http://forum.rallyesim.fr/viewtopic.php ... 21d00d02e0
Kan någon konvertera speciellt
Audi Quattro Sport S1
BMW M3 1991
Opel Ascona 400
Volvo Amazon
Eller berätta hur man konverterar? Isf konverterar jag många o lägger ut dom för nerladdning
Så berätta hur man konverterar (Dom som vet)
Kan någon konvertera bilar från 3ds till RBR?
-
- Posts: 165
- Joined: 2012 May 10 4:17 pm
- Daniel Lindau
- Posts: 83
- Joined: 2011 Jan 06 3:19 pm
Audi Quattro Sport S1, BMW M3 1991 och Opel Ascona 400 har redan converterats till RBR om jag kommer ihåg rätt
Volvo Amazon ska jag börja på har fått tag i blueprints på Amazon. Den Amazon modellen i den länken som du visa är gjord med fel blueprints, den är alldeles för stor för att kunna konverteras:(
Volvo Amazon ska jag börja på har fått tag i blueprints på Amazon. Den Amazon modellen i den länken som du visa är gjord med fel blueprints, den är alldeles för stor för att kunna konverteras:(
- Robert Sahlstedt
- Posts: 295
- Joined: 2007 Jan 01 4:17 pm
Det är ju inte direkt lika lätt att förklara som hur man kokar ägg... Men jag tar mig tid att skriva en övergripande förklaring.
I kort behöver man ha 3dsMax5 och export-pluginet samt photoshop eller liknande. Modellerna kommer behöva "städas" upp en hel del, samt anpassas för hur bilarna i RBR är strukturerade med olika delar osv.
Det följer med en original-bil (impreza 03) till pluginet, och en textfil med instruktioner på engelska. Enklast är att öppna filen med imprezan i 3dsMax och titta hur allt är gjort. Ta god tid på dig och se till att du verkligen förstår allt. Titta särskilt på hur objekten är döpta, hur dess pivot är placerad och roterad och hur objekten är länkade till varandra i hierarkier. Värt att notera är även att de objekt som ska kunna morphas till "trasigt" tillstånd har en "Morpher"-modifier som anger vilket objekt den ska morphas till.
Jag skulle importera modellen man vill konvertera till filen med imprezan och därefter gå igenom objekten ett efter ett och ersätta imprezans delar med delar från den nya bilen. När alla objekt är ersatta är det bara att exportera ut i rätt format.
Efter exporteringen måste man även städa och snygga till i ini-filerna som skapas automatiskt. Lättast då är att jämföra mot en ini-fil från en bil man vet fungerar och återigen gå igenom allt ett stycke i taget.
Vad gäller texturer så beror det ju på hur mycket som finns från bilen man konverterar. Det kan även vara så att man måste strukturera om lite där också, så att det passar mot strukturen i RBR, eller göra helt nya.
Ska man konvertera en bil bör man även se till att fråga den som gjort modellen från början om lov först. Vilket han som lagt upp modellerna du länkat till inte har gjort. Bevisligen, eftersom Ascona 400'an jag gjort finns med där.
I kort behöver man ha 3dsMax5 och export-pluginet samt photoshop eller liknande. Modellerna kommer behöva "städas" upp en hel del, samt anpassas för hur bilarna i RBR är strukturerade med olika delar osv.
Det följer med en original-bil (impreza 03) till pluginet, och en textfil med instruktioner på engelska. Enklast är att öppna filen med imprezan i 3dsMax och titta hur allt är gjort. Ta god tid på dig och se till att du verkligen förstår allt. Titta särskilt på hur objekten är döpta, hur dess pivot är placerad och roterad och hur objekten är länkade till varandra i hierarkier. Värt att notera är även att de objekt som ska kunna morphas till "trasigt" tillstånd har en "Morpher"-modifier som anger vilket objekt den ska morphas till.
Jag skulle importera modellen man vill konvertera till filen med imprezan och därefter gå igenom objekten ett efter ett och ersätta imprezans delar med delar från den nya bilen. När alla objekt är ersatta är det bara att exportera ut i rätt format.
Efter exporteringen måste man även städa och snygga till i ini-filerna som skapas automatiskt. Lättast då är att jämföra mot en ini-fil från en bil man vet fungerar och återigen gå igenom allt ett stycke i taget.
Vad gäller texturer så beror det ju på hur mycket som finns från bilen man konverterar. Det kan även vara så att man måste strukturera om lite där också, så att det passar mot strukturen i RBR, eller göra helt nya.
Ska man konvertera en bil bör man även se till att fråga den som gjort modellen från början om lov först. Vilket han som lagt upp modellerna du länkat till inte har gjort. Bevisligen, eftersom Ascona 400'an jag gjort finns med där.
-
- Posts: 165
- Joined: 2012 May 10 4:17 pm