Logitech G27

Saker som har med spelet att göra men som inte passar in i ovanstående
Post Reply
Tobias Hult
Posts: 196
Joined: 2011 Mar 27 2:35 pm

Logitech G27

Post by Tobias Hult »

Hej.

Nu när min ratt börjar ge upp så har jag börjat fundera på vad jag ska köpa för ratt istället för den jag har nu. Har läst runt lite på forumet och insett att Logitech G27 verkar vara en populär ratt.
Jag har dock lite frågor angående denna ratt.
1. Är 2000kr ett bra pris på denna ratt?
2. Fördelar/Nackdelar med ratten?
3. Går det att ha handbromsen på växelspaken? Isåfall, fungerar det bra?
4. Är det krångligt att få den att fungera till RBR?
5. Behöver jag ladda hem några program för att få ratten att fungera till Windows 7 och RBR?

Tror det var allt, en kort recension av ratten är alltså vad jag är ute efter :)

Mvh Tobias
HULT Tobias
Nordic Sim Motorsport
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

Har ingen erfarenhet av G27:an men här får du en liten koll på prisläget för ny produkt i alla fall:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=486244

Jag tror inte att växelspaken på G27:an går att göra om till "sekventiellt läge" utan är låst till H-läge. Det kan ju försvåra att använda den som handbroms.
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Post by Andreas Karlsson »

precis, växelspaken till G27 har bara H läge, så då kommer handbromsen fastna hela tiden.

däremot går det "bygga om" en joystick och ha som handbroms. RBR stödjer otroligt nog multipla kontroller inkopplade samtidigt.

tror Masken hade byggt nå (som han även säljer?)
hör med honom om en "riktig" handbromsspak till RBR.
Linus Norén
Posts: 119
Joined: 2011 Feb 03 7:52 pm

Post by Linus Norén »

det är andres wilke som bygger det :)
Tobias Hult
Posts: 196
Joined: 2011 Mar 27 2:35 pm

Post by Tobias Hult »

Okej, för jag tror jag läste någonstans att Kalle Kronkivst använder en G27 och att han använder växelspaken som handbroms, och ja precis som du säger Andreas så fastnar växelspaken så att handbromsen är i hela tiden om man inte skjuter tillbaka den till "mitten" för egen kraft.
Det kanske skulle gå att bygga in något som håller emot växelspaken. Typ med ett stark gummiband eller liknande, så när jag dragit ner växelspaken så åker den tillbaka av sig själv. Jag har ingenaning om det skulle fungera att göra så, bara en idé jag fick :)

Tack för länken till prisjakt Erik, ca: 2000kr verkar vara det billigaste.

Hur är det med kvaliteten på ratten. Håller den länge? Hur är körkänslan? (gissar att den är bra med tanke på priset och vad alla har skrivit om den)
HULT Tobias
Nordic Sim Motorsport
SwedishRacing
Posts: 165
Joined: 2012 May 10 4:17 pm

Post by SwedishRacing »

Jodå, Den är bra! Bra feedback. Fin körkänsla. 2000kr är ett bra pris.
Du behöver ha Logitech Profiler om du vill göra några större ändringar på ratten (Detta inkluderas på en CD) Annars är det 1/4 varv vridning som gäller innan den ''maxar'' ut ingame.
Rekomenderas! :)
Rasmus Harrström
Posts: 537
Joined: 2008 Dec 10 8:48 pm

Post by Rasmus Harrström »

Om den håller? har en g25 som jag köpte vintern 08 tror jag det var. och nu efter några hundra timmars spelande så börjar man känna att FF:n inte är den samma längre. Men som sagt det är en massa timmar spelade med min ratt och jag själv känner att den har garanterat betalt av sig med tanke på hur kul man haft! börjar fundera på ny ratt jag med men finns några andra saker på listan innan tyvärr
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Post by Andreas Karlsson »

har haft min G25 sedan 07 tror jag, och då köpte jag den begangnad. aldrig haft något problem med den alls.
Andreas Carlsson
Posts: 88
Joined: 2007 Jan 31 8:37 pm

Post by Andreas Carlsson »

jag har en g27 som jag köpte begagnad och den fungerar hur bra som helst helt klart värd varenda krona. Jag har haft flera andra rattar och i olika prisklasser och det är få som är i närheten.
Post Reply