Väder i RBR

Hur ställer man in bilen
Post Reply
User avatar
Micael Eriksson
Posts: 533
Joined: 2009 Jan 02 6:57 pm

Väder i RBR

Post by Micael Eriksson »

Är det nån som har koll om fästet påvärkas av regn. Det finns tävlingar där det står att vägen är torr men samtidigt så regnar det, då borde ju vägen inte va torr...... är det alltid samma fäste när det står att vägen torr/fuktig/blöt oavsett om det är sol eller regn?
Hellre dö än fega
Tom Östertun
Posts: 624
Joined: 2008 Nov 08 3:36 am

Re: Väder i RBR

Post by Tom Östertun »

Micael Eriksson wrote:Är det nån som har koll om fästet påvärkas av regn. Det finns tävlingar där det står att vägen är torr men samtidigt så regnar det, då borde ju vägen inte va torr...... är det alltid samma fäste när det står att vägen torr/fuktig/blöt oavsett om det är sol eller regn?
Nix, när man lägger upp ett rally på pluginet kan man välja både väder och väglag. Man kan ha torra vägar i spöregn eller våta vägar i solsken. Eller våta vägar i regn. Eller... Du fattar... :) Och ja, det påverkar fästet.
Yokohama Motorsport
User avatar
Micael Eriksson
Posts: 533
Joined: 2009 Jan 02 6:57 pm

Post by Micael Eriksson »

hmmmm, så du menar att våt väg med strålande solsken ger bättre fäste än våt väg med ösregn.........eller torrväg med regn ger sämre fäste än torr med sol......som irl
Hellre dö än fega
Tom Östertun
Posts: 624
Joined: 2008 Nov 08 3:36 am

Post by Tom Östertun »

Micael Eriksson wrote:hmmmm, så du menar att våt väg med strålande solsken ger bättre fäste än våt väg med ösregn.........eller torrväg med regn ger sämre fäste än torr med sol......som irl
Inget jag tänkt på, men det tror jag inte... Våt väg är våt väg och torr väg är torr väg. Tror jag. Har jag fel så kommer jag att bli rättad snart, alltid någon som vet säkert. :)
Yokohama Motorsport
User avatar
Tommie Lindberg
Posts: 850
Joined: 2007 Apr 13 8:57 pm

Post by Tommie Lindberg »

Tom Östertun wrote:
Micael Eriksson wrote:hmmmm, så du menar att våt väg med strålande solsken ger bättre fäste än våt väg med ösregn.........eller torrväg med regn ger sämre fäste än torr med sol......som irl
Inget jag tänkt på, men det tror jag inte... Våt väg är våt väg och torr väg är torr väg. Tror jag. Har jag fel så kommer jag att bli rättad snart, alltid någon som vet säkert. :)
Jag har aldrig heller märkt någon skillnad. Så länge vägen är torr kvittar de vad som kommer från himlen, fästet verkar vara lika ändå.. Lite synd kanske, men man kan ju inte få allt =P
User avatar
Micael Eriksson
Posts: 533
Joined: 2009 Jan 02 6:57 pm

Post by Micael Eriksson »

Jag drog frågan på czeck forumet också....fick svar av FRIC Miroslav.

Vädret har ingen bedydelse för fästet, däremot har längden på tävlingarna stor bedydels för fästet då däckslitaget är konstant. Det blir inte nya däck i service, nåt dom tydligen försöker lösa men inte lyckats än.
Hellre dö än fega
Rasmus Harrström
Posts: 537
Joined: 2008 Dec 10 8:48 pm

Post by Rasmus Harrström »

Micael Eriksson wrote:Jag drog frågan på czeck forumet också....fick svar av FRIC Miroslav.

Vädret har ingen bedydelse för fästet, däremot har längden på tävlingarna stor bedydels för fästet då däckslitaget är konstant. Det blir inte nya däck i service, nåt dom tydligen försöker lösa men inte lyckats än.
så brutalt har tänkt på det länge med slitage på däckena men inte tänkt mer på det xD
Post Reply