Utväxlingar!

Hur ställer man in bilen
Post Reply
User avatar
Fredrik Wengberg
Posts: 684
Joined: 2008 Feb 06 9:08 pm

Utväxlingar!

Post by Fredrik Wengberg »

Tjenare, blev lite nyfiken och höra vad ni kör med för utväxlingar på olika sträckor.Jag själv kör nästan alla sträckor på medium, men det gör kanske att jag tappar i tid. Någon som testat detta och kan märka någon skillnad i tid på te.x Falstone eller Harwood Forest, med att ändra utväxling till Low istället?.

Som sagt är bara lite nyfiken om ni kör med olika utväxlingar eller om ni gör som jag och kör med samma till stor del.

Mvh//Fredrik Wengberg.
-Det är inte farten som dödar , det är smällen eller som de säger i Amerika :
It´s not the fart that kills , it´s the smell!
User avatar
Hasse Onkamo
Posts: 2343
Joined: 2007 Jan 01 6:06 pm

Re: Utväxlingar!

Post by Hasse Onkamo »

Fredrik Wengberg wrote:Tjenare, blev lite nyfiken och höra vad ni kör med för utväxlingar på olika sträckor.Jag själv kör nästan alla sträckor på medium, men det gör kanske att jag tappar i tid. Någon som testat detta och kan märka någon skillnad i tid på te.x Falstone eller Harwood Forest, med att ändra utväxling till Low istället?.

Som sagt är bara lite nyfiken om ni kör med olika utväxlingar eller om ni gör som jag och kör med samma till stor del.

Mvh//Fredrik Wengberg.
Nästan alla på lång låda
User avatar
Vegard Bjorhovden
Posts: 102
Joined: 2008 Mar 21 11:03 pm

Post by Vegard Bjorhovden »

Hvis jeg har sjansen til å velge setup så fordeler det seg slik;

Diamond creek, frazier wells, hualapai nation, newbobs, chirdonhead, joux plane -langstega kasse

tanner, pirko menoko, falstone, sheperds shield, harwood forest, mineshaft, rallysprinten, greenhills, bisanne, Cote d'abroz, , joux verte, east west, -kortstega kasse

Det er ikkenoe tvil om at du henter tid på lang kasse på f.eks frazier wells pga den lange sletta før bakkene. samme med diamond creek og hualapai, samme med kort kasse på tanner og lignende
It's a long way to the top if you wanna rock 'n roll
User avatar
Fredrik Wengberg
Posts: 684
Joined: 2008 Feb 06 9:08 pm

Post by Fredrik Wengberg »

Tack så väldigt mycket för svaren Vegard.
-Det är inte farten som dödar , det är smällen eller som de säger i Amerika :
It´s not the fart that kills , it´s the smell!
Christian Lundh
Posts: 100
Joined: 2008 May 15 10:01 pm

Post by Christian Lundh »

tror jag har lång på alla, ändrar aldrig, är knappast utväxlingen som gör att jag inte hinner med ändå^^
Rasmus Harrström
Posts: 537
Joined: 2008 Dec 10 8:48 pm

Post by Rasmus Harrström »

jag kör med kort i frankrike lång på de flesta grus sträckorna och annars original.
User avatar
Jim Hjerpe
Posts: 681
Joined: 2007 May 10 1:44 pm

Post by Jim Hjerpe »

kör oftast med medium, men har lite förkärlek till kort låda så länge det inte blir å varva ur för mycket.. känns som det går snabbast då..

å för min del är det mycket det som gör det, om man tror att det går fort..

sitter mycket i huvudet.. tror jag att jag har bra inställning på dämparna så åker jag snäppet fortare.. (försöker jag inbilla mej iaf...) =)
// Jim Hjerpe
User avatar
Robert Sahlstedt
Posts: 295
Joined: 2007 Jan 01 4:17 pm

Post by Robert Sahlstedt »

Jag kände mig tvungen att analysera det här på riktigt för att se om min teori stämde. Så, jag har tittat i fysikfilerna till Focus WRC06 och plockat fram de siffror som behövdes i form av motorstyrka, utväxlingar och storlek på hjulen. Jag hittade dessutom en bugg som jag tänker meddela checkerna om, ena framhjulet är nämligen lite mindre än de andra :shock:

Hursomhelst... jag fick fram diagrammet nedan. Rött är korta växellådan, turkos medium och blå lång. Man vill ju såklart ha så mycket kraft på hjulen som möjligt, alltså så högt upp i diagrammet som möjligt. Över 150km/h är det alltså solklart långa lådan man vill ha. Korta lådan sticker bar upp högst under 50km/h och på några små snuttar vid 65-70kmH och ca90km/h. Den KAN alltså vara användbar i exempelvis hårnålarna på asfalt men är i princip värdelös i övrigt. Har man dessutom hjulspinn i hårnålarna så spelar det ju ingen roll vilken låda man har förrän greppet är tillbaka och då går det säkert fortare än 50 igen. Mellan 75 och 150Km/h är det inte nån låda som är direkt bättre än nån annan eftersom motorkurvan ser ut som den gör med väldigt mycket vrid på låga varv.

Så kortfattat. Om man räknar med att hjulen alltid spinner under 50Km/h så ska man använda långa lådan oavsett sträcka. Rent matematiskt. :wink:
Attachments
focus06torque.zip
diagram
(36.48 KiB) Downloaded 276 times
User avatar
Fredrik Wengberg
Posts: 684
Joined: 2008 Feb 06 9:08 pm

Post by Fredrik Wengberg »

Tjenare Robert och tack för ditt uttömmande svar :-).

Jag har nu kört mitt Försäsongsträningrally #10 med samma bil och 2 olika utväxlingar och bortsett från vissa misstag så måsta jag säga att jag inte märker några större skillnader, otroligt jämna tider på vissa sträckor, möjligtvis att man tjänar något på lång utväxling på Fraizer Wells och Diamond Creek, men annars så är nog min slutsats ändå att medium utväxlingen är den mest ultimata på dom flesta sträckor.Möjligtvis att man kanske tjänar något på att åka kort låda på Tanner och Pirka Menoko.

Men detta är min högst personliga uppfattning, efter mitt lilla test :-).
Men skoj ändå att se, trodde nog faktiskt att skillnaderna skulle vara större.
-Det är inte farten som dödar , det är smällen eller som de säger i Amerika :
It´s not the fart that kills , it´s the smell!
User avatar
Chris Nyström
Posts: 339
Joined: 2008 Jan 31 8:40 pm

Post by Chris Nyström »

jag kör de flesta sträckor på lång utväxling numera, körd de flesta på med förut, men itakt med att man fått upp lite mera fart så känns det som med går för sakt på många sträckor...

på "bökiga" sträckor föredrar jag medium utväxling...

använder aldrig kort...
"Det är mycket räv och rackar spel i den här branchen"

citat av: Per Eklund

www.cnmotorsport.se
Mitsubishi Lancer Evo7 Grp.A
Toyota Corolla WRC
Post Reply