Inget responssystem?

Nya bilar och gamla bilar
Post Reply
Emil Andersson
Posts: 46
Joined: 2007 Dec 15 7:33 am

Inget responssystem?

Post by Emil Andersson »

Jag har tänkt på en sak när jag spelat RBR att bilar som vanligtvis har responssystem, typ. WRC saknar detta. Iallafall om kollar på turbotrycks mätaren.

Är det någon annan som oxå har tänkt på det?
User avatar
Robert Sahlstedt
Posts: 295
Joined: 2007 Jan 01 4:17 pm

Post by Robert Sahlstedt »

Responssystemen är väl till för att hålla turbons varvtal uppe snarare än själva laddtrycket... så när man sedan går på gasen igen så har turbon sån fart att den omedelbart bygger upp trycket igen. Turbon pumpar helt enkelt bara runt "tomluft" som inte pressas ihop nåsnatsns för då skulle ju snurran bromsas av motståndet. Tror det är så det är gjort i spelet och därför tappar man tryck när man släpper av. Så noga som de gjort fysiken och med tanke på att det är väldigt mycket fokus på just WRC i orginalspelet så skulle jag vara förvånad annars.
User avatar
Tomas Landin
Posts: 36
Joined: 2007 Feb 14 8:34 am

Post by Tomas Landin »

Pröva att köra någon av grupp N-bilarna så märker du skillnaden.
User avatar
Chris Nyström
Posts: 339
Joined: 2008 Jan 31 8:40 pm

Post by Chris Nyström »

funkar som robert skrev, det håller varttalet uppe på tubon, sedan när man ger på gas isen så byggs trycket upp fortare. man kan ju inte ha fullt tryck hela tiden i spisen...
"Det är mycket räv och rackar spel i den här branchen"

citat av: Per Eklund

www.cnmotorsport.se
Mitsubishi Lancer Evo7 Grp.A
Toyota Corolla WRC
Erik Andersson
Posts: 103
Joined: 2007 Feb 21 8:16 pm

Post by Erik Andersson »

Robert Sahlstedt wrote:Responssystemen är väl till för att hålla turbons varvtal uppe snarare än själva laddtrycket... så när man sedan går på gasen igen så har turbon sån fart att den omedelbart bygger upp trycket igen. Turbon pumpar helt enkelt bara runt "tomluft" som inte pressas ihop nåsnatsns för då skulle ju snurran bromsas av motståndet. Tror det är så det är gjort i spelet och därför tappar man tryck när man släpper av. Så noga som de gjort fysiken och med tanke på att det är väldigt mycket fokus på just WRC i orginalspelet så skulle jag vara förvånad annars.
du har nästan rätt responsen håller turbo trycket uppe hela tiden genom att att brenslet står på och sprutar in för fult som om de vore full gas hela tiden de är bara tendningen man styr med gasen det är derför de smäller när dom släpper gasen och bludrar på tomgången för de kommer ut oförbrend bränsle i avgassystemet
Impreza for live!
Peter Lindkvist
Posts: 1
Joined: 2008 Jun 24 11:42 am

Post by Peter Lindkvist »

Respons funkar på så sätt att tändningen backas typ 30-60 grader, så att förbränningen flyttas ut i grenröret. Samtidigt ökar man på mängden luft som går in i motorn med släppt pedal. Antingen genom att ställa upp tomgångsmotorn på max, eller genom att ha en "kicker" som petar upp tomgångsläget på gasspjället lite.

Motorn drar alltså mindre nytta av förbränningen, och den pumpar alltså mer gaser till turbon än vad den skulle göra annars med släppt gaspedal.
Och tack vare det extra gasflödet så snurrar turbon på som om inget hänt.

Naturligtvis så sticker avgastemperaturen i taket om man inte skjuter på mer soppa, för att göra förbränningen kallare. Därför brukar man ge motorn mellan 5%-40% mer soppa, beroende på hur hård responsen är, och hur mycket man alltså måste kyla.

Det finns väldigt många olika sofistikerade metoder att åstadkomma respons, men detta är i alla fall grundprincipen.

Det är inte smällarna som håller igång turbon. Det är det ökade gasflödet.
Smällarna är en biprodukt som kan vara svårt att bli av med om man har en primitiv ECU som inte fattar såna praktiska saker som respons.

För mycket och framförallt för hårda smällar är ett bra sätt att försöka separera avgasturbinen från turbon.

//Peter
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Post by Andreas Karlsson »

därför som Christian Johanssons Impreza grA (97a) dricker (enligt honom) 12l etanol/mil?
jag tycker det låter jävligt mycket, tom för en rallybil.
Erik Andersson
Posts: 103
Joined: 2007 Feb 21 8:16 pm

Post by Erik Andersson »

Andreas Karlsson wrote:därför som Christian Johanssons Impreza grA (97a) dricker (enligt honom) 12l etanol/mil?
jag tycker det låter jävligt mycket, tom för en rallybil.

Ford fiesterna (n3) driker 13/14 liter/ss mil
Impreza for live!
Post Reply