Min syn på setuper

Hur ställer man in bilen
Post Reply
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Min syn på setuper

Post by Erik Persson »

Jag får kanske fem förfrågningar om dagen på bra setuper. Och jag anser att setuper inte är lösningen till att göra bra tider i detta spel. Konsten är att kunna sträckorna och ha känsla för sin bil. Så träna, träna, träna, träna är lösningen på nästan alla väghållningsbekymmer.

Och sedan är det bara att testa. Precis så har jag och många med mig fått göra. Man måste lägga ner tid på att förstå vad som händer när man ändrar olika värden på bilen.

Med detta sagt ska jag tala om vad jag ändrar på när jag kör grN bil. Oavsett vilken bil. Alla dessa bilar har stora begränsningar på vad man kan göra och jag tycker det är skönt. Mindre att fundera över.

Snö och grus kör jag i princip helt lika och då ändrar jag på detta:

Diffarna kan man inte ändra särskilt mycket. På grupp N maxar jag alla tre värdena på torque (front, center och rear)

Lite mjukare fjädrar. Kanske stegar ner typ 8 steg på fjädrarnas styvhet.
Jag rör sällan stötdämparna. Det fungerar bra med orginalvärdena.
Jag lutar in hjulen fram och bak så Camber står på ungefär -2.
Toe in på -0.20 fram och bak.
Kränghämmarna går sällan att ändra på och går det är det väldigt lite på grN vilket gör att jag inte brukar ändra på dessa.

Steering är ju en smaksak och lite beroende på ratt. Jag ligger på runt 700 grader. (Och då har jag en G25:a med inställning på 270 grader)

Bromsarna tycker jag står bra. Men de är enkla att förstå om man måste ändra. Om bilen släpper ut bakänden under inbromsningar på ett sätt man inte tycker om, öka fram, eller minska bak. Om bilen vill kana rakt fram under inbromsning och man vill ha ut bakänden mer, öka bak, eller minska fram. Enkelt som bara den.

Däckstrycket ställer jag till 220 på alla fyra.

Gears måste man testa vilka sträckor man tycker om vad. Finns inget facit. Testa.

Och som jag skrev tidigt i detta inlägg: Träna, träna och träna. Vet man vad bilen hittar på i olika situationer blir tiderna bättre och man kör säkrare. Oavsett varifrån setupen kommer.

En annan fördel med att göra setupen själv är att man vet att alla värden ligger inom gränsvärdena som är tillåtna för bilen. Annars är det lätt att någon använt felaktiga värden som kan ge uteslutning som följd. Om man laddar in bilen och sedan ändrar inne i spelet kan man inte välja värden som är otillåtna! Det är den bästa garantin!
Marcus Jansson
Posts: 505
Joined: 2007 Jan 01 6:45 pm

Post by Marcus Jansson »

perfekt,försök att inte fråga erik så mycket om setupser osv , han är bara den som håller i serien,inte den som gör setupser till alla,ändå om han kör bra också !
Niclas Jagerhult
Posts: 234
Joined: 2007 Jan 03 7:03 pm

m

Post by Niclas Jagerhult »

Jävlar 220 i däcktryck? En annan kör på 180...folkraceskada förmodlgien då alla kör med 150 ngnting ;)

Bra guide btw!
//Jaeger
Marcus Jansson
Posts: 505
Joined: 2007 Jan 01 6:45 pm

Post by Marcus Jansson »

220,hmm ah de lät nästan mycket,jag kör på ungefär 210 fram 200 bak på grus,170-180 fram 150-160 bak på snö och 200 fram och 200 bak på asfalt..kanske kan hjälpa någon..
User avatar
Robert Sahlstedt
Posts: 295
Joined: 2007 Jan 01 4:17 pm

Post by Robert Sahlstedt »

Marcus Jansson wrote:220,hmm ah de lät nästan mycket,jag kör på ungefär 210 fram 200 bak på grus,170-180 fram 150-160 bak på snö och 200 fram och 200 bak på asfalt..kanske kan hjälpa någon..
Öh, jag provade med lågt tryck i snödäcken en gång men det gick jättedåligt... tyckte det bara vinglade hit och dit helt utan kontroll. Orginalbilarna har 280 på snö vill jag minnas och det tycker jag funkar bra.

Angående fjädrar och stötdämpare brukar jag alltid utgå från samma formel, ganska matematisk faktiskt. Jag brukar sätta fjädrarna så att de är lika hårda fram och bak i förhållande till viktfördelningen, men då måste man titta i fysikfilerna och räkna lite för att få reda på det så strunt samma, det är inte det viktigaste. Det som jag tycker funkar är att sätta returdämpningen till samma som hårdheten på fjädern (alltså strunta i vart decimalen sitter tänk bara på siffrorna) och sedan dämpningen till 2/3 av returdämpningen. Snabb-dämpningen brukar jag ha riktigt högt (runt 8-9), det motverkar att bilen bottnar ur när man slår i hårda gropar, etc.

Sen brukar man få finlira lite om man vill ha det perfekt, men det här brukar alltid bli väldigt körbart. Sen håller jag definitivt med om att det man tjänar flest sekunder på är att kunna banorna.
Marcus Jansson
Posts: 505
Joined: 2007 Jan 01 6:45 pm

Post by Marcus Jansson »

Robert,jag kör me hårda setups och mjuka däck ;) de funkar för mig :)
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Post by Andreas Karlsson »

Erik, kan du förklara lite snabbt hur du ställer in bilen för Asfalt?
jag har funnit att dina grus tips är en mycket bra grund för att mecka ihop en egen setup...
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

Andreas Karlsson wrote:Erik, kan du förklara lite snabbt hur du ställer in bilen för Asfalt?
jag har funnit att dina grus tips är en mycket bra grund för att mecka ihop en egen setup...
Ja de e enkelt som fan. Jag kan inget om asfaltsetup. Låg bil ger tufft utseende. 8)
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Post by Andreas Karlsson »

haha, ok då :D

nån annan som kan ge tips?
Post Reply