2007 (Deltävling 3 Älvsbyns MS)

Mattias Ahlströms serie

Moderator: Mattias Ahlstrom

Locked
User avatar
Mattias Ahlstrom
Posts: 354
Joined: 2007 Jan 01 4:48 pm

2007 (Deltävling 3 Älvsbyns MS)

Post by Mattias Ahlstrom »

Älvsbyn bjöd på omväxlande väder. Allt från fint väder till mulet och regn. Detta var förmodligen anledningen till att första och andra omgången blev väldigt olika resultatmässigt. Det ostadiga vädret gjorde däcksvalet svårt.
Vann kvalet gjorde en nykomling! Anton Brorsson, som även var snabbast i andra omgången. Första omgången vanns också av en som körde cupen för första gången, Erik Persson. Omgång 3 och 4 vanns av cupens "kvalkung", Clarence Blom. Faktum är att i de tre tävlingar som körts har han varit snabbast i hälften av kvalomgångarna. Han leder också cupen efter en förstaplats och en fjärdeplats.

På startplattan inför C-finalen stod Martin Jonsson, Oskar Brorsson, Christer Wallin, Marcus Jansson och Andreas Johansson. André Jacobsson kom inte till start. Starten gick och Brorsson var först iväg. Efter honom låg Jonsson och Johansson sida vid sida. Wallin kom iväg som fyra och Jansson verkade ha problem, låg en liten bit bakom. Han bröt också på andra varvet samtidigt som Wallin tog sig förbi Johansson då han var utanför banan. Ett varv senare hade dock Johansson återtagit tredjeplatsen. Brorsson var alltjämt i täten men Jonsson jagade febrilt bakom. I sin iver att ta in på ledaren körde han lite för snävt i en kurva vilket gjorde att han kom upp på två hjul. Detta slutade med att han rullade men han kom dock iväg igen men var nu långt efter. Ställningen i mål blev; Brorsson, Johansson, Wallin och Jonsson.

RYKTEN GICK.
I depån gick det rykten om att Erik Persson skulle förnedra kompisen Anders ”Jonte” Jonsson. Han lär ha sagt ”Jag ska pissa på dig i finalen”. På ett skämtsamt sätt, förstås. Detta är väl egentligen mest ett bevis på den vänskapliga och hjärtliga stämning som råder i rallycrossdepåerna, hur konstigt det än låter. Frågan är dock; hur skulle det gå i denna interna uppgörelse? Skulle Erik lyckas eller skulle han få äta upp de orden, månne?
De övriga startanden var Dennis Hernehult, Martin Kempe, Micke Andersson och C-finalsegraren Oskar Brorsson. Hernehult var först iväg, tätt följd av Erik och Jonte trea. Fjärde bil från startplattan var Brorsson och Andersson som genast fick problem linkade iväg som femma. Martin Kempe fick även han omgående problem och bröt. På andra varvet råkade Hernehult ut för drivaxelbrott och blev även han stående. Så långt gick det alltså Eriks väg som nu var uppe i ledning före Jonte men Erik kände sig nog lite stressad för på tredje varvet var han utanför banan och tappade fart. Jonte, som inte låg långt efter smet genast förbi. Brorsson tog nog i lite för mycket vilket gjorde att han tappade mark till ledarduon. Dessa två hade en jämn fight ända tills femte varvet då Erik satsade lite väl mycket och studsade av banan igen. Nu mäktade inte Erik komma ikapp Jonte igen. Hårt satsande Brorsson ville för mycket och det slutade med en rejäl avåkning vilket gjorde att han föll ner till fjärde plats. Micke Andersson, som hade problem i inledningen av heatet tog sig alltså upp på tredjeplats.

Både heatet och den interna fighten gick alltså till Jonte och vad jag antar går Erik fortfarande omkring i depån….ännu pissnödig….

DE KOM, SÅGS OCH…NÄSTAN SEGRADE.
På startlinjen i A-finalen fanns två förare som gjorde sin första cuptävling här i Älvsbyn! Dessa var Marcus Strand och kvalsegraren (!) Anton Brorsson. Där fanns också cupledaren Clarence Blom, Per Isacsson, Peter Sandberg och så Jonte Jonsson. När bilarna släpptes var Blom den som var snabbast iväg men bakom honom var det väldigt jämt. Isacsson hade väl en halv billäng tillgodo på Sandberg och Brorsson. Jonte kom iväg som femte bil och Marcus Strand fick motorstopp i starten så han var en bra bit efter. Efter två varv hade Isacsson tappat något och var nu på fjärde plats. Andra halvan av heatet blev händelserikt. Både Sandberg och Isacsson rullade. Jonte skulle inte vara sämre utan han både snurrade och rullade. Blom var säkerheten själv och körde i mål som segrare följd av Brorsson. Trea kom Sandberg följd av Isacsson, Strand och Jonte.

Eftersom cupens tvåa, Mats Tegnvallius inte fanns med här i Älvsbyn innebär det att Clarence Blom nu tagit ett litet grepp i toppen. Dock återstår ännu merparten av tävlingarna i cupen så ännu kan mycket hända.

Väl mött i Arvika den 14-18 november.


1 Clarence Blom……… …… (19) 5 1 1 = 7 1:a A-final
2 Anton Brorsson…….. …… 2 1 (4) 3 = 6 2:a A-final
3 Peter Sandberg…….. …… 8 3 (12) 2 = 13 3:a A-final
4 Per Isacsson……….. …… 3 (10) 3 4 = 10 4:a A-final
5 Marcus Strand……… …… 5 2 2 (-) = 9 5:a A-final
6 Anders Jonsson……. …… 4 6 5 (7) = 15 1:a B-final, 6:a A-final
7 Erik Persson……….. …… 1 (-) 9 5 = 15 2:a B-final
8 Micke Andersson….. …… (21) 9 8 6 = 23 3:a B-final
9 Oskar Brorsson……. …… 7 17 (21) 11 = 35 1:a C-final, 4:a B-final
10 Dennis Hernehult…… …… 6 7 (10) 9 = 22 Bröt B-final
11 Martin Kempe………. …… (13) 4 11 8 = 23 Bröt B-final
12 Andreas Johansson.. …… (-) 13 14 12 = 39 2:a C-final
13 Christer Wallin……… …… 10 12 (15) 14 = 36 3:a C-final
14 Martin Jonsson…….. …… 9 11 (13) 10 = 30 4:a C-final
15 Marcus Jansson…… …… (20) 15 7 16 = 38 Bröt C-final
16 Andre Jacobsson….. …… (25) 8 6 20 = 34 Ej start C-final
17 Anders Alm…………. …… 12 (18 ) 16 13 = 41
18 Tony Hultgren………. …… 17 16 (18 ) 15 = 48
19 Mattias Ahlström…… …… 15 19 17 (22) = 51
20 Jimmy Alfredsson….. …… 18 14 (22) 19 = 51
21 Niclas Jägerhult……. …… 16 25 (-) 21 = 62
22 Tommie Lindberg…… …… 23 23 (24) 18 = 64
23 Andreas Carlsson….. …… 22 21 23 (-) = 66
24 Patrik Engberg……… …… (26) 24 25 23 = 72
25 Leif Backlund………. …… 14 20 (-) (-) = Oplacerad
26 Daniel Rallysson…… …… (-) (-) 20 17 = Oplacerad
27 Henrik Frisk………… …… 24 22 (-) (-) = Oplacerad
28 Mikael Svärd……….. …… 11 (-) (-) (-) = Oplacerad
29 Niclas Kjell…………. …… (-) (-) 19 (-) = Oplacerad
30 Robin Nilsson………. …… (-) (-) (-) (-) = Oplacerad
31 Markus Andersson… …… (-) (-) (-) (-) = Oplacerad


S1600-ligan:

Christer Wallin.... 8
Tony Hultgren..... 6
Tommie Lindberg 4
Patrik Engberg.... 3
Last edited by Mattias Ahlstrom on 2008 Apr 08 10:10 pm, edited 3 times in total.
User avatar
Mattias Ahlstrom
Posts: 354
Joined: 2007 Jan 01 4:48 pm

Post by Mattias Ahlstrom »

Deltagarantalelt var lite lägre senaste tävlingen jämfört med den första så vi hoppas fler förare hittar till Älvsbyn. Kanske det också blir några fler som kör S1600. Senast var det bara 2 stycken som fick poäng i S1600-ligan.

Banan är som sagt grus och i början ganska snabb. Andra halvan är lite smalare och krokigare men det går ändå att hålla hyffsat tempo även där.

Kör hårt!
Marcus Jansson
Posts: 505
Joined: 2007 Jan 01 6:45 pm

Post by Marcus Jansson »

jag började undra på SS2 va faan som va fel med ratten,sen på SS4 i ett krokigt parti så sitter man med ratten i handen....Trevligt ! körde ju faktiskt bra på SS4...Såg sen att det var en plupp där man skruvar fast ratten som lossnat...
Tony Hultgren
Posts: 15
Joined: 2007 Oct 13 10:56 am

Post by Tony Hultgren »

Hej På Er! Är ny i forumet. Har just kört Älvsbyn, häftigt!! sitter och kikar lite,
och undrar? Markus vad är en PLupp??? / Tony
Marcus Jansson
Posts: 505
Joined: 2007 Jan 01 6:45 pm

Post by Marcus Jansson »

haha jag har en logitech DFP och där man spänner fast ratten mellan ratten och bordet sitter de en "plupp" (mitt språk :lol: ) för att det ska gå att sätta fast ratten på ett tjockare bord så tar man bort den...Den lossnade mitt på sträckan...Ratten började svajja o hade sig,sen när jag skrev kommentaren tryckte jag på enter istället för den under xP lyckad dag ! :P
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

Jag ska pissa på dig Jonte i B-finalen. :twisted: :twisted: :twisted:
User avatar
Anton Brorsson
Posts: 313
Joined: 2007 Apr 08 1:34 pm

Post by Anton Brorsson »

jahapp då var min första A-Final körd och det gick fatiskt ganska bra.Hoppas ju på en vinst efter att vart snabbast kvalet :)
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

De gick bara skit i B-finalen. Jonte kommer väl att gotta sig länge förstås...

Stötdämparinställningar som e skit:
Film från sista katastrofen
User avatar
Mattias Ahlstrom
Posts: 354
Joined: 2007 Jan 01 4:48 pm

Post by Mattias Ahlstrom »

Jag har tyvärr inte möjlighet att kolla datorn så mycket mer ikväll så jag hoppas verkligen att segraren i C-finalen är nöjd även om lösen till B-finalen kommer först i morgonbitti!

By the way, Erik, är det därför Jonte sitter vid ratten och du bredvid irl? :wink: :)
Marcus Jansson
Posts: 505
Joined: 2007 Jan 01 6:45 pm

Post by Marcus Jansson »

haha hoppas ni inte har såna där stötdämpare i 240 :shock:


"By the way, Erik, är det därför Jonte sitter vid ratten och du bredvid irl? "

haha !
Anders Jonsson
Posts: 138
Joined: 2007 Jan 02 9:13 pm

piss

Post by Anders Jonsson »

Sné snorre persson - pissa breve :lol:
www.jis.se - The Driver
Anders Jonsson
Posts: 138
Joined: 2007 Jan 02 9:13 pm

Älvsbyn

Post by Anders Jonsson »

Jättekul med tävlingsrapporten du gjort Mattias :smt023
www.jis.se - The Driver
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

Rättvist att Jonte blev sist i A-finalen.

:smt075
Locked