Asfaltsetup, fabia 05. Tips sökes.

Hur ställer man in bilen
Post Reply
Niclas Jagerhult
Posts: 234
Joined: 2007 Jan 03 7:03 pm

Asfaltsetup, fabia 05. Tips sökes.

Post by Niclas Jagerhult »

Har totalt mixtrat sönder min setup. Så nu skulle jag behöva lite vägledning. Jag har sänkt krängarna, fjädrarnas mjukhet med ca 15-20 snäpp, rebound sänkt som fan.

Vad mer ska man göra? Den känns väldigt ostabil, släpper i bak vid broms och höga farter ibland. Har provat det mesta. Men det kanske bara är jag som är lite efterbliven ;)

Så tips tas gärna emot :D
//Jaeger
User avatar
Christer Vestlund
Posts: 211
Joined: 2007 Jan 04 10:50 am

Post by Christer Vestlund »

Du skriver att du sänkt rebound. antar att du sänkt till ett lägre värde = långsammare ut fjädring efter kompression. har du för låg rebound kanse hjulen inte hinner ut igen för att möta asfalten=grepp. Men detta med setup kräver tusentals timmar av inställning tro mej.Det är bara att bita i hop och testa.
// Christer V
Christer Vestlund
Better flat out than safety
User avatar
Robert Sahlstedt
Posts: 295
Joined: 2007 Jan 01 4:17 pm

Post by Robert Sahlstedt »

Christer Vestlund wrote:Du skriver att du sänkt rebound. antar att du sänkt till ett lägre värde = långsammare ut fjädring efter kompression.
Stopp och belägg, tvärtom är det. Högre värde på dämparna gör dem trögare. Bump verkar vid infjädring och rebound vid utfjädring. Lägre rebound gör bilen studsigare, eftersom fjädern kan trycka ifrån obehindrat. Mjukare fjädrar brukar därför kräva mindre rebound för att orka fjädra ut tillräckligt snabbt.
User avatar
Christer Vestlund
Posts: 211
Joined: 2007 Jan 04 10:50 am

Post by Christer Vestlund »

Robert har rätt jag tänkte fel sorry
//Christer
Christer Vestlund
Better flat out than safety
User avatar
Anders Alm
Posts: 1061
Joined: 2007 Jan 01 4:52 pm

Post by Anders Alm »

Robert Sahlstedt wrote:
Christer Vestlund wrote:Du skriver att du sänkt rebound. antar att du sänkt till ett lägre värde = långsammare ut fjädring efter kompression.
Stopp och belägg, tvärtom är det. Högre värde på dämparna gör dem trögare. Bump verkar vid infjädring och rebound vid utfjädring. Lägre rebound gör bilen studsigare, eftersom fjädern kan trycka ifrån obehindrat. Mjukare fjädrar brukar därför kräva mindre rebound för att orka fjädra ut tillräckligt snabbt.
Robert Du verkar vara mest kunnig om setuper till vårat spel.
Tror det är fler än jag som försöker förstå vad dom olika värderna betyder
(hur värderna påverkar bilen)
Skulle inte du kunna fixa (om tid o lust finns) en svensk beskrivning på vad som går att göra o varför. Nu så testar jag att göra lite o lite mer där UTAN att egentligen förstå varför...
MVH Anders
#1 ANDERS ALM
LANCER EVO9
Niclas Jagerhult
Posts: 234
Joined: 2007 Jan 03 7:03 pm

m

Post by Niclas Jagerhult »

Tackar och bockar för den infon ^^ :D

Ska ut å testa lite ikväll/imorgon och se om jag får till det.
//Jaeger
Niclas Jagerhult
Posts: 234
Joined: 2007 Jan 03 7:03 pm

m

Post by Niclas Jagerhult »

Jag har totalt misslyckats med en setup till fabian. Jag kan verkligen inte. Ifall någon har lust att göra en ny, eller har en liggandes, så får man gärna kontakta mej här på forumet eller på goldenageofgrotesque__@hotmail.com . jag har inte möjlighet att testa setups förrän på söndag, men sålänge det är rikligt med fäste och stabilitet så är jag nöjd.

Det är alltså en ASFALTsetup till Skoda Fabia -05. Godkänd setup tack.

Blev ju nästan en blocket annons ;)
//Jaeger
User avatar
Erik Brodin
Posts: 1521
Joined: 2008 Feb 23 5:57 pm

Post by Erik Brodin »

Lägger mina Fabia setups här om så sökes :) :P

Dom har sloten 5 men det kan gu ändras :wink:

Det är 2st grus en för specielt england och 1st asfalt som jag tycker funkar super gjorde PB med den.

Läs Om setupserna!!!README.ini om ni vill veta lite mer om dom innan ni testar:
Attachments
Fabia05setups_Brodin.zip
(7.27 KiB) Downloaded 241 times
// Brodin
Real: Vovlo 940 VOC
Niclas Jagerhult
Posts: 234
Joined: 2007 Jan 03 7:03 pm

tack

Post by Niclas Jagerhult »

tackar broddan, ska testa ^^
synd bara det är en vecka sent ;) *L* men helt lugnt, det är ju trots allt mer asfalt :D
//Jaeger
Post Reply