Omstarter

Vad är bra och vad behöver förbättras

Omstarter

Poll ended at 2009 Jan 03 12:25 am

5 minuter straff enligt tidigare
12
28%
3 minuter straff
6
14%
1 minut straff
19
44%
Fria omstarter (förklara då nedan)
6
14%
 
Total votes: 43

User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Omstarter

Post by Erik Persson »

Hur ska vi ha det med omstarter i kommande serien med utgångspunkt från de publicerade reglerna?

Om ni vill se fria omstarter får ni förklara nedan hur det ska administreras. Vem ska få omstart och när?
Last edited by Erik Persson on 2009 Jan 11 10:03 am, edited 1 time in total.
User avatar
Tomas Nordins
Posts: 165
Joined: 2007 Jan 02 9:43 am

Re: Omstarter

Post by Tomas Nordins »

Erik Persson wrote:Hur ska vi ha det med omstarter i kommande serien med utgångspunkt från de publicerade reglerna?

Om ni vill se fria omstarter får ni förklara nedan hur det ska administreras. Vem ska få omstart och när?
Jag har fått omstarter ett par ggr i andra serier, efter inskickande av *.dmp fil har då fått omstart, fast rallyt fortsatte där jag var ex. mellan ss 5 och ss 6 d.v.s det började inte om från ss1, kan man reda ut hur detta går till så skulle vi kunna ha fria omstarter.
#72 Tomas Nordins
Team Ruka Djur�s
User avatar
Anders Alm
Posts: 1061
Joined: 2007 Jan 01 4:52 pm

Re: Omstarter

Post by Anders Alm »

Tomas Nordins wrote:
Erik Persson wrote:Hur ska vi ha det med omstarter i kommande serien med utgångspunkt från de publicerade reglerna?

Om ni vill se fria omstarter får ni förklara nedan hur det ska administreras. Vem ska få omstart och när?
Jag har fått omstarter ett par ggr i andra serier, efter inskickande av *.dmp fil har då fått omstart, fast rallyt fortsatte där jag var ex. mellan ss 5 och ss 6 d.v.s det började inte om från ss1, kan man reda ut hur detta går till så skulle vi kunna ha fria omstarter.
Håller med Tomas. När jag kört utlänska serier så OM jag har blivit utkastad till skrivbordet på ss8 så behöver man inte köra om alla 7 man kört innan.
Detta system är ju bra för har man kört dåligt så kan får man ju inte "köra om" o få bättre placering.
MEN om detta system inte kommer att tillämpas här så hamnar min röst på 1 min. straff.
Om 5 min. straff kommer att tillämpas överväger jag att inte köra i denna serie alls. För jag anser att det tillkommer baner-bilar-modar osv osv hela tiden o det går inte att "vårda eller sköta datorn" så det inte händer något.
Tror inte det är många i procent räknat som kört o kört o ALDRIG hamnat på skrivbordet men jag kan ha fel.
#1 ANDERS ALM
LANCER EVO9
User avatar
Fredrik Wengberg
Posts: 684
Joined: 2008 Feb 06 9:08 pm

Re: Omstarter

Post by Fredrik Wengberg »

Tomas Nordins wrote:
Erik Persson wrote:Hur ska vi ha det med omstarter i kommande serien med utgångspunkt från de publicerade reglerna?

Om ni vill se fria omstarter får ni förklara nedan hur det ska administreras. Vem ska få omstart och när?
Jag har fått omstarter ett par ggr i andra serier, efter inskickande av *.dmp fil har då fått omstart, fast rallyt fortsatte där jag var ex. mellan ss 5 och ss 6 d.v.s det började inte om från ss1, kan man reda ut hur detta går till så skulle vi kunna ha fria omstarter.
Detta är faktiskt väldigt enkelt, när man läggar upp ett rally så finns det på första sidan en rad där det står "Cant resume tournament", Bockar man ur den rutan så kommer man att få starta om från där man var och behöver alltså inte köra om hela rallyt igen. Denna funktion har vi nu lagt in i alla EWRCL tävlingar.
-Det är inte farten som dödar , det är smällen eller som de säger i Amerika :
It´s not the fart that kills , it´s the smell!
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Re: Omstarter

Post by Erik Persson »

Fredrik Wengberg wrote:Detta är faktiskt väldigt enkelt, när man läggar upp ett rally så finns det på första sidan en rad där det står "Cant resume tournament", Bockar man ur den rutan så kommer man att få starta om från där man var och behöver alltså inte köra om hela rallyt igen. Denna funktion har vi nu lagt in i alla EWRCL tävlingar.
Har inte riktigt haft koll på hur bra denna funktion är, men vi får göra lite tester. Detta avhjälper de som kommer i mål på sträckan men inte kommer vidare.
Däremot de som får spelet att krascha inne på sträckorna skapas en dmp-fil precis som Tomas skriver. Men det som är problemet för mig är att jag har ingen möjlighet att läsa dessa dmp-filer på något bra sätt så jag vet när var och hur den är skapad. Vilket innebär att om man fuskar till det lite kan man ta en gammal dmp-fil och byta namn på den och sedan skicka in den.

För er som det kraschar för, är det ofta på sträckorna, eller mellan när man ska gå ut från sträckorna?
User avatar
Johan Gustavsson
Posts: 853
Joined: 2008 Jan 15 10:11 pm

Re: Omstarter

Post by Johan Gustavsson »

Erik Persson wrote:
Fredrik Wengberg wrote:Detta är faktiskt väldigt enkelt, när man läggar upp ett rally så finns det på första sidan en rad där det står "Cant resume tournament", Bockar man ur den rutan så kommer man att få starta om från där man var och behöver alltså inte köra om hela rallyt igen. Denna funktion har vi nu lagt in i alla EWRCL tävlingar.
Har inte riktigt haft koll på hur bra denna funktion är, men vi får göra lite tester. Detta avhjälper de som kommer i mål på sträckan men inte kommer vidare.
Däremot de som får spelet att krascha inne på sträckorna skapas en dmp-fil precis som Tomas skriver. Men det som är problemet för mig är att jag har ingen möjlighet att läsa dessa dmp-filer på något bra sätt så jag vet när var och hur den är skapad. Vilket innebär att om man fuskar till det lite kan man ta en gammal dmp-fil och byta namn på den och sedan skicka in den.

För er som det kraschar för, är det ofta på sträckorna, eller mellan när man ska gå ut från sträckorna?
När de har craschat för mig så har det skett precis i starten när man ser bilen eller så är det i efter mål när man kollar resultaten. Det är väldigt sällan på sträckorna för mig.
User avatar
Anders Alm
Posts: 1061
Joined: 2007 Jan 01 4:52 pm

Re: Omstarter

Post by Anders Alm »

Erik Persson wrote:
Fredrik Wengberg wrote:Detta är faktiskt väldigt enkelt, när man läggar upp ett rally så finns det på första sidan en rad där det står "Cant resume tournament", Bockar man ur den rutan så kommer man att få starta om från där man var och behöver alltså inte köra om hela rallyt igen. Denna funktion har vi nu lagt in i alla EWRCL tävlingar.
Har inte riktigt haft koll på hur bra denna funktion är, men vi får göra lite tester. Detta avhjälper de som kommer i mål på sträckan men inte kommer vidare.
Däremot de som får spelet att krascha inne på sträckorna skapas en dmp-fil precis som Tomas skriver. Men det som är problemet för mig är att jag har ingen möjlighet att läsa dessa dmp-filer på något bra sätt så jag vet när var och hur den är skapad. Vilket innebär att om man fuskar till det lite kan man ta en gammal dmp-fil och byta namn på den och sedan skicka in den.

För er som det kraschar för, är det ofta på sträckorna, eller mellan när man ska gå ut från sträckorna?

Erik Det skapas väll en dmp fil även om du hamnar på skrivbordet mellan sträckorna :? För mig är det oftast strax efter målgång eller precis innan start som det jävlas.

Att tyde en dmp fil förstår jag att du kommer att ha beskymmer med. (inte många som kan det)

Detta system hjälper även väll om du hamnar på skrivbordet mitt i ss4 :roll: För då får du ju börja på ss4 igen eller hur funkar det Fredrik :?:
#1 ANDERS ALM
LANCER EVO9
User avatar
Fredrik Wengberg
Posts: 684
Joined: 2008 Feb 06 9:08 pm

Re: Omstarter

Post by Fredrik Wengberg »

Anders Alm wrote:
Erik Persson wrote:
Fredrik Wengberg wrote:Detta är faktiskt väldigt enkelt, när man läggar upp ett rally så finns det på första sidan en rad där det står "Cant resume tournament", Bockar man ur den rutan så kommer man att få starta om från där man var och behöver alltså inte köra om hela rallyt igen. Denna funktion har vi nu lagt in i alla EWRCL tävlingar.
Har inte riktigt haft koll på hur bra denna funktion är, men vi får göra lite tester. Detta avhjälper de som kommer i mål på sträckan men inte kommer vidare.
Däremot de som får spelet att krascha inne på sträckorna skapas en dmp-fil precis som Tomas skriver. Men det som är problemet för mig är att jag har ingen möjlighet att läsa dessa dmp-filer på något bra sätt så jag vet när var och hur den är skapad. Vilket innebär att om man fuskar till det lite kan man ta en gammal dmp-fil och byta namn på den och sedan skicka in den.

För er som det kraschar för, är det ofta på sträckorna, eller mellan när man ska gå ut från sträckorna?

Erik Det skapas väll en dmp fil även om du hamnar på skrivbordet mellan sträckorna :? För mig är det oftast strax efter målgång eller precis innan start som det jävlas.

Att tyde en dmp fil förstår jag att du kommer att ha beskymmer med. (inte många som kan det)

Detta system hjälper även väll om du hamnar på skrivbordet mitt i ss4 :roll: För då får du ju börja på ss4 igen eller hur funkar det Fredrik :?:
För mig händer det uteslutande när en sträcka har laddat och man precis skall få se bilen innan start.

Jo jag tror att det är så att den sträckan du börjat på får du köra om med denna funktion.Jag har lagt upp 2st Försäsongsträningsrallyn på pluginet med just denna funktion, så om något händer när ni kör så skicka request till mig så får ni starta om igen, så ser vi ju hur detta funkar.
-Det är inte farten som dödar , det är smällen eller som de säger i Amerika :
It´s not the fart that kills , it´s the smell!
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Post by Andreas Karlsson »

jag är på sätt och vis för fria omstarter, men då skall det vara bifogad .dmp fil..
tyvärr blir det ju jobbigt när folk drabbas av strömavbrott, fel på rattar eller andra icke spel relaterade fel....
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

Andreas Karlsson wrote:jag är på sätt och vis för fria omstarter, men då skall det vara bifogad .dmp fil..
tyvärr blir det ju jobbigt när folk drabbas av strömavbrott, fel på rattar eller andra icke spel relaterade fel....
Ja, men precis som i verkligheten kan det komma oförutsedda saker som händer. Bilar går sönder, kor springer ut i vägen. Livet är orättvist.
Kenneth Nyström
Posts: 862
Joined: 2007 Dec 04 3:37 am

.......

Post by Kenneth Nyström »

med krasch.dmp filen ser man ju vilket datum och tid den är skapad...man kan ju se när man startade tävlingen och kan på så vis se om dmp.filen är från tävlingen...stämmer ej datum och tid så ingen fri omstart! så kör jag
sen har jag varit snäll mot några som man ser har kört bra och sedan fått nå problem och det står att dom inte kom till start på sträckan...

är ju uppenbart att det blivit nå fel för dom då...men jag kanske är för snäll?

sen kan man ju sätta en gräns på omstarter per säsong?! att man kan uttnyttja det 3-5 ggr fritt per säsong...
jag tar hellre några stygn än en taskig placering!!

citat : Sten-Ove Olsson
User avatar
Anders Alm
Posts: 1061
Joined: 2007 Jan 01 4:52 pm

Post by Anders Alm »

Erik Persson wrote:
Andreas Karlsson wrote:jag är på sätt och vis för fria omstarter, men då skall det vara bifogad .dmp fil..
tyvärr blir det ju jobbigt när folk drabbas av strömavbrott, fel på rattar eller andra icke spel relaterade fel....
Ja, men precis som i verkligheten kan det komma oförutsedda saker som händer. Bilar går sönder, kor springer ut i vägen. Livet är orättvist.
Jag vet att du Erik inte är glad för fria omstarter. Råkar du själv ut för detta skit med att hamna på skrivbordet :?: Ska jag förlora några race så vill jag göra det på banan o INTE pga datastrul :!:
Jag vet också att du är duktig med datorer o det är inte jag :oops: Ska jag då förlora mot dig pga det :?: Inget illa ment Erik men lite så är det kanske :wink:
Kanske är förslaget med 1 min straff tid den bästa lösningen eftersom ingen kan tyda en dmp fil.
Eller som Kenneth föreslår kanske en begränsning på antalet fria omstarter på säsong. Fast jag hade då velat ha minst 5 fria omstarter.
#1 ANDERS ALM
LANCER EVO9
User avatar
Chris Nyström
Posts: 339
Joined: 2008 Jan 31 8:40 pm

Post by Chris Nyström »

FÖR ATT FÅ FORTSÄTTA DÄR MAN VAR VID OMSTART SKALL DEN SOM LÄGGER UPP TÄVLINGEN BOCKA BORT "CANT RESUME TOURNAMENT"

såg nu att Fredrik redan skrivit om detta....


Jag tycker det skall vara fria omstarter men att det kräver att man skickar dmp-filen osså kanske bara ett visst antal gånger per säsong!?


skickar man inte in någon dmp fil eller någon annan bra förklaring skall det var 5min tillägg
"Det är mycket räv och rackar spel i den här branchen"

citat av: Per Eklund

www.cnmotorsport.se
Mitsubishi Lancer Evo7 Grp.A
Toyota Corolla WRC
User avatar
Marcus Strand
Posts: 573
Joined: 2007 Jan 01 2:33 pm

Post by Marcus Strand »

Oj nu ska man lägga sig i diskussionen lite då.

Jag tycker att det ska vara 5 minuters tidstillägg. Dock så kan vissa fel inträffa för en del personer som det verkar, men tycker ändå att det ska vara någon form av tidstillägg på dem som hamnar på skrivordet också, men det tidsstraffet skall vara lägre än det andra ifall det finns en riktigt riktigt rimlig anledning.

Problemet är ju att ifall någon vill ha omstart så kan man ju fuska genom att skicka en gammal dmp fil med ändrat datum. Frågan är hur många som inte kommer att missbruka detta. Jag har ingen aning och det är inte riktat emot någon person men jag själv tror att alla kanske inte kommer vara helt ärliga i en sådan situation ifall fri omstart skulle finnas. Det är dock en HÖGST personlig åsikt som jag kommer stå fast vid.

Jag tycker det är bra att vi luftar våra tankar så kan nog Erik fundera ut hur det skall vara. Årets serie kommer nog inte bli mindre kul bara för att man inte får fria omstarter, vi har ju inte kört med det tidigare så varför införa det nu?
Kenneth Nyström
Posts: 862
Joined: 2007 Dec 04 3:37 am

Post by Kenneth Nyström »

Marcus Strand wrote:Oj nu ska man lägga sig i diskussionen lite då.

Jag tycker att det ska vara 5 minuters tidstillägg. Dock så kan vissa fel inträffa för en del personer som det verkar, men tycker ändå att det ska vara någon form av tidstillägg på dem som hamnar på skrivordet också, men det tidsstraffet skall vara lägre än det andra ifall det finns en riktigt riktigt rimlig anledning.

Problemet är ju att ifall någon vill ha omstart så kan man ju fuska genom att skicka en gammal dmp fil med ändrat datum. Frågan är hur många som inte kommer att missbruka detta. Jag har ingen aning och det är inte riktat emot någon person men jag själv tror att alla kanske inte kommer vara helt ärliga i en sådan situation ifall fri omstart skulle finnas. Det är dock en HÖGST personlig åsikt som jag kommer stå fast vid.

Jag tycker det är bra att vi luftar våra tankar så kan nog Erik fundera ut hur det skall vara. Årets serie kommer nog inte bli mindre kul bara för att man får fria omstarter, vi har ju inte kört med det tidigare så varför införa det nu?
tror det inte varit mer fel nångång än som vi har nu (senaste halv året) Vilket gör att regeln ska diskuteras!!
jag tror många skiter i att köra just för detta strul och vet att dom kommer få 5 min....jag själv tappade 11 säkra poäng i en rbrserien tävling då jag inte fick nån tid på sista sträckan fast jag kom i mål...fick dnf! jag hade reprisen.... kul att starta om med 5 min då?

svårt att ändra datumet på dmp.filen...det står när den är skapad och när den ändrades senast...ändrar du den så ändras bara senast ändrad


jag kört med detta i min serie på slutet och ingen har då missbrukat det...funkat kanon!
jag tar hellre några stygn än en taskig placering!!

citat : Sten-Ove Olsson
Post Reply