Focus 04

Hur ställer man in bilen
Post Reply
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Focus 04

Post by Andreas Karlsson »

Är det någon som har en sjysst (lättkörd) setup till focus 04?

vill gärna ha den rätt hög eftersom den tar i broar och kanter om ride height är under 245mm (default är den 204mm på grus)
så är ride height 250mm+ är det en klar fördel...

sedan får ån gärna förklara lite förenklat vad de olika delarna av hjulinställningarna gör och hur de påverkar bilen... får verkligen inget grepp alls om det..
User avatar
Micael Eriksson
Posts: 533
Joined: 2009 Jan 02 6:57 pm

Post by Micael Eriksson »

Lite sent svar men.....
Blir du inte hjälpt av setup info som är klistrad här?

Lite kan jag förklara om du vill men en del saker är svåra att få grepp om. Diffar till fyrhjulsdrivna har jag ingen erfarenhet av från verkligheten så där är jag själv på gungflyn och trampar :lol: sen så är det andra saker (camber tex) som inte funkar i spelet som i verkligheten :?
Hellre dö än fega
Tom Östertun
Posts: 624
Joined: 2008 Nov 08 3:36 am

Post by Tom Östertun »

Micael Eriksson wrote:Lite sent svar men.....
Blir du inte hjälpt av setup info som är klistrad här?

Lite kan jag förklara om du vill men en del saker är svåra att få grepp om. Diffar till fyrhjulsdrivna har jag ingen erfarenhet av från verkligheten så där är jag själv på gungflyn och trampar :lol: sen så är det andra saker (camber tex) som inte funkar i spelet som i verkligheten :?
Han kan själv, men orkar inte tror jag... Karlsson är väl den som hållit på med RBR mest tror jag... :wink:
Yokohama Motorsport
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Post by Andreas Karlsson »

ja, men jag förstår fortfarande inte vad diffarna gör (ok, jag förstår att de påverkar hur bilen "styr in", men inte mer än så)
förstår inte heller hur krängare, toe in, camber osv påverkar bilen...

har ALDRIG mekat med en bil i verkligheten så har inga referenser...

att jag sedan fullständigt saknar tålamod hjälper nog inte...
Tom Östertun
Posts: 624
Joined: 2008 Nov 08 3:36 am

Post by Tom Östertun »

Andreas Karlsson wrote:ja, men jag förstår fortfarande inte vad diffarna gör (ok, jag förstår att de påverkar hur bilen "styr in", men inte mer än så)
förstår inte heller hur krängare, toe in, camber osv påverkar bilen...

har ALDRIG mekat med en bil i verkligheten så har inga referenser...

att jag sedan fullständigt saknar tålamod hjälper nog inte...
Lugn å fin! Det var inte meningen att reta dig... :)

Diffarna som jag upplever det; Mer diff fram än bak = understyrt, mer diff bak än fram = överstyrt. Jag t ex har på lancern 900 på mellandiffen, 900 fram och 800 bak utom på asfalt då jag har 900 på alla.

Krängarna bestämmer hur mycket chassit kränger i kurvorna. T ex så vill jag på grus ha lite mjukare krängare för att få chassit att luta utåt i kurvorna och därigenom få mer tryck på ytterhjulen = mer fäste. Detta är för övrigt samma princip som när du svänger in i en kurva och det går rakt fram; lyft gasfoten någon tiondels sekund eller peta till på bromsen. Då förflyttas bilens vikt till framhjulen vilket ger bättre fäste.

Toe-in och toe-out är vad det låter som; res dig upp och vinkla in tårna mot varandra = toe-in... Föreställ dig sen att dina fötter är framhjulen på bilen. Man ska dock vara försiktig när man micklar med det. För mycket toe-in eller toe-out gör att bilen "plogar" på rakorna. Vad som är bäst av toe-in eller toe-out vet jag inte. Jag har alltid toe-in.

Camber är hur hjulen lutar i förhållande till en lodrät linje. Eftersom ett däck alltid kränger lite på fälgen gör en aning negativ camber att man använder hela slitbanan på däcket i kurvorna = mer fäste. Det gör dessutom att man på rakor använder en mindre yta av slitbanan, vilket bidrar till mindre rullmotstånd = högre fart samt bättre acceleration rakt fram. (I Nascar där det bara finns vänsterkurvor har dom negativ camber på högerhjulen och positiv camber på vänsterhjulen. Det ser askorkat ut, men ger uppenbarligen bra fäste...:))

Slänger med en länk, man kan klicka och kolla vad begreppen innebär. Det är visserligen en lastbil på bilderna, men principen är densamma.
http://back-2-05.webmichelin.com/ple/fr ... LE&lang=SE

Hoppas det hjälper dig. Kom ihåg att det är små justeringar som funkar bäst. :)
Yokohama Motorsport
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Post by Andreas Karlsson »

och min körstil som alltid innebär att jag understyr som en tok i ingången på kurvorna och överstyr som en idiot i utgången.... har du tips för det?

att gå rakt fram in i en kurva och snurra i utgången ger inga bra tider ;)
Ole Marius Myrvold
Posts: 104
Joined: 2008 Jun 25 4:17 pm

Post by Ole Marius Myrvold »

høres egentlig ut som om du har med for mye fart inn i svingen, og at det ikke sitter bra nok da. Og da det tar tak så gir du mye gass og baken kommer ut. Tror også det kan bedre seg om du bremser 10-20 meter før.
Ole Marius Myrvold NMK Elverum
Bilcross jr (folkrace) - SAAB 900
User avatar
Micael Eriksson
Posts: 533
Joined: 2009 Jan 02 6:57 pm

Post by Micael Eriksson »

I stort har du helt rätt Tom (förövrigt var det mycke bra beskrivet) men.......

Man får def inte bättre driv med mer camber, ju mer man lutar hjulet (+el - spelar ingen roll) ju sämre driv (och broms för den delen) blir det, av den enkla annledningen att du får mindre tryck på hela slitbanan.
Camber vill man i verkligheten, i rally, ha så lite som möjligt efter som det bara handlar om fäste igenom svängen.

Det är just här jag får problem med spelet för det beter sig inte riktigt så. Att till ex som jag har nu på S2000 bilen, 3,65 grader camber bak, skulle göra bilen så orolig på rakorna att den inte skulle kännas trygg irl. Men i spelet är jag tvungen för att den ska kännas stabil.

Sen finns det en annan detalj där jag har lite synpunkter på fysiken och det är hög kontra låg fart på stötdämparna
Ex:Default asfalt setup på Fiesta S2000, där har man ett högre värde på lågfart än på högfart och ventilen inställd på ett lågt värde i kombination med en relativt styv fjäder, det ger i praktiken en enkelverkande stötdämpare, det är bara retur dämpning som styrs av dämparen, all dämpning sköter fjädern. Alla bil tillverkare slutade med det på -70 talet :D

Andreas, mitt tips är att minska diff bak och sen lägga mer vikt över bak hjulen = höj bilen fram eller sänk bak, så gjorde jag med fiestan, den hadde samma prob :)
Hellre dö än fega
User avatar
Erik Brodin
Posts: 1521
Joined: 2008 Feb 23 5:57 pm

Post by Erik Brodin »

Andreas Karlsson wrote:har du tips för det?
Bromsa i ingången och gasa igenom och ut i kurvan :wink:

Kan ge litet tips då,Kör med toe out i fram och toe in i bak

Mycket negative camber (-) ibak och possitiv camber i fram men inte över 1.00 (+)
User avatar
Micael Eriksson
Posts: 533
Joined: 2009 Jan 02 6:57 pm

Post by Micael Eriksson »

hmm, det var ju intressant, positiv camber fram.

Fan jag måste säga att jag har inte ens tänkt tanken, det är ju så långt i från verkligheten man kan komma. Blir inte bilen hemskt understyrd då ??
Hellre dö än fega
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Post by Andreas Karlsson »

nu när jag börjat testa bilen igen så skall jag bannemig testa lite av era tips ;)
börjar få lite mer förståelse för hur de olika inställningarna påverkar bilen (bättre sent än aldrig heter det va?)

är jäkligt skönt att vara tillbaks bak G25an igen kan jag säga ;)
Post Reply