Eget plugin (officiell tråd)

Vad är bra och vad behöver förbättras
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Eget plugin (officiell tråd)

Post by Erik Persson »

Tänkte starta en mer eller mindre officiell tråd angående utvecklingen av ett eget plugin. Jag får frågor nu och då och det kommer även frågor lite här och där i forumet. Vill samla det till denna tråd istället så kan alla läsa vad som händer.

Lite bakgrundsfakta:
Vi vill utveckla ett eget plugin för att ha bättre kontroll över hela serien. Allt från tillåtna bilar och bilklasser till sträckor och resultat mm.
För att skapa ett plugin krävs programmeringskunskaper som jag inte har. Jag har däremot fått kontakt med David Johansson som är duktig på det.

Våra mål/tankar med det egna pluginet:
Vi vill köra mot en egen server vilket ger oss automatisk kontroll över användare och resultat mm.
Tanken är att använda användardatabasen i forumet som grund med startnummer bilval mm.
Till en början bara seriens deltävlingar på vår server, men med en tanke att fler ska kunna skapa egna rallyn.
Enkelt att använda, pluginet ska själv hämta och installera filer som behövs för att köra.
Förhoppningsvis ska dessa funktioner kunna göra att vi kan skapa en verklighetskänsla över själva tävlingsdelen med möjligheter till onotade tävlingar, eller kanske till och med egna sträckor i framtiden.

Nuläge:
David har påbörjat arbetet med all initial insamling av fakta och funktioner där skadorna på bilen är en av de större nötterna som måste knäckas.
Detta arbetet pausades av att vi kanske får helt nya möjligheter framöver. Och för att inte behöva göra en massa dubbeljobb står nu arbetet stilla. Vad det är rör sig om kan jag inte precisera mer än så här innan vi vet mer konkret. Jag hoppas ni har förståelse och respekterar att jag inte kommer att svara på frågor omkring detta.

Närmaste framtiden för serien:
Som jag ser det idag kommer vi inte att hinna få igång ett eget pluginalternativ till starten på 2008 års säsong.
Jag har därför kollat på olika varianter inför starten på 2008 och har idag två intressanta alternativ.
Det ena är att vi fortsätter med det vi har idag tills allt är klart, men det finns ytterligare ett alternativ där man vill samarbeta och som kommer att ge oss lite mer frihet mot vad vi har idag. Bland annat kan vi då själva få kontroll över bilar etc.
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Post by Andreas Karlsson »

kan du ge närmare info om vad det andra alternativet är förnågot?

hur som helst är det intressant läsning, och jag hoppas det löser sig på ett för serien positivt sätt, med det nuvarande pluginet har det ju faktiskt varit en hel del bekymmer och diskussioner...
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

Det andra alternativet är det plugin som ungrarna som kör rbrchamp håller på att plocka fram. Vi har kontakt och jag får löpande info om hur det går och de verkar vara öppna för förslag och samarbete.
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Post by Andreas Karlsson »

låter kanon!
Per Isacsson
Posts: 159
Joined: 2007 Jan 02 9:01 am

Post by Per Isacsson »

Super!!!
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Post by Andreas Karlsson »

har testat det ungerska pluginet nu och jag måste säga att jag tycker det är klart mycket bättre än det tjeckiska, även om det bara är en beta än...
synd bara att man inte kunde välja slitaget på vägen i pluginet, det kanske går när man skapar tävlingar dock...

att det sedan var auto download på bilarna var riktigt smidigt, bara välja bil och köra... och S2000 var... spännande :D
Matz Grahn
Posts: 77
Joined: 2007 Jan 01 7:13 pm

Post by Matz Grahn »

när d pluginet kommer kommer man kunna ha egen fysik till bilarna själv med då? tänkte bara så man kan köra vilken bil man vill o ändå vara med att kriga
att man alltid har på sig skorna me stålhätta
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

Matz Sundström wrote:när d pluginet kommer kommer man kunna ha egen fysik till bilarna själv med då? tänkte bara så man kan köra vilken bil man vill o ändå vara med att kriga
Japp, de uppgifter jag har är att vi kommer att själva kunna göra vilken fysik vi vill och välja vilka bilar vi vill ha med i just vår serie.
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Post by Andreas Karlsson »

jag tyckte jag såg nån film där de verkar ha kört france sträckorna på snö (isig asfalt?)
det har de ju inte gjort med det tjeckiska pluginet vad jag kan förstå, så kommer det vara möjligt med deras plugin?

att köra sträckorna på andra underlag än standard tycker iaf jag verkar väldigt spännande.. blir ju lite mer variation då så att säga :)
Matz Grahn
Posts: 77
Joined: 2007 Jan 01 7:13 pm

Post by Matz Grahn »

Andreas Karlsson wrote:jag tyckte jag såg nån film där de verkar ha kört france sträckorna på snö (isig asfalt?)
det har de ju inte gjort med det tjeckiska pluginet vad jag kan förstå, så kommer det vara möjligt med deras plugin?

att köra sträckorna på andra underlag än standard tycker iaf jag verkar väldigt spännande.. blir ju lite mer variation då så att säga :)


inte hört talas om monty carlo rallyt? e ju france me snö, ruskigt halt
att man alltid har på sig skorna me stålhätta
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Post by Andreas Karlsson »

inte till rbr nej...
det är ju iaf inget som körs i tjeck pluginet som vi använder för tillfället ;)
så frågan kvarstår altså, är det nåt som kommer kunna köras med det Ungerska pluginet (blir det istället ett svenskt plugin så förutsätter jag att det kommer gå)
User avatar
Tomas Landin
Posts: 36
Joined: 2007 Feb 14 8:34 am

Post by Tomas Landin »

Alla sträckor finns i alla underlag, även om dom inte är inlagda i det tjeckiska (eller ungerska) pluginet. RSRBR tror jag super-paketet heter som innehåller alla underlagen och ett gäng med bilar, om du vill testa.
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Post by Andreas Karlsson »

finns det några nyheter som berör våran serie?
2008 börjar ju närma sig så smått nu så det skulle vara trevligt med en "nyårsuppdatering"
Robin Nilsson
Posts: 210
Joined: 2007 Jul 20 10:18 pm

Post by Robin Nilsson »

ett eget plugin hade varit det ultimata det hade varit bra om vi själva fått ha egna physics och bestämma bilar snacka om voc cuper men hoppas vi får ett swe plugin i framtiden hoppas det blir klart till 2009 iaf
Robin"Speakern"Nilsson
Folkrace speaker från Östergötland.
Depåspeaker STCC 2013
User avatar
Johan Gustavsson
Posts: 853
Joined: 2008 Jan 15 10:11 pm

Post by Johan Gustavsson »

Skrev i en annan tråd men fick inget svar så jag skriver samma sak här. Hur går det med pluginet?? nåra planer på att göra klart det??
Post Reply