Flodin

Allt som inte har med spelet att göra
Oskar Olsson
Posts: 151
Joined: 2007 May 01 11:05 pm

Post by Oskar Olsson »

Ni kanske är sånna personer som sväljer allt skitsnack Claes Tingvall spyr ut om hur 5,79km/h för hög hastighet medför 39,8% större risk för dödsolyckor? Det verkar iallafall så.

Testa och kör 110km/h på en motorväg, ALLA utom senila tant Agda kommer bränna om er så det ryker om det...

Edit: Vad anser ni om fildelning då? Jag gissar att alla ni moralkärringar är för IPRED lagen också...
User avatar
Marcus Strand
Posts: 573
Joined: 2007 Jan 01 2:33 pm

Post by Marcus Strand »

:!: Oskar, tagga ner och sänk tonen. Den åsikt du har delas nog inte av speciellt många mer än just dig själv. Man ska följa lagar och regler, vad skulle hända annars? Hastighetsgränsen finns för just säkerheten på våra vägar och utan den begränsningen så skulle fler än de som idag är ledsna för att någon anhörig dött i en trafikolycka öka dramatiskt. Det vill i alla fall inte jag uppleva.

:arrow: Jag tycker det är väldigt tråkigt att det har hänt Patrik att han har blivit av med körkortet två månader som för övrigt är väldigt viktiga för honom, då det handlar om att försöka få ihop något tills nästa säsong startar.

Simma lugnt gubbar...
Oskar Olsson
Posts: 151
Joined: 2007 May 01 11:05 pm

Post by Oskar Olsson »

Som sagt Marcus, det är MOTORVÄG där du har 2 filer, ingen mötande trafik, viltstängsel, räcken och övrig skit och ingen lappad 50 väg med 2meter djupa diken och träd vid sidan om... Absolut inga som helst problem att hålla över 110km/h, 110 är rent ut sagt löjligt (på 1+2 filiga motorvägar kan det dock vara vettigt...)
User avatar
Marcus Strand
Posts: 573
Joined: 2007 Jan 01 2:33 pm

Post by Marcus Strand »

Problemet är inte att man kan åka över 110km/h. Du kan åka 110km/h på de flesta vägar i landet. Men bara för att det går så behöver man inte göra det. Gör det om du vill men du riskerar andra och ditt eget liv på det, det är upp till dig. Åker man dit så får man faktiskt skylla sig själv då du har gjort ditt eget val.

Oskar, testa och ring vägverket och framför dina förslag. Då slipper du irritera folk i detta forumet som har en väldigt fin anda, förstör inte den nu. Visst ska alla få komma med en synpunkt på saker men kom med en relevant synpunkt då.

Tack för ordet.
Oskar Olsson
Posts: 151
Joined: 2007 May 01 11:05 pm

Post by Oskar Olsson »

"Gör det om du vill men du riskerar andra och ditt eget liv på det"

Somsagt, det är fortfarande en MOTORVÄG och det handlar om 160km/h och inte 350km/h som Ghostrider kryssar fram på sin hoj... Ge mig gärna någon källa på någon som har dött för dom körde 150-160 på motorväg, när varannan Svensson gör det... Nu ska jag lägga ner för moraltantandet här är helt otroligt, man skulle kunna tro att ni är politiker/vägverketanställda som aldrig någonsin kört på en motorväg.
User avatar
Marcus Strand
Posts: 573
Joined: 2007 Jan 01 2:33 pm

Post by Marcus Strand »

Ja du Oskar, det är nog ganska lätt att hitta, dock tänker jag inte lägga energi på det. Tror bara du kan söka lite på aftonbladet så hittar du säkert en del artiklar.
Christian Lundh
Posts: 100
Joined: 2008 May 15 10:01 pm

Post by Christian Lundh »

kan hålla med om att det känns lite uppblåst även om 165 ju är betydligt högre än medelsvensson. Dock är han ju yrkesförare vilket ju dels gör honom och andra till "förbilder" i trafiken och dessutom när körkortet är så viktigt för en så tycker man ju att han borde kunna hålla igen lite.
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

Motorväg eller inte, Tant Agda eller Flodin, oavvsett vilket gör folk misstag. Så oavsett hur duktig du är på att framföra ditt fordon eller hur snabb reaktioner du än har så gör andra fel i trafiken. För att minska skadeverkningarna av dessa misstag måste farten hållas ner. Så enkel är matematiken.

110km/h = ca 30 meter på en sekund
160km/h = ca 44 meter på en sekund
Alltså 50% längre reaktionssträcka.

Rörelseenergin ökar kvadratiskt med ökad hastighet.

Ovanstående är fakta och ingen Flodin, Loeb eller Schumacher kan ändra på det.

Vad vill jag då påvisa med att dra upp lite gammal skåpmat från fysikboken? Jo, att när olyckan är framme så har man betydligt större chans att först göra något åt det i lägre hastighet och sedan att skadeverkningarna inte skall bli lika stora.

Tänk på att det kan vara din bror, pappa eller ditt barn som kan sitta i den andra bilen. Folk gör misstag även på motorväg. Eller får tekniskt fel på bilen, såsom en punktering, elller annat otrevligt.

Det finns dessutom stora miljöaspekter som man kan väga in. Ska vi ta det också med i diskusionen?

Argumentet om att "alla kör för fort" och därmed skulle det vara okej då eller?

Och, för att svara på din fråga om jag alltid kör enligt hastighetsgränserna så kör jag ca. 2000 mil i tjänsten varje år och ca. 1500 mil privat och kör i princip alltid enligt skyltarna. Det händer några få gånger att jag kör för fort. Tror att jag har lite problem med att fatta att man skyltat om E14 på ungefär 100 ställen som det känns, och missar säkert till och från då jag kör på "de gamla hastighetsgränserna".
Men när jag var ung och oansvarig körde jag på ett annat sätt. Och det är jag inte stolt över idag, men det har likväl hänt.
Tom Östertun
Posts: 624
Joined: 2008 Nov 08 3:36 am

Tråden är död...

Post by Tom Östertun »

Tråden är död men jag svarar ändå. Jag sitter i en lastbil och kör ca 18 000 mil/år. Du har helt rätt Oskar, det är inte ett dugg svårt att köra en bil i 160 km/h. Det är däremot jävligt svårt att få stopp på den som Erik skriver. Och eftersom jag tuggar mycket fram och tillbaka på E4:an så ser jag också ganska många olyckor som inträffat i höga farter. Dom som kör av vägen eller ihop med någon annan i 110 km/h överlever i nio fall av tio. Det gör inte de som gör samma trick i 160. Du skriver att det finns vägräcken som skyddar. Det gör dom inte när det börjar bli snack om så höga farter. Bilen bryts sönder och föraren får klara sig utan "skal". Senast i höstas blev jag omkörd av en 19-åring som hade lånat pappas BMW och visade flickvännen hur duktig han var. Jag upptäckte honom i spegeln när han var ca 200 meter bakom mig och några sekunder senare blev jag omkörd. Det han inte hade räknat med var turbulensen runt scanian, utan han sögs först in mot mig när han var jämsides och vred ratten till vänster för att kompensera upp det hela. När han kom förbi min nos och turbulensen försvann så hamnade hans vänstra hjulpar utanför asfalten. Så han vred höger. Med följd att han backade in i ett räcke, voltade baklänges över det och fortsatte tumla genom ett viltstängsel för att sedan bli liggande på tak 70 meter in i periferin. När jag fått stopp på mina 60 ton och sprungit fram till bilen så låg han utanför och skrek. Kollade så att han kunde andas och inte hade någon blödning medan jag larmade. Tio minuter senare var ambulansen på plats. Han överlevde. Det gjorde inte hans flickvän. Hon låg intrasslad i viltstängslet. Henne undersökte jag i ungefär en halv sekund innan jag fortsatte in mot bilen. Hennes huvud var vänt bakåt och satt fast i kroppen med en tre cm bred hudflik i nacken och den synen kommer jag aldrig att kunna rensa ur skallen hur mycket jag än försöker. När polisen frågade hur fort det gick svarade han 160... Så använd skallen. Åker fort gör man på bana eller i rallyskogen.

Tompa
Patrik Eriksson
Posts: 124
Joined: 2008 Jul 24 4:07 pm

Post by Patrik Eriksson »

Håller med både Marcus, Erik och Tompa, trafikreglerna är till för att följas o kan man inte hålla sig i skinnet så ska man inte ha körkort helt enkelt. På transportprogrammet så har vi lärt oss just det där om hastigheterna, broms och reaktionssträcka, sett filmer och bilder från olyckor (inte alls trevligt och se) så vi har lärt oss en hel del med att följa lagarna :( jag beklagar att du fick uppleva det du gjorde Tompa, det är hemsk att höra att en grabb körde ihjäl sin flickvän (eller annan person över huvudtaget) bara för att han ville köra fort för att han skulle visa sig på styva linan :( Som Marcus sa tidigare att inte göra folk på detta forum irreterade för då kan den personen dra till ett annat forum och jävlas... Speciellt när den som jävlas inte ens vet vad han snackar om..



kör lungt där ute o ta väl hand om er grabbar så vi slipper hemska olyckor
Post Reply