RAM minne

Problem eller tips om själva datorn
Kenneth Nyström
Posts: 862
Joined: 2007 Dec 04 3:37 am

Post by Kenneth Nyström »

Andreas Karlsson wrote:Kenneth, borde inte du tagit reda på vilket OS det gällde INNAN du började diskutera?
så hade vi kanske sluppit allt detta...
jasså? jag la ut en bild och han kommenterade? så det är nog nån annans som ska kolla fakta innan han pratar =)

och diskutionen var ju också alla OS som är 32 bitars....


men andreas tänk om du kunde bara hålla k*ft! blev lugnt o fint i rbrserien sen du hoppade av och taggade ner...
jag tar hellre några stygn än en taskig placering!!

citat : Sten-Ove Olsson
User avatar
Simon Ek
Posts: 709
Joined: 2007 Jan 05 6:18 pm

Post by Simon Ek »

Hey vad fan är det som händer Nyström? Tat lugnt...

Så här är det, i Windows XP kan man max använda drygt 3 GB Minne, Xp klarar helt enkelt inte av mer, även om 4GB sitter ikopplade. Vista och 7 kan ta mer.
Image
Kenneth Nyström
Posts: 862
Joined: 2007 Dec 04 3:37 am

Post by Kenneth Nyström »

Simon Ek wrote:Hey vad fan är det som händer Nyström? Tat lugnt...

Så här är det, i Windows XP kan man max använda drygt 3 GB Minne, Xp klarar helt enkelt inte av mer, även om 4GB sitter ikopplade. Vista och 7 kan ta mer.
alltid lugn! men fattar inte vad det är med mannen!

mm men nått verkar ha uppdaterats i och med sp3 för polarens dator visade 4Gb i xp... blev förvånad själv! men men orka diskutera då...
jag tar hellre några stygn än en taskig placering!!

citat : Sten-Ove Olsson
User avatar
Simon Ek
Posts: 709
Joined: 2007 Jan 05 6:18 pm

Post by Simon Ek »

Allt är lugnt, jag kan se i vissa program att jag har 4GB installerade, men XP kommer aldrig kunna använda mer är 3,4-3,5...
Image
User avatar
Erik Brodin
Posts: 1521
Joined: 2008 Feb 23 5:57 pm

Post by Erik Brodin »

Jag har 32 bit Vista och datorn visar 4GB men när jag kollar i aktivitetshanteraren visar den något på 3,426GB för att vara exakt,som Ek säger.
User avatar
Simon Ek
Posts: 709
Joined: 2007 Jan 05 6:18 pm

Post by Simon Ek »

Precis, oavsett hur mycket RAM minne man har tar Vista hälften. Har man 16Gb RAM tar vista 8Gb osv. Men XP använder inte alls i närheten lika mycket (50%) som Vista, men kan allt som allt inte använda mer än 3,5Gb
Image
User avatar
Torbjörn Eriksson
Posts: 344
Joined: 2009 Jul 22 7:27 pm

Post by Torbjörn Eriksson »

TACK Simon !

Satt å läste igenom hela tråden blev bara mer å mer irriterad på tjafset när man bara måste överbevisa varandra utan att igentligen ha full koll på vad man prtar om......

Det är exakt som du skriver du kan instalera så mycket minne som moderkortet klarar av och du kommer att se i indxeierinen hur mycket som e instalerat men inte hur mycket som kan utnytjas som max !
User avatar
Simon Ek
Posts: 709
Joined: 2007 Jan 05 6:18 pm

Post by Simon Ek »

Hehe... Det var ju det här med Vista som drog ner på intresset för Microsoft att fortsätta utveckla Vista. Det är helt sjukt att Vista tar hälften av vad man har, oavsett.
Image
Post Reply