problem med plugin banor

Här hjälps vi åt att lösa problem som uppstår
Post Reply
Joakim.Karlsson
Posts: 298
Joined: 2009 Feb 11 11:33 pm

problem med plugin banor

Post by Joakim.Karlsson »

jo de är så att när jag spelar plugin banor så laggar de som stan.. vad beror de på.. nån som vet
Johan Sälgström
Posts: 68
Joined: 2009 Aug 05 10:14 am

Post by Johan Sälgström »

Tja, de är generellt sett mer krävande än originalbanorna. Vad har du för system?
Joakim.Karlsson
Posts: 298
Joined: 2009 Feb 11 11:33 pm

Post by Joakim.Karlsson »

Johan Sälgström wrote:Tja, de är generellt sett mer krävande än originalbanorna. Vad har du för system?
har en amd athlon 64 x2 dual core processor med 4gb i ram ..o 640 mb i grafik.. ja orginal banorna är de inga alls problem med.. då går de skit bra
User avatar
Chris Nyström
Posts: 339
Joined: 2008 Jan 31 8:40 pm

Post by Chris Nyström »

Joakim.Karlsson wrote:
Johan Sälgström wrote:Tja, de är generellt sett mer krävande än originalbanorna. Vad har du för system?
har en amd athlon 64 x2 dual core processor med 4gb i ram ..o 640 mb i grafik.. ja orginal banorna är de inga alls problem med.. då går de skit bra

du behöver ett värre grafikkort skulle jag tro, 640mb det låter som du har ett grafikkort som uttnyttjar ramminnet.....

om du söker så finns det säkert att antal trådar med rekommenderade grafikkort, men som det verkar så funkar Nvidias kort bäst till RBR, men själv kör jag med att ATI 4870 utan problem....


som tidigare har sagt så är vissa av dess sträckor grymt grafikkrävande...
"Det är mycket räv och rackar spel i den här branchen"

citat av: Per Eklund

www.cnmotorsport.se
Mitsubishi Lancer Evo7 Grp.A
Toyota Corolla WRC
Johan Sälgström
Posts: 68
Joined: 2009 Aug 05 10:14 am

Post by Johan Sälgström »

Det beror ju lite på exakt vilka banor det är som du får problem med också. Om du får allvarlig lagg på t.ex. de tjeckiska sträckorna med den setupen så kan det vara något som krånglar, då jag kan köra de utan problem med en betydligt sämre dator. RX-banor såsom de nya norska sträckorna o.s.v. är dock väääldigt krävande som sagt, SS7 och SS8 där är helt ospelbara för mig t.ex.
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Post by Andreas Karlsson »

enkla tips om du inte kör med detta redan...

alla grafikinställningar för spelet maxade, stäng av v-sync (det orsakar bara lagg, oavsett dator)

flera av de nya sträckorna "kräver" att du har grafiken maxad för att ens fungera...
Sosnova bla.
Tom Östertun
Posts: 624
Joined: 2008 Nov 08 3:36 am

Post by Tom Östertun »

Andreas Karlsson wrote:enkla tips om du inte kör med detta redan...

alla grafikinställningar för spelet maxade, stäng av v-sync (det orsakar bara lagg, oavsett dator)

flera av de nya sträckorna "kräver" att du har grafiken maxad för att ens fungera...
Sosnova bla.
Jaså? :shock: Var stänger man av det då?
Yokohama Motorsport
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Post by Andreas Karlsson »

beklagar, RBR har ingen V-sync inställning :P (säkert för gammalt spel)
det är iaf en inställning som skall stängas av i ALLA spel!
käkar prestanda nåt oerhört!
Joakim.Karlsson
Posts: 298
Joined: 2009 Feb 11 11:33 pm

Post by Joakim.Karlsson »

nä för jag har nividia geforce 8800gts grafik kort.. de kanske inte räcker till plug in banorna.. för orinal banorna så laggar de inte.. då funkar de som de ska
Ole Marius Myrvold
Posts: 104
Joined: 2008 Jun 25 4:17 pm

Post by Ole Marius Myrvold »

Jeg har et 7600go (laptop) kort, og det fungerer veldig bra, kan hende det lagger på PTD, men det er den eneste. Sosnova går uten problemer.
Ole Marius Myrvold NMK Elverum
Bilcross jr (folkrace) - SAAB 900
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Post by Andreas Karlsson »

gå in i rbr mappen och starta "RBR-startup.exe"

sedan går ni in på OPTIONS där och klickar i ALLA rutorna och sätter båda drop listorna till HIGH (Graphics quality och particle quality)

så hade jag redan på mitt gamla Geforce 7900 GT och det laggade aldrig så vet att det funkar med lite äldre kort också, har ni köpt dator de senaste 2 åren bör det inte vara något problem.

efter det kan ni öppna "richardburnsrally.ini"

och kopiera in följande.
[Settings]
Adapter = A
Depth = 32
ForceFeedback = true
Fullscreen = true
MinDepthBits = 24
MinStencilBits = 8
ParticleQuality = high
RenderCarShadow = true
RenderQuality = high
RunIntro = false
RunStartup = false
Sound = true
UseCubicEnvironmentMaps = true
UseEAX = true
UseTripleScreenBuffers = true
WaitRetrace = true
XRes = 1680 (ni kan ändra här om ni vill)
YRes = 1050 (här kan ni också ändra)
de 2 sista värdena är bildskärmsupplösningen, jag kör med widescreen som ni ser...
bör sättas till eran ordinarie upplösning i windows

det är de inställningarna jag kör på och de funkar fläckfritt, lite lagg på HARWoOD FOREST i regn bara. annars problemfritt.

lycka till.
User avatar
Vegard Bjorhovden
Posts: 102
Joined: 2008 Mar 21 11:03 pm

Post by Vegard Bjorhovden »

ParticleQuality = off

UseEAX = false

WaitRetrace = false
Hvis man sliter med lav framerate så ville jeg i alle fall slått av particles. EAX trenger man ikke med mindre man har eax kompatibelt lydkort. Waitretrace syns jeg er bedre av enn på
It's a long way to the top if you wanna rock 'n roll
Post Reply