seg dator

Problem eller tips om själva datorn
Post Reply
Marcus Jansson
Posts: 505
Joined: 2007 Jan 01 6:45 pm

seg dator

Post by Marcus Jansson »

jag är helbet på datorer..och min går så enormt segt igen....har formaterat om den nys..men om man ska få den att gå snabbare så ska man köpa mer RAM minne va?..och jag har en gammal dell (3 år gammal) men har hört att man inte kan ha hur mycket ramminne som helst..eller man får inte nytta av allt.....

Hittade en gammal lapp om vad jag har för dator ..De jag skulle vilja ha hjälp me om vad man ska köpa för att den ska gå fortare när man surfar osv...Spel har ja inte användning av mer än vad rbr behövs..Så inge grafikkort eller så...



Dell Dimension 4600

Processor:Intel pentium 4 2.4 GHz
Operativsystem:Microsoft Windows XP home edition
Minne:512MB DDR SDRAM (2x256)
Hårdisk:120gb SATA (7200 rpm) (obs fick en ny när de gick sönder)
Grafikkort:128 Mb ATI 9800pro,8xAGP med Tv-out och DVI (obs nytt där också när de gick sönder)
Ljudkort:Soundblaster Audigy II
Digital överföring:Dell movie Eddential IEEE1394
Högtalare:Dell 5650 5st högtalare me Subwoofer
Nätverkskort:Internt V.92 Data/Fax K56 PCI


Skrev ner allt som stog..fattar ingenting av de här så skulle behöva lite tips om vad man skulle behöva köpa nytt isåfall...och varifrån..Hittade en bra sida - www.komplett.se


Tack på förhand
User avatar
Peter Lundström
Posts: 266
Joined: 2007 Jan 01 10:13 pm

Post by Peter Lundström »

Du skulle nog behöva uppdatera både grafikkort och ram minne men framför allt ram minne helst ska du nog ha 1024 (2x512 ev) i din burk iaf
Lite vassare grafik kort med skulle ju som sagt inte va fel men tänk på att det är bara agp kort som passar i ditt moderkort antagligen!
Marcus Jansson
Posts: 505
Joined: 2007 Jan 01 6:45 pm

Post by Marcus Jansson »

ja har ett bättre grafikkort i..de är bara att jag vet inte riktigt va dom satte i :D

helt otroligt att ja fortfarande kan sitta på den här datorn... men om man köper ram minne...Kan man köpa vilket ram minne som helst eller måste de vara nåt som är "sponsrat av dell" ungefär..så de ska passa i datorn.. :oops: :roll:
Peter Sandberg
Posts: 104
Joined: 2007 Jan 02 12:45 am

Post by Peter Sandberg »

Har en dell som är 3.5 år gammal. verkar vara ungefär samma grejer som din, vet inte om det är mer som skiljer än processorn men min är klockad till 2,8 ghz. jag hade tidigare samma grafikkort som dig och det funkade helt ok till richard burns, men det pajade (2 st!) så jag köpte ett annat för garantin hade gått ut.
Det enda jag gjort utöver det är att sätta i mer ramminne, har nu 1.5 gig istället för 512 som det var från början. Kan inte svara på om det har påverkat hastigheten på datorn, men den har blivit stabilare iallafall, mycket mindre spelkraschar nu.
På komplett.se finns det en minneskonfigurator som hjälper få reda på vad det är för minnen som passar till datorn. Det är en fördel om det är samma hastighet på de som sitter i och de som du köper. Om det finns fyra minnesplatser så ska minnena förmodligen sitta parvis. De brukar vara färgkodade. T.ex. 2 svarta och 2 vita. Ska sitta likadana minnen i paren.

Nåt som jag tycker hjälper mot seg dator är att defragmentera ofta. (Jag har installerat ett defragmenteringsprogram som startar automatiskt när man inte gör något vid datorn, tycker det funkar bra.
Lite tips från datornovisen :)
User avatar
Jonathan Johansson
Posts: 166
Joined: 2007 Jan 01 7:57 pm

Post by Jonathan Johansson »

Finns många kunniga personer på http://www.64bits.se/forum/
Hompe
Marcus Jansson
Posts: 505
Joined: 2007 Jan 01 6:45 pm

Post by Marcus Jansson »

Peter Sandberg wrote:Har en dell som är 3.5 år gammal. verkar vara ungefär samma grejer som din, vet inte om det är mer som skiljer än processorn men min är klockad till 2,8 ghz. jag hade tidigare samma grafikkort som dig och det funkade helt ok till richard burns, men det pajade (2 st!) så jag köpte ett annat för garantin hade gått ut.
Det enda jag gjort utöver det är att sätta i mer ramminne, har nu 1.5 gig istället för 512 som det var från början. Kan inte svara på om det har påverkat hastigheten på datorn, men den har blivit stabilare iallafall, mycket mindre spelkraschar nu.
På komplett.se finns det en minneskonfigurator som hjälper få reda på vad det är för minnen som passar till datorn. Det är en fördel om det är samma hastighet på de som sitter i och de som du köper. Om det finns fyra minnesplatser så ska minnena förmodligen sitta parvis. De brukar vara färgkodade. T.ex. 2 svarta och 2 vita. Ska sitta likadana minnen i paren.

Nåt som jag tycker hjälper mot seg dator är att defragmentera ofta. (Jag har installerat ett defragmenteringsprogram som startar automatiskt när man inte gör något vid datorn, tycker det funkar bra.
Lite tips från datornovisen :)

och bra tips,kan ha skrivit fel om processorn men vet ej.... Vad heter defragmenteringsprogramet ? .. ja har ju iofs inte defragmenterat på ett bra tag,kanske borde göra de..Men som de verkar gå de att ha 1½ gb iaf :D då blir de att beställa när man fått lite stålar..
Peter Sandberg
Posts: 104
Joined: 2007 Jan 02 12:45 am

Post by Peter Sandberg »

Det heter Ashampoo Magical Defrag. Det är gratis men man måste registrera sig. Finns en mer avancerad version som kostar pengar.
Post Reply