ännu en serie? [OMRÖSTNING]

Berätta vad ni kör för andra serier och tävlingar.

En ny "högsta serie"?

Poll ended at 2010 Jun 22 9:36 pm

Låter som en bra ide!
32
84%
Ja, varför inte, men jag har ytterligare förslag
1
3%
Nej, jag är inte intresserad
5
13%
 
Total votes: 38

Roy Magnes
Posts: 835
Joined: 2007 Dec 29 1:08 am

Post by Roy Magnes »

Og så har du motivasjonen og lysten til å sitte og jobbe mer med det enn hva vi har. Om dette skal være noen "toppserie" er jeg usikker på (jada, jeg vet det står skrevet, men kanskje noe optimistisk :P ), men hver sin smak :) Men som sagt, dette er foreløpig bare våre tanker. Synspunktene tas opp til vurdering etter hvert som de dukker opp :)

edit: ambisiøst er ordet jeg egentlig lette etter...
"I love it when a plan comes together"
Johan Sälgström
Posts: 68
Joined: 2009 Aug 05 10:14 am

Post by Johan Sälgström »

Alltså klart att de som föredrar att köra WRC kommer ta upp det när ni frågar om förslag, men i slutändan är det ju ert beslut och det är inte alls säkert att det blir en bättre serie för att man försöker göra alla till lags (snarare tvärtom).
Om tanken var att försöka få lite verklighetsförankring även i bilvalet och göra någonting lite annorlunda än alla andra serier så är det klart ni ska köra på det, tror det blir bra oavsett.
Kenneth Nyström
Posts: 862
Joined: 2007 Dec 04 3:37 am

Post by Kenneth Nyström »

Roy Magnes wrote:Og så har du motivasjonen og lysten til å sitte og jobbe mer med det enn hva vi har. Om dette skal være noen "toppserie" er jeg usikker på (jada, jeg vet det står skrevet, men kanskje noe optimistisk :P ), men hver sin smak :) Men som sagt, dette er foreløpig bare våre tanker. Synspunktene tas opp til vurdering etter hvert som de dukker opp :)

edit: ambisiøst er ordet jeg egentlig lette etter...

nu är ju inte 30-40 min så mycket. men ska man starta en serie så bör man ju ha motivation?! vad ska annars driva serien?

Jag tycker Hasse ska fortsätta med RBR serien som vanligt, eller har han sagt att det inte blir mer? finns färdiga regler, bara att fixa kalendern och tuta o köra!
jag tar hellre några stygn än en taskig placering!!

citat : Sten-Ove Olsson
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Post by Andreas Karlsson »

ja, tar jag fram min "spåkula" och tittar 3-4 år framåt hur verklighetens SM och NM serier ser ut så ser jag få om ens några WRC bilar.
jag skall nu dra upp några punkter på varför jag spår så.

* WRC bilar är dyra i drift och ännu dyrare i inköp.
* inga av den gamla typen WRC bilar i VM (altså ingen nytillverkning av delar mm) innebär ännu högre driftskostnader och minskad support.
* S2000 är (än så länge iaf) betydligt billigare i både inköp och drift.
* Nytillverkning av S2000 bilar innebär att det kommer finnas gott om delar och support.
* även om det inte är just S2000 i VM så kommer förmodligen många komponenter vara gemensamma med de enklare S2000 bilarna som saknar turbo, det borgar för ytterligare sänkta priser då det kommer finnas gott om delar.
* S2000 har som det ser ut idag i SM visat sig vara väl så snabba som WRC under rätt förhållanden och med rätt förare (och de som kör har inte superstor erfarenhet av S2000 jämfört med de som kör WRC)
* Pengar är idag ett storp problem som det är, vilket altså gör S2000 mer lockande än WRC

men visst, WRC är häftigt.
men, de försvinner ju snart ur verklighetens högsta serier så då ser inte jag nån anledning att inte vara lite före och plocka bort dem ur VÅRAN serie.
finns gott om andra serier att köra om man gillar wrc bilarna och inte kan tänka sig köra nåt annat, vi har inga deltagandekrav i serien.
Roy Magnes
Posts: 835
Joined: 2007 Dec 29 1:08 am

Post by Roy Magnes »

Kenneth Nyström wrote:nu är ju inte 30-40 min så mycket. men ska man starta en serie så bör man ju ha motivation?! vad ska annars driva serien?

Jag tycker Hasse ska fortsätta med RBR serien som vanligt, eller har han sagt att det inte blir mer? finns färdiga regler, bara att fixa kalendern och tuta o köra!
Det å ordlegge seg er ikke min sterkeste side. Men det jeg mener er at du styrer på dit sett, Hasse styrer på sitt sett, Erik gjorde likeså. Vi ønsker en enklere serie som passer bedre med våre hoder og tenkesett. Så kan man iallfall kjøre litt blandet med de serier som er aktive på forumet :wink:
"I love it when a plan comes together"
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Post by Andreas Karlsson »

Kenneth, du har helt rätt.
30-40min är inte så mycket.
det är inte tiden som är problemet, iaf inte för min del.
det är att hålla ordning på alla förare när de byter bilar och klasser kors och tvärs (som kommer hända)
sedan inte sagt att WRC absolut INTE kommer vara med.
vi vill bara ha goda skäl till varför de absolut MÅSTE vara med och varför det är helt omöjligt för världsfreden att köra en serie utan dem.
jag vet inte hur det är med er andra, men min värld rasar iallafall inte om jag inte får köra wrc.
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Post by Andreas Karlsson »

jag skall vara snäll mot dig Kenneth.
jag skall lägga upp en test tävling på 4 sträckor med en tanke vi hade.

det kommer bara vara S2000 och WRC äldre än år 2000 med i den tävlingen, jag vill att så många som möjligt kör (och välj nu för helsike inte S2000 bilar allihop) så får vi se vad resultatet blir.

det är bara ett experiment och inget annat.

http://rbr.onlineracing.cz/index.php?ac ... setlng=eng
här har ni tävlingen.
blev 6 sträckor pga att jag ville få med vissa sträckor som test.
Roy Magnes
Posts: 835
Joined: 2007 Dec 29 1:08 am

Post by Roy Magnes »

Og her er et testløp med FWD. Mye service og superally på hver strekke.
http://rbr.onlineracing.cz/index.php?ac ... 14e2b174e2
"I love it when a plan comes together"
Kenneth Nyström
Posts: 862
Joined: 2007 Dec 04 3:37 am

Post by Kenneth Nyström »

finns gott om andra serier att köra om man gillar wrc bilarna och inte kan tänka sig köra nåt annat, vi har inga deltagandekrav i serien.

haha ja andreas blir du delaktig i serien så kommer jag nog inte att köra! precis som sist du höll på....

du kan ju inte fråga om åsikter och sen börja skriva att det inte är deltagandekrav bara för att nån inte tycker som du!

Fixa nånting som passar dom flesta! Minst 50-60% på tävlingarna är WRC bilar....


Roy Magnes tycker jag passar perfekt som rallygeneral! Om nu inte Hasse vill fortsätta... han gjorde ett bra jobb!


det är ett spel vi spelar inte WRC eller SM på liv och död..... OCH jag tror det är fler än jag som gärna har WRC bilarna kvar.

OM det nu är stora rbrserien vi pratar om..... är det nån liten skitserie ja då får ni göra vad ni vill
jag tar hellre några stygn än en taskig placering!!

citat : Sten-Ove Olsson
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Post by Andreas Karlsson »

du har helt rätt kenneth.
det är inte på liv och död, hade det varit det hade jag nog inte kört från början eftersom jag inte har en chans att vinna.
och nej, jag är inte perfekt som serie general, men jag är hyfsat duktig på att komma på nya idéer, sedan vem som genomför dem spelar ingen roll.
naturligtvis vore det väl roligt om ALLA bilar vore med, men det skulle då resultera i att vi kunde köra en serie med bara C4 och focus 06, men nja, jag vet inte hur roligt det skulle bli.
så, jag väntar spänt på alla argument om varför WRC måste vara med serien.

jag tycker iaf att 23 mot 1 i positiva röster visar att min idé inte är helt förkastlig.

så jag lutar åt att köra på min grundtanke som jag skrev i första inlägget, kanske utan S1600 eller gruppH, jag kan inte riktigt bestämma mig, jag vill inte ha någon klass med bara 2-3 förare efter 3e deltävlingen.

och dessutom så ligger det uppe en test tävling med WRC och S2000 bilar på pluginet så det är bara att köra så skall jag överväga klasserna ytterligare en gång.
Rasmus Harrström
Posts: 537
Joined: 2008 Dec 10 8:48 pm

Post by Rasmus Harrström »

det är inte lätt det där med klasser.....
User avatar
Dennis Hernehult
Posts: 263
Joined: 2007 Jan 01 5:10 pm

Post by Dennis Hernehult »

WRC tycker jag tillhör den absoluta standard klassen i rbr världen.
Jag tycker dessutom att wrc avgör den bäste föraren då det går snabbast med
dom bilarna.

Stor serie så är WRC given
En stor serie vill alla köra och då borde det finnas klasser till det.

Mindre serie så spelar det ingen roll.
I en mindre serie så kan man välja att köra udda bilar och kämpa sig fram bland "nya" konkurenter.

Det är mitt svar på tal :P
_\|/__\|/__\|/_Dennis_\|/__\|/__\|/_
Tom Östertun
Posts: 624
Joined: 2008 Nov 08 3:36 am

Post by Tom Östertun »

Andreas Karlsson wrote:så jag lutar åt att köra på min grundtanke som jag skrev i första inlägget, kanske utan S1600 eller gruppH, jag kan inte riktigt bestämma mig, jag vill inte ha någon klass med bara 2-3 förare efter 3e deltävlingen.
Det är väl förarnas problem? Att för dig eller någon annan att räkna ut resultatet i en sådan klass tar väl ca tre sekunder..?
Yokohama Motorsport
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Post by Andreas Karlsson »

det har du helt rätt i Tom, det tar inte alls lång tid, jag tycker dock personligen att det är tråkigt med klasser som ingen kör.

Tack Dennis för de fina argumenten till varför wrc klassen skall vara med.
jag skall överväga ditt förslag och se vad vi kan åstadkomma med klasser osv.

om jag ger förslaget med en 4(5) klassers serie som följer SM standard då?

Trimmat 4wd (WRC + A8 fram till 2002 eller liknande)
Otrimmat 4wd (N4 och S2000, även om jag tycker de skall skiljas)
Trimmat 2wd (Alla GrA bilar utom A8, dvs A5, A6 och A7 samt Grupp H och S1600)
Otrimmat 2wd (blir väl bara N3 där va?)
och kanske JSM som avgörs bland alla N3 och A6 förare som är under 25 år)

JSM klassen blir dock lite problem om man skall veta vilka som är under 25 så har ni andra förslag på den klassen är jag tacksam.

det blir en sjukt ojämn serie om man ser till bilar (jag spår att WRC, S2000, A7 och N3 blir de plugin klasser som körs.
User avatar
Dennis Hernehult
Posts: 263
Joined: 2007 Jan 01 5:10 pm

Post by Dennis Hernehult »

Går det inte ha
WRC<2002 & A8
S2000
GrN
2wd alla 2hjulsdrivna eller skiljer det för mycket på dom?
Grupp H (har för mig att någon 2wd var jämnlik med denna)
----------------------
Kört båda rallyna nu iaf
slog ett svenskt plugin rekord med fiesta1600 på chirdonhead iaf ;) kämpa nu
_\|/__\|/__\|/_Dennis_\|/__\|/__\|/_
Post Reply