kunna anordna själva serien?

Är själv mycket intresserad av att vara med och göra serien seriös igen.
Dock känns det ju inte kul att kanske betala allt själv om det skulle bli dyrt så att säga.
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

De ekonomiska kostnaderna är inte stora. Då är det den satsade tiden som är den stora investeringen.

Kostnaden för webhotellet och domänen har, än så länge, sponsorn Kim´s Bil & MC betalat.

Jag hade ett doneringskonto dit folk kunde sätta in pengar.
Dessa pengar har bland annat använts till en hårddisk där downloadsen ligger på min web-server samt att jag lagt några kronor för att betala lite el då den servern står på dygnet runt samt att jag lagt några kronor på att betala uppkopplingen till servern.
Serverutrymme och downloads kan jag även i fortsättningen tillhandahålla så det behöver inte eventuella nya personer som driver serien fundera på.
Erik "ekan" E
Posts: 32
Joined: 2011 Oct 04 10:50 pm

Post by Erik "ekan" E »

De ekonomiska kostnaderna är inte stora. Då är det den satsade tiden som är den stora investeringen.

Kostnaden för webhotellet och domänen har, än så länge, sponsorn Kim´s Bil & MC betalat.

Jag hade ett doneringskonto dit folk kunde sätta in pengar.
Dessa pengar har bland annat använts till en hårddisk där downloadsen ligger på min web-server samt att jag lagt några kronor för att betala lite el då den servern står på dygnet runt samt att jag lagt några kronor på att betala uppkopplingen till servern.
Serverutrymme och downloads kan jag även i fortsättningen tillhandahålla så det behöver inte eventuella nya personer som driver serien fundera på.
Ok, så det som behövs är alltså folk som har tid att hålla serien uppe och nån som har donerat som kan skapa själva tävlingarna.

Om det inte finns någon som har donerat så skulle jag i nödläge kunna donera till pluginet. Dock vet jag inte om jag riktigt har tiden :/
Tobias Hult
Posts: 196
Joined: 2011 Mar 27 2:35 pm

Post by Tobias Hult »

Jag har donerat till pluginet så jag skulle kunna göra tävlingarna, men jag säger som Erik jag är tveksam om jag har tid att driva serien. Jag skulle kunna hjälpa till med serien, men inte driva den själv. Men om fler kan tänka sig hjälpa till så skulle jag också kunna hjälpa till :)
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Post by Andreas Karlsson »

Det finns många som donerat. Jag bla. Men det är tiden som saknas. Och det faktum att jag inte har någon lämplig dator för tillfället.
User avatar
Micael Eriksson
Posts: 533
Joined: 2009 Jan 02 6:57 pm

Post by Micael Eriksson »

En variant som jag förespråkat tidigare är att vi fixar en licens för Sverige, då sköter pluginet resultat servicen automatiskt (Cup list) så det blir minimalt med administrativt jobb.

Om vi dessutom gör som i verkligheten att vi har olika "arrangörer" för tävlingarna så blir det inte så betungande för nån. Tex. jag lägger upp Rally Vännäs och Erik Östersunds Vinter rally....osv. Vi är ju som sagt en heldel som donerat så det borde bli max två tävlingar per man och säsong.

Ett ev. team mästerskap sköts också per automatik av pluginet då, mesta jobbet blir nog att fixa själva licensen då Cz admins inte direkt är enkla att få kontakt med...
Hellre dö än fega
Peter Sandbäck
Posts: 139
Joined: 2009 Nov 11 5:41 pm

Post by Peter Sandbäck »

Det låter som en mycket bra idé om vi kan få tag i en licens!!

Allt annat skribenten ovanför skriver håller jag med om! :D
Gör man som det så borde det gå att styra ihop något relativt enkelt.
"If in doubt, flat out"
User avatar
Ulf Carlsson
Posts: 1299
Joined: 2009 Jan 03 8:45 am

Post by Ulf Carlsson »

Micael Eriksson wrote:En variant som jag förespråkat tidigare är att vi fixar en licens för Sverige, då sköter pluginet resultat servicen automatiskt (Cup list) så det blir minimalt med administrativt jobb.

Om vi dessutom gör som i verkligheten att vi har olika "arrangörer" för tävlingarna så blir det inte så betungande för nån. Tex. jag lägger upp Rally Vännäs och Erik Östersunds Vinter rally....osv. Vi är ju som sagt en heldel som donerat så det borde bli max två tävlingar per man och säsong.

Ett ev. team mästerskap sköts också per automatik av pluginet då, mesta jobbet blir nog att fixa själva licensen då Cz admins inte direkt är enkla att få kontakt med...
Låter kanon bra.
Post Reply