Virtual Swedish Rally Championship!

Berätta vad ni kör för andra serier och tävlingar.
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Virtual Swedish Rally Championship!

Post by Andreas Karlsson »

Välkommen till Virtual Swedish Rally Championship (VSRC).
Serien är en virtuell rallyserie som körs på det tjeckiska pluginet (http://rbr.onlineracing.cz/index.php) och med NGP pluginet.


Serien är öppen för SAMTLIGA förare med svensk "licens", svensk licens innebär korrekt registrerad på RBRserien.se med ett användarnamn som är förnamn + efternamn (i valfri ordning) samt registrerad med SAMMA användarnamn på tjeckiska pluginet.


De bilar som kommer köras är alla som är tillgängliga på pluginet med NGP fysik och klasserna blir enligt pluginet (RC1, RC2 osv)
Serien kommer bestå av två (2) säsonger med uppehåll i 8v över sommaren (semester), poängen nollas i samband med uppehållet och vinnaren av serien är den med TOTALT antal poäng över BÅDA säsongerna.
Förare FÅR byta klass i säsongsuppehållet då poängen nollas. Totalvinnaren blir altså bäste förare över 2 säsonger oberoende av klass.
utöver en totalvinnare så kommer det även koras klassvinnare för varje säsong.


Reglerna är enkla. Snabbaste förare på stäckorna vinner, svårigheten kommer vara reduced eller realistic beroende på vad sträckorna tillåter och geningskontrollen kommer vara avstängd.
dock kommer förare med misstänkt snabba tider att krävas visa upp replay fil från tävlingen. samma gäller vid eventuella klagomål. replay filer kommer endas kollas av tävlingschefen (Andreas Karlsson) och kommer ej skickas vidare av hänsyn till förare som inte vill ha sina bilinställningar stulna.
Klagomål ska vara inlämmnade inom 24h efter tävlingens avslutande och repriser skall sparas i minst 7 dagar. att vägra eller misslyckas med att skicka replay fil på anmodan från tävlingschefen innebär automatisk diskvalificering i den aktuella deltävlingan.
Reglerna vad gäller gening är att minst en del av bilen skall befinna sig på det som bedöms vara väg, så vida det inte bedöms att man omöjligt och odiskutabelt kan ha tjänat tid på geningen (dvs, klantar man sig i en kurva och råkar gena i nästa och det syns att det inte var meningen så utdelas inget straff)
Straff vid "gening" är 10s för varje gening på sträckan som läggs till på sluttiden.


Poängen kommer fördelas enl skalan 10, 8, 6, 4, 2, 1 för topp 6 förare i varje klass med chans till powerstage poäng på sista sträckan (3, 2, 1 för totalplacering)
Tävlingarna kommer köras på varierande underlag och över 4-8 sträckor.


Ingen föranmälan krävs men det är alltid välkommet att säga till i för serien anslagen forumstråd om man kommer deltaga eller ej.
Bilder och filmer efter tävlingarna är alltid uppskattat av alla men inget krav, samma gäller personliga skins.


Just nu pågår schemaläggning för säsongen, planen är att ha en tävling varannan till var 3e vecka med hänsyn tagen till IRL rally SM tävlingar.


Väl mött när säsongen drar igång.
Mvh Tävlingschef Andreas Karlsson.
User avatar
Torbjörn Eriksson
Posts: 344
Joined: 2009 Jul 22 7:27 pm

Post by Torbjörn Eriksson »

Skoj att du vill tacka i serien Andreas :)

Tycker nog personligen att vi kanske skulle ta lite färre klasser pga antalet aktiva spelare i sverige just nu. Blir roligare serie om det ör få klasser med många startande i varje än en serie med många klasser fast få startande.
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Post by Andreas Karlsson »

Japp, jag kan vara med på det.
det finns just nu 11 NGP klasser på pluginet.

WRC (gamla wrc, 4st bilar)
RC1 (Nya WRC)
RC2 (R5, R4, N4 och S2000)
RC3 (R3 och vissa S1600)
RC2 (R2)
RC1 (R1)
RGT (Porsche 911)
Grupp B (Behöver ingen närmare presentation, allt från Manta 400, Ascona 400 och Lancia 037 till Quattro S1 och Peugeot 205 T16 E1)
Grupp A (Endast 2WD vad jag kunde se)
Grupp 4 (Gamla veteranare)
Grupp 2 (gamla veteranare, endast 1 bil just nu)

Vilka klasser ska vi köra och kan vi slå ihop några klasser?
User avatar
Torbjörn Eriksson
Posts: 344
Joined: 2009 Jul 22 7:27 pm

Post by Torbjörn Eriksson »

Jag skulle nog satsa på :
RC1
RC2
GrpA

då finns både 2wd och 4wd att välja på, ang att slå samman några klasser krånglar bara till det.
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Post by Andreas Karlsson »

jag vill nog ha med Grupp B också :D

men vi får se vad det lider, beror på hur många som kör osv.
Kenneth Nyström
Posts: 862
Joined: 2007 Dec 04 3:37 am

Post by Kenneth Nyström »

Torbjörn Eriksson wrote:Jag skulle nog satsa på :
RC1
RC2
GrpA

då finns både 2wd och 4wd att välja på, ang att slå samman några klasser krånglar bara till det.
detta låter bra! då kan jag fundera på att vara med.
jag tar hellre några stygn än en taskig placering!!

citat : Sten-Ove Olsson
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Post by Andreas Karlsson »

vad sägs om RC1, RC2, RC3 och Grupp A?
Då har vi även med lite moderna R3 och S1600 bilar.

Sedan kan man ge dispens om någon vill köra en bil från de andra klasserna, men då ska valet motiveras och man får räkna med att få köra i en högre klass. (Grupp B utgår altså helt och hållet och kan inte heller ges på dispens annat än som "föråkare" utom tävlan)
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Post by Andreas Karlsson »

Kenneth, Jag vill fö föra en diskussion med dig ang reglerna i serien för att så att säga lägga gamla dispyter åt sidan och starta med ett blankt blad. vi är trots allt båda lite äldre och förhoppningsvis visare nu.
Kenneth Nyström
Posts: 862
Joined: 2007 Dec 04 3:37 am

Post by Kenneth Nyström »

Andreas Karlsson wrote:Kenneth, Jag vill fö föra en diskussion med dig ang reglerna i serien för att så att säga lägga gamla dispyter åt sidan och starta med ett blankt blad. vi är trots allt båda lite äldre och förhoppningsvis visare nu.

jasså, vi kan ta diskutionen här! vad är det du vill prata om?
jag tar hellre några stygn än en taskig placering!!

citat : Sten-Ove Olsson
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Post by Andreas Karlsson »

Jag vill höra dina synpunkter på reglerna och höra vad du har för förslag.
Kenneth Nyström
Posts: 862
Joined: 2007 Dec 04 3:37 am

Post by Kenneth Nyström »

Andreas Karlsson wrote:Jag vill höra dina synpunkter på reglerna och höra vad du har för förslag.
ser väl rätt så bra ut, tycker lite som Torbjörn att få klasser är bättre så man inte får 1 eller 2 förare i nån klass utan att det blir 5-10 per klass minst.

för min del får du gärna avslöja sträckorna i förväg då man varken har tid eller ork att nöta sträckor längre. är ju en massa nya sträckor som man inte kört. tror nog att det är fler som tycker lika. tex släppa dom 1 vecka i förväg så man kan köra igenom dom nångång innan start.
jag tar hellre några stygn än en taskig placering!!

citat : Sten-Ove Olsson
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Post by Andreas Karlsson »

Låter rimligt tycker jag.

När jag skrev det ursprungliga inlägget får jag erkänna att jag inte hade koll på hur många "nya" klasser det fanns och som du säger så känner även jag att vi bör begränsa antalet klasser.

Vad gäller att avslöja sträckorna i förväg har jag inget problem med det, det innebär att alla har samma chans att träna så ser inte att någon skulle ha fördel av det, lika lite som någon skulle ha fördel av att ha "dolda" sträckor.
Om man sedan tar chansen att träna är ju upp till var och en.

Vad gäller tävlingsschema har jag så smått börjat planera det och räknar med att lägga upp den första tävlingen inom några dagar tillsammans med fastslaget tävlingsschema för första säsongen. Jag vill gärna ge folk tid att testa de nya bilarna och vänja sig innan jag drar igång serien skarpt. därför kommer jag lägga upp minst en ny träningstävling varje dag (kommer vara öppna i ca 24h för att få lite snurr och pga att jag bara kan ha 3 tävlingar öppna samtidigt)
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Post by Andreas Karlsson »

Test tävling nr2 startar 21:00
Testar lite varierande väder och underlag, dry, wet och damp. new, normal och worn.
kör och ge feedback på hur det känns.

Bilarna som är tillåtna (och som ligger som förslag för serien) är

RC1: Moderna WRC
RC2: N4, R4, R5 och S2000 (misstänker att R5 är slagkraftigast här)
RC3: R3 och S1600 bilar.
GrpA: BMW E30, Golf Mk1 och Golf Mk2

Bilvalet är som ni ser störst i RC2 serien som får anses vara den "otrimmade" 4WD klassen.

http://rbr.onlineracing.cz/index.php?ac ... setlng=eng
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Post by Andreas Karlsson »

OBS! Klantade mig när jag lade upp tävlingen!
inför ss1 så måste ni välja däck med hänsyn till SS2 och SS3!
kör INTE på asfaltsdäck på SS1!!!!
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Post by Andreas Karlsson »

Nytt test ligger uppe på pluginet. denna gången är det snö som gäller.

http://rbr.onlineracing.cz/index.php?ac ... setlng=eng

denna gången ska inte däcksvalet vara ett bekymmer för någon!
ni får nämligen inte välja alls, dubbat är vad som gäller, vill någon köra på slicks så få ni hitta en annan tävling ;)
Post Reply