Glansigare fälger ! ?

Nya bilar och gamla bilar
Post Reply
User avatar
Rasmus Persson
Posts: 560
Joined: 2008 Jul 06 9:45 pm

Glansigare fälger ! ?

Post by Rasmus Persson »

Är det någon som har någe tips på hur man ska få glansigare fälger ? Det är till 240´n jag pratar om !
// Persson

RBR:
Subaru Impreza WRC S14
Volvo 240 LE

Real: Volvo 244 87\" Voc

Image
User avatar
Robert Sahlstedt
Posts: 295
Joined: 2007 Jan 01 4:17 pm

Post by Robert Sahlstedt »

Ledsen att göra dig besviken men jag försökte länge och väl när jag gjorde bilen, om jag minns rätt det är ju ett tag sen nu trotts allt. Vill minnas att bara de delar som "hämtar sin färg" ifrån external texturen kan ha det glansiga materialet. Jag hade även glansig kolfiber inuti bilen på betaversionen men upptäckte senare att den då hämtade "smuts" från external_mud oavsett vad man gjorde med materialen så det fick stryka med och bli som i alla andra bilar - utan glans. Man kan tänka på detta om man vet om det redan från början och helt enkelt pussla in alla delar av bilen som ska vara glansiga i external texturen, men det är otroligt jobbigt att rätta til i efterhand. Man lär sig nåt nytt för varje bil man gör...
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

Jag har också en känsla av att ljussättningen av fälgarna är lite speciell då det känns som om det lyser inne i fälgarna. Att det borde vara mörkare. Men kanske bara jag som inte fattat rätt...
User avatar
Rasmus Persson
Posts: 560
Joined: 2008 Jul 06 9:45 pm

Post by Rasmus Persson »

Tackar för svaren ... Jag fick till fälgarna så att att dom nästan blev guldiga .. Så problemet är löst
// Persson

RBR:
Subaru Impreza WRC S14
Volvo 240 LE

Real: Volvo 244 87\" Voc

Image
User avatar
Robert Sahlstedt
Posts: 295
Joined: 2007 Jan 01 4:17 pm

Post by Robert Sahlstedt »

Erik Persson wrote:Jag har också en känsla av att ljussättningen av fälgarna är lite speciell då det känns som om det lyser inne i fälgarna. Att det borde vara mörkare. Men kanske bara jag som inte fattat rätt...
Ja materialet i sig är väldigt simpelt, man kan dock fejka skugga på fälgens insida genom att helt enkelt måla texturen mörkare där. Det förutsätter förstås att man varit noggrann när man gjort modellen så att fälgens insida har en egen plats i texturen, brukar oftast bara vara en liten fyrkant...
Post Reply