2007 (Deltävling 6 Finnskoga MK)

Mattias Ahlströms serie

Moderator: Mattias Ahlstrom

User avatar
Mattias Ahlstrom
Posts: 354
Joined: 2007 Jan 01 4:48 pm

2007 (Deltävling 6 Finnskoga MK)

Post by Mattias Ahlstrom »

Så var då kvalet avgjort. Ett kval som innebar glädje för en del och besvikelse för en del. Några nykomlingar lyckades kvalificera sig för finalerna och några förväntna finalister som hamnade utanför. Bl.a missade normalt snabbe S1600-föraren Christer Wallin final efter en mycket tung resa i kvalet.
Kampen i toppen fortsätter då både Blom och Sandberg tog sig till A-final. Sandberg som innan tävlingen låg 3 poäng efter Blom har nu utjämnat läget i.o.m att han var snabbast i 3 omgångar och därmed också får 3 extrapoäng. Den 4:e omgången vanns av Dennis Hernehult. Hans närmaste rival, Anders Jonsson finns även han med i A-finalen. Lär bli spännande!
Hasse Onkamo, som bara kört första tävlingen, i Strängnäs, var den enda Fwd-bil som lyckades kvala in till B-finalen. Sebastian Johansson som också kör Fwd tog sig till C-final så ännu är inte segern avgjord i S1600-ligan.



C-FINAL

När det väl var dags för C-finalen kom inte Sebastian Johansson till start, det blev bara fem som gjorde upp om biljetten till B-finalen. Dessa var Andreas Johansson, Martin Jonsson, Erik Persson och nykomlingarna Jesper Nilsson och Baril Ignatius. Erik, som vanligtvis brukar tampas med Anders ’Jonte’ Jonsson i A- och B-finalerna hade ett mindre lyckat kval i denna tävling. Eftersom Jonte kvalat in till A-final har Erik en lång väg att gå om han vill sätta kompisen på plats. Starten gick och först ut var Erik Persson tätt följd av Ignatius. Trea iväg kom Nilsson, en bit därefter Johansson medans Jonsson fick problem under första varvet och tappade mycket. På tredje varvet lyckades Nilsson ta sig förbi Ignatius men i övrigt ingen större dramatik i heatet. Det vanns alltså av Persson, följd av Nilsson, Ignatius, Johansson och Jonsson.


MYCKET JÄMN B-FINAL

Såhär långt gick det enligt planerna för Persson men B-finalen bjöd på tuffare motstånd. Här fanns även Marcus Jansson, Anders Alm, Jonas Molin, Hasse Onkamo, som gjorde comeback med sin S1600-Fiesta. Även här fanns en nykomling, Daniel Molin. Först iväg var just Daniel, tätt, tätt följd av Persson. Trea iväg var Jonas Molin (Daniels bror?), fyra Onkamo, som med sin framhjulsdrivna bil har lite svårt i starterna. Femma Anders Alm och sexa Marcus Jansson som ganska omgående fick problem och bröt. På andra varvet lyckades Persson ta sig förbi Daniel Molin och även Jonas Molin var på god väg. Alm gjorde en avåkning och blev stående. Efter ytterligare ett varv hade Onkamo fått upp farten och var inte sen att utnyttja ett misstag från Jonas Molin som nu föll ner till fjärde plats. Daniel Molin var aldrig långt efter Persson utan attackerade nästan konstant. På femte varvet gav det utdelning och han tog över ledningen. Persson ville ingalunda ge upp utan började nu ett lika frenetiskt jagande. Något som betalade sig för i mål var han först. Dock bara med 1 tiondels sekund!!!
Tvåa alltså Daniel Molin, trea Hasse Onkamo, som i och med det tog hem delsegern i S1600-ligan. Fyra i B-finalen blev Jonas Molin.


ÅRETS UPPHÄMTNING ETT FAKTUM

Erik Persson är alltså den första tävlande i Rallycrosscupen som lyckats ta sig från C-final till A-final. Mycket starkt gjort. Frågan är nu om motståndet skulle bli för svårt i A-finalen? Skulle han lyckas ”tvåla dit” kompisen ’Jonte’ Jonsson eller skulle han t.o.m vinna hela tävlingen? Här fanns även de två favorittippade Clarence Blom och Peter Sandberg. Dessa båda herrar låg inför A-finalen i delad ledning i sammandraget. Dennis Hernehult och Anton Brorsson stod även dem vid startlinjen. Upplagt för ett riktigt rövarheat.
När starten gick ryckte Sandberg direkt åt sig en liten ledning men bakom honom var det MYCKET jämnt. Brorsson, Blom, Hernehult, Persson och Jonsson låg på rad. Tror inte ens ett papper skulle gå att klämma emellan någonstans. På tredje varvet lyckades Blom ta sig förbi Brorsson samtidigt som Jonsson halkade efter lite gentemot de andra. De två avslutande varven blev händelserika. På femte varvet lade Hernehult in en riktig attack och tog sig i ett svep upp på andraplatsen. Persson gjorde likadant, tog sig upp från femte till tredje plats. Blom föll till fjärde och Brorsson var nu helt plötsligt femma. På sista varvet var det Brorsson tur att göra en ”idiotsatsning” som tog honom från femte till tredje plats. Hängde ni med? Först i mål var alltså Peter Sandberg som aldrig var riktigt hotat utan vann ganska komfortabelt. Tvåa kom Hernehult, trea Brorsson, fyra Persson, femma Blom och sexa Jonsson. Notera att det endast skiljde 65 hundradelar mellan tvåan och femman. Små marginaler!
Trots dåliga odds lyckades också Erik Persson spöa 'Jonte' Jonsson igen. Kommer 'Jonte' att utjämna i sista tävlingen eller blir han tvungen att ge Erik den gyllene "Pissepottan" i nyårspresent???


S1600-ligan vanns av Hasse Onkamo, tvåa blev Sebastian Johansson och trea Tommie Lindberg.


Inför sista deltävlningen har vi nu fått en ny ledare, Peter Sandberg. Han ligger 8 poäng före Clarence Blom inför finaltävlingen på Kinnekulle Ring. Fördel Sandberg, alltså.
I S1600-ligan avgjordes cupsegern redan här på Höljesbanan. Christer Wallin, som trots att han nollade i denna tävling, har nu ett ointagligt försprång på 10 poäng. Grattis Christer! Vi hoppas och tror väl ändå att vi ska få se dig i finaltävlingen.




1 Peter Sandberg…….. …… 1 1 1 (17) = 3 1:a A-final
2 Dennis Hernehult…… …… 2 2 (3) 1 = 5 2:a A-final
3 Anton Brorsson…….. …… (-) 4 2 5 = 11 3:a A-final
4 Erik Persson……….. …… 14 20 4 (24) = 38 4:a A-final, 1:a B-final, 1:a C-final
5 Clarence Blom……… …… 3 3 (7) 4 = 10 5:a A-final
6 Anders Jonsson……. …… 4 5 (5) 3 = 12 6:a A-final
7 Daniel Molin………… …… 6 7 (8 ) 6 = 19 2:a B-final
8 Hasse Onkamo…….. …… 9 (13) 12 12 = 33 3:a B-final
9 Jonas Molin………… …… 5 9 (11) 10 = 24 4:a B-final
10 Anders Alm…………. …… 10 11 (18 ) 7 = 28 5:a B-final
11 Marcus Jansson…… …… (23) 6 6 2 = 14 6:a B-final
12 Jesper Nilsson……… …… (17) 16 9 8 = 33 2:a C-final
13 Baril Ignatius……….. …… 8 21 10 (26) = 39 3:a C-final
14 Andreas Johansson.. …… 18 8 (24) 9 = 35 4:a C-final
15 Martin Jonsson…….. …… (-) 10 13 11 = 34 5:a C-final
16 Sebastian Johansson …… 11 12 14 (21) = 37 Ej start C-final
17 Tommie Lindberg…… …… 13 15 (23) 15 = 43
18 Per Isacsson……….. …… 12 17 15 (18 ) = 44
19 Björn Lövdahl……….. …… (24) 14 19 13 = 46
20 Håkan Björkman…… …… 15 (18 ) 16 16 = 47
21 Andreas Carlsson….. …… 7 22 21 (25) = 50
22 Tony Hultgren………. …… 16 19 (20) 19 = 54
23 Jimmy Alfredsson….. …… (26) 23 17 14 = 54
24 Christer Wallin……… …… 20 (-) 26 20 = 66
25 Stefan Ohlsson…….. …… 22 25 (27) 23 = 70
26 Andreas Karlsson….. …… 27 (-) 22 22 = 71
27 Mattias Ahlström…… …… 21 26 25 (27) = 72
28 Tobias Hising……………….. …… 25 24 - - = Oplacerad
29 Magnus Björndahl…. …… 19 - - - = Oplacerad
30 Henrik Frisk………… …… - - 28 - = Oplacerad






S1600-Ligan

1 Hasse Onkamo…….. 8
2 Sebastian Johansson 6
3 Tommie Lindberg…… 4
4 Per Isacsson……….. 3
5 Håkan Björkman…… 2
6 Tony Hultgren………. 1
Last edited by Mattias Ahlstrom on 2008 Apr 08 9:50 pm, edited 4 times in total.
Håkan Björkman
Posts: 110
Joined: 2007 Feb 13 6:15 pm

Post by Håkan Björkman »

Då var det spårat å klart.. :lol: men nu ska jag sova.. :P
User avatar
Mattias Ahlstrom
Posts: 354
Joined: 2007 Jan 01 4:48 pm

Post by Mattias Ahlstrom »

Min säsong är förmodligen över, efter haveriet förra tävlingen. Jag kämpar på med att lösa problemet och ska göra vad jag kan för att vara med i finaltävlingen.
User avatar
Hasse Onkamo
Posts: 2343
Joined: 2007 Jan 01 6:06 pm

Post by Hasse Onkamo »

Jag kommer ut o luftar Fiestan. Den har stått o dammat ner sig i garaget :wink:
User avatar
Mattias Ahlstrom
Posts: 354
Joined: 2007 Jan 01 4:48 pm

Post by Mattias Ahlstrom »

Hasse Onkamo wrote:Jag kommer ut o luftar Fiestan. Den har stått o dammat ner sig i garaget :wink:
Det tycker jag du gör rätt i. Har väntat på ditt deltagande.
User avatar
Christer Wallin
Posts: 114
Joined: 2007 Jan 04 10:06 am

Post by Christer Wallin »

Hasse Onkamo wrote:Jag kommer ut o luftar Fiestan. Den har stått o dammat ner sig i garaget :wink:
Det är bra Hasse,ta nu ock knip en massa poäng från ungtupparna.:D :D
Själv gjorde jag en riktig katastroftävling :( ,så jag behöver all hjälp jag kan få.
Lycka till!
Stefan Ohlsson
Posts: 138
Joined: 2007 Nov 16 8:21 am

Post by Stefan Ohlsson »

Totalt fiasko! vill bara glömma att detta rally någonsin inträffat...
Träningsläger pågår...

http://www.scherpen.se/
User avatar
Hasse Onkamo
Posts: 2343
Joined: 2007 Jan 01 6:06 pm

Post by Hasse Onkamo »

Christer Wallin wrote:
Hasse Onkamo wrote:Jag kommer ut o luftar Fiestan. Den har stått o dammat ner sig i garaget :wink:
Det är bra Hasse,ta nu ock knip en massa poäng från ungtupparna.:D :D
Själv gjorde jag en riktig katastroftävling :( ,så jag behöver all hjälp jag kan få.
Lycka till!
Gubben ska göra så gott han kan :wink:
Håkan Björkman
Posts: 110
Joined: 2007 Feb 13 6:15 pm

Post by Håkan Björkman »

Hasse Onkamo wrote:
Christer Wallin wrote:
Hasse Onkamo wrote:Jag kommer ut o luftar Fiestan. Den har stått o dammat ner sig i garaget :wink:
Det är bra Hasse,ta nu ock knip en massa poäng från ungtupparna.:D :D
Själv gjorde jag en riktig katastroftävling :( ,så jag behöver all hjälp jag kan få.
Lycka till!
Gubben ska göra så gott han kan :wink:
Kom ihåga att det är pedal längst till vänster som du ska använda :wink:
Anders Jonsson
Posts: 138
Joined: 2007 Jan 02 9:13 pm

Post by Anders Jonsson »

Dåså Erik, det e bara å åka, för nu har ja sladdat lera :evil:
www.jis.se - The Driver
User avatar
Hasse Onkamo
Posts: 2343
Joined: 2007 Jan 01 6:06 pm

Post by Hasse Onkamo »

Nog va det lera allt. Men jag höll mig på vägen åtminstone, men det va nära några gånger :D Jag glömde en sak. Per du skrev att du tog ris brännarna, men du glömde att de va Ford med också. Men de är ju ingen ris brännare precis, så ja förstår att du missade den :wink:
User avatar
Dennis Hernehult
Posts: 263
Joined: 2007 Jan 01 5:10 pm

Post by Dennis Hernehult »

gick bra
_\|/__\|/__\|/_Dennis_\|/__\|/__\|/_
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

De e väl bäst att sätta på sig galonbyxor och sydväst för snart kommer väl Jonte...
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Post by Andreas Karlsson »

vilken OTROLIG körning jag fick till...
helt makalöst hur mycket man kan volta och krascha egentligen :D

tror jag laddar upp repriserna så ni får se spektaklet, lär säkert ge några goda skratt :D
User avatar
Anders Alm
Posts: 1061
Joined: 2007 Jan 01 4:52 pm

Post by Anders Alm »

Fan det var ju fint väder så jag glömde Wet tires :cry: Halt som fan va det o jag klarade inte änns att komma i mål på första SS :oops:
#1 ANDERS ALM
LANCER EVO9
Locked