HJÄLP PANIK!!!!

Problem eller tips om själva datorn
User avatar
Fredrik Wengberg
Posts: 684
Joined: 2008 Feb 06 9:08 pm

HJÄLP PANIK!!!!

Post by Fredrik Wengberg »

Katastrofen är ett faktum.Stationära datorn har krashat.Försöker att starta Windows men det startar bara om hela tiden.Nån som har nån lösning.Har massor av filer på den hårddisken som jag inte kan bli av med.Tacksam för svar. OBS: Jag har windows XP.

Mvh//Fredrik Wengberg.
-Det är inte farten som dödar , det är smällen eller som de säger i Amerika :
It´s not the fart that kills , it´s the smell!
Roger Hillström
Posts: 196
Joined: 2008 Apr 07 3:39 pm

Post by Roger Hillström »

Bara att ta ur disken o sätta i den i en annan dator.....så kommer du åt det mesta om inte disken är trasig........alltså i en fungerande dator.....så blir ju den disken D:/ lr E:/ lr nått beroende på hur många diskar och partitioner det finns i den andra datorn.......finns andra sätt med.....men tycker nog att det är det lättaste om man nu har en till dator till förfogande
User avatar
Fredrik Wengberg
Posts: 684
Joined: 2008 Feb 06 9:08 pm

Post by Fredrik Wengberg »

Roger Hillström wrote:Bara att ta ur disken o sätta i den i en annan dator.....så kommer du åt det mesta om inte disken är trasig
Ok, Jag har provat att köra en reparation via recoverydisken, men det funkar inte.Kanske skall handla en usb grejs som jag kan sätta in hårddisken i och komma åt filerna den vägen eller?
verkar tyvärr vara enda vägen för jag måste nog formatera hela skiten sen.
-Det är inte farten som dödar , det är smällen eller som de säger i Amerika :
It´s not the fart that kills , it´s the smell!
Roger Hillström
Posts: 196
Joined: 2008 Apr 07 3:39 pm

Post by Roger Hillström »

Finns ju kablage som gör att du kan ta ut disken o koppla i ett kablage så du kan ansluta disken till en annan dator via USB.....har ett sånt kablage o de funkar rolex......lr du behöver ju inte ens ta ut den....bara att koppla i kablaget direkt på plats där den sitter
Roger Hillström
Posts: 196
Joined: 2008 Apr 07 3:39 pm

Post by Roger Hillström »

Annars e de ju som du säger.....fixa ett tomt USB kabinett o sätta disken i......funkar ju på samma sätt
User avatar
Johan Gustavsson
Posts: 853
Joined: 2008 Jan 15 10:11 pm

Post by Johan Gustavsson »

Det är inga hårdvaru fel då? Kör en checkdisk, det löser det mesta.
User avatar
Fredrik Wengberg
Posts: 684
Joined: 2008 Feb 06 9:08 pm

Post by Fredrik Wengberg »

Johan Gustavsson wrote:Det är inga hårdvaru fel då? Kör en checkdisk, det löser det mesta.
Går det att köra från recoveryskivan? Annars så är det också kört.Datorn startar som normalt och jag kan gå in te.x i biosen utan problem, sen så kommer windowsloggan upp och windows börjar laddas, och då, VIPS! så startar datorn om igen, sen kan den hålla på så hur länge som helst.
Skulle det vara ett hårdvarufel så tycker jag inte att jag borde komma så långt ens engång eller?
-Det är inte farten som dödar , det är smällen eller som de säger i Amerika :
It´s not the fart that kills , it´s the smell!
User avatar
Johan Gustavsson
Posts: 853
Joined: 2008 Jan 15 10:11 pm

Post by Johan Gustavsson »

Tror nog mer på att det är mjukvarufel. chekdisk går att köra från windows skivan.

Jag "jobbar" för tillfället på en datoraffär som servar datorer, jag ska fråga dom om råd imorgon om vad det kan vara och vad man ska göra åt det.
Peter Sandbäck
Posts: 139
Joined: 2009 Nov 11 5:41 pm

Post by Peter Sandbäck »

Kan vara virus i startupen. kolla om du tar dig in i windows i felsäkertläge.
User avatar
Chris Nyström
Posts: 339
Joined: 2008 Jan 31 8:40 pm

Post by Chris Nyström »

prova att starta i felsäkertläge, det gör du genom att trycka F8 i starten...
"Det är mycket räv och rackar spel i den här branchen"

citat av: Per Eklund

www.cnmotorsport.se
Mitsubishi Lancer Evo7 Grp.A
Toyota Corolla WRC
User avatar
Fredrik Wengberg
Posts: 684
Joined: 2008 Feb 06 9:08 pm

Post by Fredrik Wengberg »

Chris Nyström wrote:prova att starta i felsäkertläge, det gör du genom att trycka F8 i starten...
Går inte att köra felsäkert läge heller.Har idag köpt mig ett kabinett och satt i hårddisken i, men problem ändå. "Åtkomst nekas", Nu håller jag på att via min bärbara dator köra en diskkontroll som skall försöka att reparera trasig filer, Annars så är det fan kört :-(. Eller finns det ytterligare alternativ.Mycket saker på disken som jag absolut inte vill mista, bl.a foton diverse lösenord och alla mina setuper till RBR bilarna.
-Det är inte farten som dödar , det är smällen eller som de säger i Amerika :
It´s not the fart that kills , it´s the smell!
Peter Sandbäck
Posts: 139
Joined: 2009 Nov 11 5:41 pm

Post by Peter Sandbäck »

har du vista på den bärbara?
User avatar
Fredrik Wengberg
Posts: 684
Joined: 2008 Feb 06 9:08 pm

Post by Fredrik Wengberg »

Peter Sandbäck wrote:har du vista på den bärbara?
Japp jag har Vista på den bärbara.Går det och skiter sig då eller?
-Det är inte farten som dödar , det är smällen eller som de säger i Amerika :
It´s not the fart that kills , it´s the smell!
Peter Sandbäck
Posts: 139
Joined: 2009 Nov 11 5:41 pm

Post by Peter Sandbäck »

tänkte mer att de hade med vista säkerhetsgrej att göra, så då inte har behörighet till den disken. men du kör väl som administratör så det är nog inte det.
Stefan Larsson

Post by Stefan Larsson »

eller köp en ny hårddisk och installera de windows du nu vill ha. och koppla in din gammla hårddisk som slave. då kanske du kan rädda dina filer du vill spara.
Post Reply