Virus!

Problem eller tips om själva datorn
Post Reply
User avatar
Kim Gustafsson
Posts: 557
Joined: 2007 Jan 11 11:05 pm

Virus!

Post by Kim Gustafsson »

Hejsan. hor vi har någon viruskunnig här!?

har nämligen fått in viruset : "win32.banker.fs.trojan.spyagent.da" i min vanliga dator :/

hittade lite länkar igår på google. och kör just nu onecare livescan något..

Den har redan tagit bort regedit samt aktivitetshanteraren. och jag kan inte heller formatera om hdd. är lixom inte "administratör" längre. fast att det står att jag är det..

Någon som kanske vet något eller har råkat ut för detta viruset innan?
Christian Lundh
Posts: 100
Joined: 2008 May 15 10:01 pm

Post by Christian Lundh »

efter en snabbkoll lyckades jag hitta vad som verkar vara en lösning fast på ryska, men kanske att det funkar att lösa med en translator? om du orkar, verkade inte alltför enkelt :P http://virusinfo.info/showthread.php?t=30339

hade det varit jag hade jag nog bara bitit i det sura äpplet och gjort en ominstallation istället.
User avatar
Erik Brodin
Posts: 1521
Joined: 2008 Feb 23 5:57 pm

Post by Erik Brodin »

När jag fick en trojan så tippsade Andreas Karlsson mej om Ad Adware och då fanns det några saker där så jag tog bort allt utom min webbläsare som fanns med där (mywebsearch) :roll:
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Post by Andreas Karlsson »

glöm det..
Adaware lär inte ta den...

min erfarenhet av virus och sånt bös är att såfort nånting heter win32 nånting så är det 95% chans att man får rensa hela systemet (dvs formatera)

lättast då är att köra in windows skivan och rensa den vägen
tyvärr är det oftast enda sättet att bli av med skiten...
User avatar
Kim Gustafsson
Posts: 557
Joined: 2007 Jan 11 11:05 pm

Post by Kim Gustafsson »

okej. ska kolla upp det på ryska! håller på med någon guide jag hittade på majorgeeks.com annars får vi försöka med windows skivan. för högerklick och formatera fungerar inte :(
User avatar
Johan Gustavsson
Posts: 853
Joined: 2008 Jan 15 10:11 pm

Post by Johan Gustavsson »

Bara att sätta i windows skivan o ta det den vägen så är det klart om några timmar så blir det rbr till kvällen :wink:
User avatar
Erik Brodin
Posts: 1521
Joined: 2008 Feb 23 5:57 pm

Post by Erik Brodin »

Kim Gustafsson wrote:okej. ska kolla upp det på ryska! håller på med någon guide jag hittade på majorgeeks.com annars får vi försöka med windows skivan. för högerklick och formatera fungerar inte :(
Du har PM med en översättning till svenska nu ! :D
User avatar
Kim Gustafsson
Posts: 557
Joined: 2007 Jan 11 11:05 pm

Post by Kim Gustafsson »

tackar tackar! men nu har vi löst det. eller löst och löst. formaterade om hela skiten och fick sitta och leta drivrutiner en hel dag xD men nu är rbr snart igång igen! :D
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Post by Andreas Karlsson »

du hittade till ljudet också? ;)
User avatar
Kim Gustafsson
Posts: 557
Joined: 2007 Jan 11 11:05 pm

Post by Kim Gustafsson »

jodå! med lite hjälp av erik :D

tack erik, johan och andreas för all hjälp :D
Post Reply