Det går ju bara Impreza och Lancer i PWRCAndreas Karlsson wrote: GruppN har ju lite dåligt med bilar jusst nu... bara Imprezor och Mitsu...
hade varit kul med iaf 2-3 olika bilar till (då av andra fabrikat än Subaru och Mitsubishi)
Nya WRC-bilarna
Moderators: Micael Eriksson, Tommie Lindberg, Tobias Hult
- Tomas Landin
- Posts: 36
- Joined: 2007 Feb 14 8:34 am
- Erik Persson
- Posts: 2322
- Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm
Precis, vilka bilar tänkte du på då Andreas? Tycker vi har ganska skaplig arsenal av grN kärror...Tomas Landin wrote:Det går ju bara Impreza och Lancer i PWRCAndreas Karlsson wrote: GruppN har ju lite dåligt med bilar jusst nu... bara Imprezor och Mitsu...
hade varit kul med iaf 2-3 olika bilar till (då av andra fabrikat än Subaru och Mitsubishi)
- Robert Sahlstedt
- Posts: 295
- Joined: 2007 Jan 01 4:17 pm
Ser att Erik har undvikit att ta upp det i den här tråden och kan förstå varför... men jag tycker ändå att folk ska veta att vad man gjort för att få de nyare bilarna snabbare är att helt enkelt öka greppet i däcken (bland annat, man har naturligvis lagt på lite mer effekt osv också misstänker jag). Jag förstår vitsen, nyare bilar ska ju va snabbare än gamla, men borde inte alla köra på samma däck? Om jag skulle skaffa mig en riktig WRC kärra från, säg 2003, så skulle jag ju sko den med samma 2007-sulor som alla andra bilar om jag startat i ett rally med den. Jag som gjort bilar själv vet att det finns massor av inställningar i fysiken som ändrar karaktären på bilen rejält, utan att behöva göra den toksnabb. Går det inte tillräckligt fort redan? Vill vi inte hålla det på en realistisk nivå?
De som driver pluginet vill ha så stor variation mellan bilarna som möjligt medan jag tror att många som kör online gärna skulle se att det gick att va med i fighten med sin favoritbil, även om den skulle råka vara några år gammal...
I nuläget är det ju tyvärr inte mycket vi kan göra nåt åt med pluginet, de som sköter det har all rätt att göra det på sitt sätt precis som vi antagligen skulle göra med ett eget plugin. Men personligen gillar jag inte att några bilar är snabbare på grund av "fusk" i fysikinställningarna, som man inte ens talar om för de som laddar hem dem.
Men... det är krångligare än så, tyvärr... Alla bilar har, som jag förstått det, olika grepp-värde på däcken mest beroende av årsmodellen den ska föreställa. Så vart går gränsen? Att utesluta de två snabbaste bilarna är ju egentligen ingen lösning på problemet, då blir det ju bara två andra bilar som är snabbast.
Sen kan man ju undra sig varför jag lägger mig i den här diskussionen, jag har tröttnat på WRC för länge sen eftersom det finns så många andra roligare bilar, men förr eller senare kommer säkert samma sak att drabba övriga klasser...
Fortsätter hoppas på ett "eget" plugin med vettiga regler och under tiden är jag helt ok med vilket beslut som än tas i den här frågan.
De som driver pluginet vill ha så stor variation mellan bilarna som möjligt medan jag tror att många som kör online gärna skulle se att det gick att va med i fighten med sin favoritbil, även om den skulle råka vara några år gammal...
I nuläget är det ju tyvärr inte mycket vi kan göra nåt åt med pluginet, de som sköter det har all rätt att göra det på sitt sätt precis som vi antagligen skulle göra med ett eget plugin. Men personligen gillar jag inte att några bilar är snabbare på grund av "fusk" i fysikinställningarna, som man inte ens talar om för de som laddar hem dem.
Men... det är krångligare än så, tyvärr... Alla bilar har, som jag förstått det, olika grepp-värde på däcken mest beroende av årsmodellen den ska föreställa. Så vart går gränsen? Att utesluta de två snabbaste bilarna är ju egentligen ingen lösning på problemet, då blir det ju bara två andra bilar som är snabbast.
Sen kan man ju undra sig varför jag lägger mig i den här diskussionen, jag har tröttnat på WRC för länge sen eftersom det finns så många andra roligare bilar, men förr eller senare kommer säkert samma sak att drabba övriga klasser...
Fortsätter hoppas på ett "eget" plugin med vettiga regler och under tiden är jag helt ok med vilket beslut som än tas i den här frågan.
-
- Posts: 117
- Joined: 2007 Jan 01 2:26 pm
Tycker det är sjukt att dom måste göra bilarna olika bra. Visst dom nyare är snabbare i verkligheten men detta är inte verkligheten. Pratade med han som gjort fysiken och C4 och focus ska vara mycket snabbare för det är så i verkligheten. Men ok då kanske vi ska göra som i verkligheten här i serien med. Dom som skulle ha råd med en snabbare bil från 2007 i verkligheten får bara använda dom bilarna? Kanske får vi då ett fett startfält med 3 Yogo förare. Länge leve realismen. Det finns vissa gränser tycker jag när realismen inte vinner i spel.
En annan sak.. Förut var det en som gjorde ny fysik och dom kändes inte alls bra, växlarnas läge var som att växla från 1an till 5an. Men det är rätt värden i fysikfilerna, precis samma värden som i verkligheten för jag har dom uppgifterna så det ska vara så här, sa han.
Hellre har då jag en bil som känns som en bil än en liten fil med dom rätta siffrorna.
En annan sak.. Förut var det en som gjorde ny fysik och dom kändes inte alls bra, växlarnas läge var som att växla från 1an till 5an. Men det är rätt värden i fysikfilerna, precis samma värden som i verkligheten för jag har dom uppgifterna så det ska vara så här, sa han.
Hellre har då jag en bil som känns som en bil än en liten fil med dom rätta siffrorna.
-
- Posts: 48
- Joined: 2007 Jan 01 6:45 pm
- Erik Persson
- Posts: 2322
- Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm
En aspekt på det här är ju att det bara är två deltävlingar kvar detta år. Så oavsett beslut gäller det bara för två tävlingar. Inget är ju riktigt klart för nästa år, men vi jobbar på andra lösningar där vi har bättre kontroll själva.
Så det blir ju ingen katastrof. Vi har ju haft endast några få bilar som har kunnat vara med och kriga om topp platserna hittils.
Så det blir ju ingen katastrof. Vi har ju haft endast några få bilar som har kunnat vara med och kriga om topp platserna hittils.
- Anders Alm
- Posts: 1061
- Joined: 2007 Jan 01 4:52 pm
Jag röstade för Använd alla bilar. Sen tycker väll jag att det måste få vara lite skillnad på bilarna. En C4 ska gå snabbare än en gammal Delta eller Corolla
Själv provkörde jag C4an och Focusen för första gången i går kväll o jag tyckte C4an gick lungnare på vägen. En sak som jag såg på setupen till Focusen var väldigt låga värden på Rollbar Front 15 Rear 15
Tittar man sen på dom andra bilarna så har dom betydligt högre värden Varför undrar jag någon som vet
Själv provkörde jag C4an och Focusen för första gången i går kväll o jag tyckte C4an gick lungnare på vägen. En sak som jag såg på setupen till Focusen var väldigt låga värden på Rollbar Front 15 Rear 15
Tittar man sen på dom andra bilarna så har dom betydligt högre värden Varför undrar jag någon som vet
#1 ANDERS ALM
LANCER EVO9
LANCER EVO9
-
- Posts: 2896
- Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm
med den nya infon som dykt upp (att däcken har mer grepp i de omtalade bilarna) så tycker jag vi skall förbjuda dem...
framförallt som en "tyst protest" då jag tycker det är en ren idiot grej att göra så..
som någon sade, man kör inte en gammal 242a med de däck som var bäst på 70 talet idag, man kör ju med moderna däck..
mao så borde då ALLA bilar i pluginet få samma värde på däck greppet. (eventuellt skillnad på gruppN och WRC, då WRC rent generellt har bättre budget och kan köpa bättre däck) men inom klasserna skall det vara lika..
det är först då det blir sportsligt..
möjligen kan man göra viss skillnad på om bilen kör med Pirelli eller Michelin däck också, då de eventuellt skiljer något i verkligheten, men det är inga stora skillnader.
framförallt som en "tyst protest" då jag tycker det är en ren idiot grej att göra så..
som någon sade, man kör inte en gammal 242a med de däck som var bäst på 70 talet idag, man kör ju med moderna däck..
mao så borde då ALLA bilar i pluginet få samma värde på däck greppet. (eventuellt skillnad på gruppN och WRC, då WRC rent generellt har bättre budget och kan köpa bättre däck) men inom klasserna skall det vara lika..
det är först då det blir sportsligt..
möjligen kan man göra viss skillnad på om bilen kör med Pirelli eller Michelin däck också, då de eventuellt skiljer något i verkligheten, men det är inga stora skillnader.
- Erik Persson
- Posts: 2322
- Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm
Det känns som om omröstningen säger en sak och inläggen ett annat.
Jag är närmare inne på att inte ta med C4:an och Focus 06:an för att vi ska få en spridning på bilarna. Då har vi trots allt följande bilar att välja mellan i trimmat 4wd dessa avslutande tävlingar:
Xsara 05
Xsara 06
Lancer Evo6
Lancer Evo 6,5
307 05
Fabia 05
Fabia 06
Impreza 05
Impreza 06
Focus 04
Lancia Delta
Escort Cosworth
Celica
Förutom originalbilarna då så klart...
Känns det för lite? Jag vill höra mer vad folk tycker...
Jag är närmare inne på att inte ta med C4:an och Focus 06:an för att vi ska få en spridning på bilarna. Då har vi trots allt följande bilar att välja mellan i trimmat 4wd dessa avslutande tävlingar:
Xsara 05
Xsara 06
Lancer Evo6
Lancer Evo 6,5
307 05
Fabia 05
Fabia 06
Impreza 05
Impreza 06
Focus 04
Lancia Delta
Escort Cosworth
Celica
Förutom originalbilarna då så klart...
Känns det för lite? Jag vill höra mer vad folk tycker...
- Hasse Onkamo
- Posts: 2343
- Joined: 2007 Jan 01 6:06 pm
Då fortsätter 307an att dominera start fältet. Förbjud i så fall 307an också så får ni bättre spridning på bilarna i toppenErik Persson wrote:Det känns som om omröstningen säger en sak och inläggen ett annat.
Jag är närmare inne på att inte ta med C4:an och Focus 06:an för att vi ska få en spridning på bilarna. Då har vi trots allt följande bilar att välja mellan i trimmat 4wd dessa avslutande tävlingar:
Xsara 05
Xsara 06
Lancer Evo6
Lancer Evo 6,5
307 05
Fabia 05
Fabia 06
Impreza 05
Impreza 06
Focus 04
Lancia Delta
Escort Cosworth
Celica
Förutom originalbilarna då så klart...
Känns det för lite? Jag vill höra mer vad folk tycker...
- Marcus Strand
- Posts: 573
- Joined: 2007 Jan 01 2:33 pm
- Erik Persson
- Posts: 2322
- Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm
-
- Posts: 117
- Joined: 2007 Jan 01 2:26 pm
I grN var det i tex Linköping Subaru i top 6. Att plocka bort 307an skulle vara lika som att plocka bort subaru GrN. Tycker Eriks idé är bra. Förut fanns det 1 05 bil i wrc och nu kommer det finnas många fler och tom 06 bilar. Väljer folk att ändå köra peugeot kanske det är för att man gillar bilen, precis som att flertalet verkar gilla subaru i GrN. Jag har kört Peugeot 307 så länge jag kan minnas. Ibörjan fanns det ungefär som eriks förslag många olika 05or att välja på. Jag valde peugeot då för ingen annan hade den inte för att den skulle vara bättre.
- Erik Persson
- Posts: 2322
- Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm
- Hasse Onkamo
- Posts: 2343
- Joined: 2007 Jan 01 6:06 pm