Angående setuper...

Hur ställer man in bilen
Post Reply
User avatar
Jim Hjerpe
Posts: 681
Joined: 2007 May 10 1:44 pm

Angående setuper...

Post by Jim Hjerpe »

mina tankar och funderingar kring setuper. Jag tycker det är roligare att knacka egna setuper än att be om andras, men det kan vara fruktansvärt svårt att göra egna om man inte har en aning om vad man ska utgå ifrån.

Sen är det inte ofta som andras setuper passar ens egen körstil, men det jag märkt medans jag spelat mer och mer är att det är inte hur bra fäste du har som gör största skillnaden, iaf inte förrens man börjar sätta ungefär samma sträcktider gång efter annan. Hursomhellst, det som hjälpte mig att bli snabbare var när jag främst prioriterade att bilen var lättkörd och att den hela tiden betedde sig som man ville. då börjar det gå fort.

Så mitt lilla tips är att ställ dämparna på typ 4.5 runt om (grus), höj fjädringen så mycket det går, sätt hårdheten på fjädrarna nånstans runt 35 bak å 42 fram. Jag brukar åka på nåt sånt på alla bilar. Sen låter man det vara ett tag å börjar kolla på hjulvinklarna!

Prova fram å tillbaka, en sak i taget, å kolla vad som händer...
Det var där jag hittade mina sekundrar.

Bara en tanke jag ville dela med mig av, kanske helt i onödan, men det kanske kan hjälpa nån.. =)
// Jim Hjerpe
User avatar
Ulf Carlsson
Posts: 1299
Joined: 2009 Jan 03 8:45 am

Re: Angående setuper...

Post by Ulf Carlsson »

Jim Hjerpe wrote:mina tankar och funderingar kring setuper. Jag tycker det är roligare att knacka egna setuper än att be om andras, men det kan vara fruktansvärt svårt att göra egna om man inte har en aning om vad man ska utgå ifrån.

Sen är det inte ofta som andras setuper passar ens egen körstil, men det jag märkt medans jag spelat mer och mer är att det är inte hur bra fäste du har som gör största skillnaden, iaf inte förrens man börjar sätta ungefär samma sträcktider gång efter annan. Hursomhellst, det som hjälpte mig att bli snabbare var när jag främst prioriterade att bilen var lättkörd och att den hela tiden betedde sig som man ville. då börjar det gå fort.

Så mitt lilla tips är att ställ dämparna på typ 4.5 runt om (grus), höj fjädringen så mycket det går, sätt hårdheten på fjädrarna nånstans runt 35 bak å 42 fram. Jag brukar åka på nåt sånt på alla bilar. Sen låter man det vara ett tag å börjar kolla på hjulvinklarna!

Prova fram å tillbaka, en sak i taget, å kolla vad som händer...
Det var där jag hittade mina sekundrar.

Bara en tanke jag ville dela med mig av, kanske helt i onödan, men det kanske kan hjälpa nån.. =)
Bra tips
User avatar
Dennis Hernehult
Posts: 263
Joined: 2007 Jan 01 5:10 pm

Post by Dennis Hernehult »

lite tips från mig.
Angående diffarna så kör jag fortfarande på nybörjar stadiet.
Alltså jag sätter alla diffar på 900 500 900 eller på äldre bilar 900 900 900.
Om man tycker biler överstyr så sänk rear diff tills det käns rätt.
när jag bygger ny setup sätter jag alltid 880 500 780 då jag vill ha lite understyrt.

helper suspension-
sätt höjden på 100 fram och 110-120 bak sen ärndrar du helper stiffness till
25 fram och 25 bak.
Jag har fått känslan att det studsar mindre i landningarna.

sist tipset bromsar
Ju mer broms i fram desto mer går bilen framåt när du bromsar.
ett tips för dom som kör med sladd är 5400 fram och 4500 bak.
Kör du med vänsterbroms som mig så ha 4800 fram och 4700 bak.

en annan sak är att när du låser däcken när du bromsar så försämrar du fästet till kommande sträckor.
samma sak är när du kör utanför banan eller gasar så det spinner.
Därav så är vänsterbromsning en fördel om man kan hantera det med fart på långa rallyn.
hoppas det hjälper
_\|/__\|/__\|/_Dennis_\|/__\|/__\|/_
User avatar
Jim Hjerpe
Posts: 681
Joined: 2007 May 10 1:44 pm

Post by Jim Hjerpe »

nu krånglar jag väl antagligen till allt det här, men jag har fått känslan att om jag har midre värde på bakdiffen än framdiffen, alltså att framdiffen är hårdare ställd, så överstyr det ut ur svängarna?

kan mycket väl ha fel, men så har jag upplevt det iaf.. brukar sluta med att fram- och mellandiff står på fullt, och bakdiff nånstans mellan 750-900..

Men det kanske har med hur mellandiffen är ställd och vilken åkstil man har..? jag är ju tockendär sladdglad människa...

bra tips om däckslitage, har aldrig tänkt på det..
// Jim Hjerpe
User avatar
Dennis Hernehult
Posts: 263
Joined: 2007 Jan 01 5:10 pm

Post by Dennis Hernehult »

Jim Hjerpe wrote:nu krånglar jag väl antagligen till allt det här, men jag har fått känslan att om jag har midre värde på bakdiffen än framdiffen, alltså att framdiffen är hårdare ställd, så överstyr det ut ur svängarna?

kan mycket väl ha fel, men så har jag upplevt det iaf.. brukar sluta med att fram- och mellandiff står på fullt, och bakdiff nånstans mellan 750-900..

Men det kanske har med hur mellandiffen är ställd och vilken åkstil man har..? jag är ju tockendär sladdglad människa...

bra tips om däckslitage, har aldrig tänkt på det..
Hmm hur menar du nu? har man 500 på fram diffen så är det fullt på nyare bilar såsom focus 06 tex. du upprepade vad jag tipsade om, om jag förstår rätt :? . 900,500,900 är full diff på nyare bilar.
som mitt tips på diffen= center och front diff fullt alltså 900 och 500. sen rear diff kan man sänka för att få mer understyrt. äldre bilar går front diffen ända till 900.
_\|/__\|/__\|/_Dennis_\|/__\|/__\|/_
Anders Svärd
Posts: 420
Joined: 2008 Mar 06 7:32 pm

Post by Anders Svärd »

Tipset angåene bromsarna var perfekt för min körstil. Kapade x antal sekunder på flera sträckor direkt. Det tackar vi för =)
The speed was ok but the corner was to tight.
User avatar
Jim Hjerpe
Posts: 681
Joined: 2007 May 10 1:44 pm

Post by Jim Hjerpe »

Dennis Hernehult wrote:
Hmm hur menar du nu? har man 500 på fram diffen så är det fullt på nyare bilar såsom focus 06 tex. du upprepade vad jag tipsade om, om jag förstår rätt :? . 900,500,900 är full diff på nyare bilar.
som mitt tips på diffen= center och front diff fullt alltså 900 och 500. sen rear diff kan man sänka för att få mer understyrt. äldre bilar går front diffen ända till 900.
humm, vette katten hur jag har uttryckt mig. Glöm det där med "mindre än framdiffen"..

Det jag upplevt är iaf att ju mindre hårt ställd bakdiffen är, desto mer överstyr det ut ur kurvorna.

kan ju ha med min körstil å övrig setup att göra.. för det understyr ju, precis som du säger, in i svängen.

Jag sa ju att jag antagligen skulle krångla till det hela.. :roll:
// Jim Hjerpe
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Post by Andreas Karlsson »

så vad ni säger är altså.

maxa inställningarna på diffarna och om bilen överstyr för mycket så minskar man framdiffen och understyr det så minskar man bakdiffen?

bara så jag får det helt klart.

så till tusenkronorsfrågan, när skall man pilla på centerdiffen? :D
User avatar
Erik Brodin
Posts: 1521
Joined: 2008 Feb 23 5:57 pm

Post by Erik Brodin »

Andreas Karlsson wrote:så till tusenkronorsfrågan, när skall man pilla på centerdiffen? :D
Aldrig
User avatar
Elias Lundberg
Posts: 361
Joined: 2009 Jan 10 6:39 pm

Post by Elias Lundberg »

jag blanda Jims om Ulfs tips till min evo8a det blev parfekt!!
//Elias
User avatar
Dennis Hernehult
Posts: 263
Joined: 2007 Jan 01 5:10 pm

Post by Dennis Hernehult »

jag vet många som pillar på center diffen och har gjort bra inställningar men
jag själv har aldrig känt samma känsla i fäste/körning om jag har center under 800, men det kanske man ska jobba med lite och testa sig fram lite mer.
_\|/__\|/__\|/_Dennis_\|/__\|/__\|/_
Post Reply