En till hårddisk

Problem eller tips om själva datorn
Post Reply
User avatar
Anders Alm
Posts: 1061
Joined: 2007 Jan 01 4:52 pm

En till hårddisk

Post by Anders Alm »

Hej Vill sätta in en hårddisk till i min dator. Min på 200gb börjar bli full.
Hur ser jag om jag kan mont en till :roll: Ja det finns plats för den fysiskt
men går det koppla in den :?: Vad är det som begrännsar i datorn
Moderkortet eller vad :oops:
Mitt heter Asus P5AD2 Premium.......
#1 ANDERS ALM
LANCER EVO9
User avatar
Rasmus Persson
Posts: 560
Joined: 2008 Jul 06 9:45 pm

Post by Rasmus Persson »

Jaa du ska ha en plats kvar för en hårddisk till.
// Persson

RBR:
Subaru Impreza WRC S14
Volvo 240 LE

Real: Volvo 244 87\" Voc

Image
User avatar
Johan Gustavsson
Posts: 853
Joined: 2008 Jan 15 10:11 pm

Post by Johan Gustavsson »

Om det inte skulle finans plats så skulle du ju kunna skaffa en fristående usb hårddisk.
User avatar
Rasmus Persson
Posts: 560
Joined: 2008 Jul 06 9:45 pm

Post by Rasmus Persson »

Johan Gustavsson wrote:Om det inte skulle finans plats så skulle du ju kunna skaffa en fristående usb hårddisk.

Precis det är nästan bättre :wink:
// Persson

RBR:
Subaru Impreza WRC S14
Volvo 240 LE

Real: Volvo 244 87\" Voc

Image
User avatar
Anders Alm
Posts: 1061
Joined: 2007 Jan 01 4:52 pm

Post by Anders Alm »

Johan Gustavsson wrote:Om det inte skulle finans plats så skulle du ju kunna skaffa en fristående usb hårddisk.
Vill ej ha någon hdd med usb....... :roll:
#1 ANDERS ALM
LANCER EVO9
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

Vill du installera en intern hårddisk så köper du en SATA hårddisk för ditt moderkort har stöd för det vad jag kan se.
Fabrikat och storlek är ju lite upp till din plånbok, men personligen vill jag rekommendera Seagate och varna lite för Maxtor med erfarenhet från mitt jobb där vi bytt ut massor av Maxtor. Men en smaksak.

En SATA-hårddisk behöver två kablar kopplade till sig. Det ena är en strömkabel och det andra är själva SATA-kabeln som överför data till resten av datorn.

SATA-kabel brukar det följa med extra med moderkortet annars kostar de inte många kronor. Se bif. bild SATA-kabel.jpg

Strömkabel brukar finnas direkt från nätaggregatet i din dator och skall se ut som den svarta kontakten på bilden som heter SATA-Power.jpg och om inte det finns en ledig sådan svart från ditt nätaggregat kan du använda en sådan adapter som bilden visar.

Efter att ha stoppat i kablar och slagit på datorn är det bara att fomrattera den nya disken i Windows. Kör inte snabb formattering utan fullständig och kör NTFS som filsystem.

Extra information som inte skall beröra dig som installerar en SATA-disk:
På äldre hårddiskar fanns byglar, eller pinnar som skall placeras rätt för att du skall tala om för datorn om det är en primär eller slave-disk. Den skall stå på slave såvida du inte skall installera operativet på disken. Men i ditt fall skall ju den nya disken vara en utökning och då skall den stå som slave. Instruktioner om hur man byglar rätt brukar finnas på själva hårddisken eller i medföljande manual. Kolla på tillverkarens hemsida om du är osäker, där brukar det finnas bra med information.
Attachments
SATA-kabel.jpg
SATA-kabel.jpg (22.02 KiB) Viewed 12175 times
SATA-Power.jpg
SATA-Power.jpg (26.01 KiB) Viewed 12175 times
User avatar
Anders Alm
Posts: 1061
Joined: 2007 Jan 01 4:52 pm

Post by Anders Alm »

Tack för hjälpen Erik. Ska ut o leta (ingen som har en över lite billigt :roll: )
Tänkte också höra , kan man blanda minnen :?: Har 2 st 1gb i nu men jag har också liggande 2 st 512mb = 1 gb. Har för mig att det finns plats för 4 st minnen i datorn....
#1 ANDERS ALM
LANCER EVO9
Christian Lundh
Posts: 100
Joined: 2008 May 15 10:01 pm

Post by Christian Lundh »

samma märke och modell så går det. annars skulle jag nog inte rekomendera det.
egentligen inte olika stora heller nu när minne är så billigt som det är idag så hade hellre beställt 2x1gb av samma märke/modell som du har.

om du sätter i stickorna så skulle jag även kontrollera att båda paren kör "dual channel" brukar synas när du startar datorn precis innan windows startas.

troligen ska du köra 1gb stickorna i slot 1 och 3 och dom andra i slot 2 och 4 för att det ska bli dual channel men kolla manualen om du har den, körs dom inte som dualchannel så är nog inte heller den extra giggen värd det.
Kenneth Nyström
Posts: 862
Joined: 2007 Dec 04 3:37 am

Post by Kenneth Nyström »

Anders Alm wrote:Tack för hjälpen Erik. Ska ut o leta (ingen som har en över lite billigt :roll: )
Tänkte också höra , kan man blanda minnen :?: Har 2 st 1gb i nu men jag har också liggande 2 st 512mb = 1 gb. Har för mig att det finns plats för 4 st minnen i datorn....
jag har allt du behöver anders =) WD 250Gb och 320 Gb som är beg. men funkar kanon och dom har sataII anslutning sen har jag en ny samsung 500Gb sataII liggandes

special price for you! men kan rekommendera dustinhome! bra priser och snabb leverans

är det bara samma typ av minne så kommer det att funka...samma märke på minnena är inte nödvändigt
jag tar hellre några stygn än en taskig placering!!

citat : Sten-Ove Olsson
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

Men se till att läsa i moderkortets manual. Ofta ska man sätta de två minnen som är likadana på rätt platser. Men om vi förutsätter att de två minnena du har på plats sitter rätt skall det bara vara att smacka dit de två du har liggandes.
Post Reply