Svensk Motorsporthitoria

Allt som inte har med spelet att göra
Post Reply
User avatar
Marcus Strand
Posts: 573
Joined: 2007 Jan 01 2:33 pm

Svensk Motorsporthitoria

Post by Marcus Strand »

Om någon har bilder eller filmer som ni sett på youtube och annat eller har intressant läsning så får ni gärna skriva eller länka det här. Jag får väl börja med ett tips då.


Lyssnade på en grymmt bra dokumentär här om dagen som handlar om Ronnie Pettersson. Ni har säkert lyssnat på den men om ni inte har det rekomenderar jag den starkt. Intervjuer med folk runtomkring Ronnie osv kanon var den. Någon gång var man lite tårögd trotts att man aldrig har upplevt Ronnie eller varit med under hans tid som aktiv. (För ung)

http://www.sr.se/cgi-bin/p3/programsido ... el=2292019

Klart värda klipp att kolla på.

[youtube][/youtube]
[youtube][/youtube]
[youtube][/youtube]
Last edited by Marcus Strand on 2009 Jan 10 10:39 pm, edited 2 times in total.
User avatar
Hasse Onkamo
Posts: 2343
Joined: 2007 Jan 01 6:06 pm

Re: Ronnie Pettersson

Post by Hasse Onkamo »

Marcus Strand wrote:Lyssnade på en grymmt bra dokumentär här om dagen som handlar om Ronnie Pettersson. Ni har säkert lyssnat på den men om ni inte har det rekomenderar jag den starkt. Intervjuer med folk runtomkring Ronnie osv kanon var den. Någon gång var man lite tårögd trotts att man aldrig har upplevt Ronnie eller varit med under hans tid som aktiv. (För ung)

http://www.sr.se/cgi-bin/p3/programsido ... el=2292019

Klart värda klipp att kolla på.

[youtube][/youtube]
[youtube][/youtube]
[youtube][/youtube]
Såg han som gäst kommentator på röforsloppet någon gång på sena 70 talet
User avatar
Marcus Strand
Posts: 573
Joined: 2007 Jan 01 2:33 pm

Post by Marcus Strand »

Synd att man aldrig fick uppleva denna svenske motorsport legend. Samma med Grupp B som jag hade velat sett "in action", farsan bidrar med fina historier av det han har upplevt när man kommer in på ämnet här hemma så det är ju det som har bringat fram ett intresse från min sida.

Tycker det är förbaskat kul att läsa om tex Ronnie, Waldegård (Har förövrigt läst hans bok, ganska kul faktiskt med fina historier) och alla andra gamla motorsport legender.
User avatar
Johan Gustavsson
Posts: 853
Joined: 2008 Jan 15 10:11 pm

Post by Johan Gustavsson »

Marcus Strand wrote:Synd att man aldrig fick uppleva denna svenske motorsport legend. Samma med Grupp B som jag hade velat sett "in action", farsan bidrar med fina historier av det han har upplevt när man kommer in på ämnet här hemma så det är ju det som har bringat fram ett intresse från min sida.

Tycker det är förbaskat kul att läsa om tex Ronnie, Waldegård (Har förövrigt läst hans bok, ganska kul faktiskt med fina historier) och alla andra gamla motorsport legender.
Får bra hålla med. Jag skulle väldigt gärna viljat sett rally som det var förr, när man kollar på gammla filmer så längtar man genast dit :) och som agt uppleva alla svenska legender.

Förhoppningsvis så får vi också uppleva nått som man i framtiden skulle vilja uppleva :wink:
User avatar
Marcus Strand
Posts: 573
Joined: 2007 Jan 01 2:33 pm

Post by Marcus Strand »

En av alla saker pappa nämnt var Kenneth Eriksson när han åkte Golf. Han har nog inte upplevt så go attack som Kenneth hade under något svenska rally. Ett klipp följer dock inte från svenska men där visas istället hur fint man kan åka också.

[youtube][/youtube]
Post Reply