En nybegynner's spørsmål om setup..

Hur ställer man in bilen
Post Reply
User avatar
Vegard Bjorhovden
Posts: 102
Joined: 2008 Mar 21 11:03 pm

En nybegynner's spørsmål om setup..

Post by Vegard Bjorhovden »

hei

Jeg har noen spørsmål angående asfalt setup.. Når jeg har lange nedbremsinger, fra t.ex. 170-180km/t til 60-70km/t, så snurrer bilen noen ganger helt uten forvarsel. Skal prøve å utdype problemet litt.. Når jeg nærmer meg slutten av innbremsing så plutselig kaster bilen seg rundt.. Ett eksempel er på pribram, etter den første lange sletta når jeg bremser meg ned inn imot oljetønnene/sjikanen. Det skjer gjerne når jeg har giret og bremset meg ned til ca 2nd gir. Vips så står jeg baklengs(eller på god tur ut i naturen). Dette skjer også på endel franske etapper, i nedoverbakke, foran hårnåls-svinger.Høy fart -> relativ hard nedbremsing -> litt ugunstig hellning på veien -> baklengs ut i periferien. Men det føles ikke som at det er låsning av bremsene som er problemet.
Jeg er relativt konservativ med trykket på bremsepedal, dvs, jeg er ikke av typen som sparker pedalen i bunn snarere ett jevnt press nedover inntil 'hakket før' hjullåsning.

Det er jo helt klart at jeg mister grepet på bakhjulene, men jeg får ingen forvarsel om at det kommer til å skje, kjenner ikke noe spesielt fra forcefeedbacken, jeg prøver jo selvfølgelig å unngå sving på rattet under disse nedbremsingene, men noen ganger så må man korrektere retningen under nedbremsing, spesielt i noen franske svinger.

Bilen er forøvrig noe overstyrt, men jeg foretrekker overstyring fremfor understyring...

Ligger løsningen på problemene mine i diffen? Torque settings.. Eller er det understellet mitt som er feil? Fjærer, dempere..

Jeg kjører GrN bil så differential maps kan vel ikke forandres på i det hele tatt? Har en wrc hyundai som hadde noe av det samme problemet, men der (tror jeg) fikset det ved å justere diff maps. Brake locks.. men jeg er langt i fra sikker fordi jeg enda ikke er god nok til å kjøre jevne tider med wrc.

Anyhow, disse problemene gjør at jeg ikke føler meg helt trygg på asfalt enda. I enkelte nedoverbakker i frankrike er kyllinger på valium kjent for å spasere fortere enn meg :roll:

I steden for å liste opp setup verdiene så legger jeg ved setupen jeg bruker.

Noen som har idèer til hva jeg kan prøve?
Attachments
LancerEvo6TME-Tarmac.zip
Lancer Evo6 TME tarmac Setup
(2.35 KiB) Downloaded 251 times
Kenneth Nyström
Posts: 862
Joined: 2007 Dec 04 3:37 am

......

Post by Kenneth Nyström »

testa denna...tror du kommer att gilla den...förhoppningsvis =) ändra till det slot du har bilen på....
Attachments
6slot1_tarmac.rar
(1.85 KiB) Downloaded 266 times
jag tar hellre några stygn än en taskig placering!!

citat : Sten-Ove Olsson
User avatar
Vegard Bjorhovden
Posts: 102
Joined: 2008 Mar 21 11:03 pm

Post by Vegard Bjorhovden »

Yay! Takker så mye, skal teste den i natt :D:D
User avatar
Vegard Bjorhovden
Posts: 102
Joined: 2008 Mar 21 11:03 pm

Post by Vegard Bjorhovden »

i'm not worthy i'm not worthy i'm not worthy i'm not worthy i'm not worthy i'm not worthy i'm not worthy i'm not worthy i'm not worthy i'm not worthy i'm not worthy i'm not worthy i'm not worthy i'm not worthy i'm not worthy i'm not worthy i'm not worthy i'm not worthy i'm not worthy i'm not worthy i'm not worthy i'm not worthy i'm not worthy i'm not worthy i'm not worthy i'm not worthy i'm not worthy i'm not worthy i'm not worthy i'm not worthy i'm not worthy i'm not worthy i'm not worthy :smt080

Forbedra Joux Verte tiden min med 8-10sek i forhold til hva jeg klarte i Asfaltsprinten for noen dager siden, da kjørte jeg "bra" med den setupen jeg hadde. Kjørte på 5.24:xx nå, og da var det flere steder jeg kunne kjørt hardere og jeg 'testa' off-road egenskapende i 3-4s ;) :D Tidligere hadde jeg 4.57.02 med en Evo9 på Pribram, nå kjørte jeg på 4.54.68 mens jeg filmet med Fraps. Så nå er det føreren det er noe i veien med, ikke bilen ;)

Tror jeg dog kommer til å prøve å tweake litt på setupen til Pribram, slet litt med pogo-effekt på bakparten. Når rævva først begynte å hoppe så var det kort vei ut i naturen. Kanskje det er ett kompromiss på den banen.. at man ikke kan gå flat out overalt. Men det er en tjekkisk gærning som har kjørt den på 04:31 med samme bil :smt011 :smt092


Bilder Fra Joux Verte;
[youtube][/youtube]
Bilder fra Pribram
[youtube][/youtube]
Ett lite spørsmål ang. diff maps..

Fra limits filen til Evo6TME:
Differential maps

Tarmac:
Front: 85 throttle map, 50 brake map, 20 speed map, for zero values - torque is zero too
Rear: 100 throttle map, 80 brake map, 20 speed map, for zero values - torque is zero too

Central for all surfaces:
85 throttle map, 100 brake map, 30 speed map, for zero values - torque is zero too
Har jeg fått det til riktig? og skal Center Left foot braking mappen være det samme som Center mappen, eller kan jeg justere den fritt? det står ingenting om CenterLF i limits filen
Attachments
Diffmap-Front.gif
(104.5 KiB) Downloaded 398 times
Diffmap-Rear.gif
(104.84 KiB) Downloaded 419 times
Diffmap-Center.gif
(103.92 KiB) Downloaded 407 times
Kenneth Nyström
Posts: 862
Joined: 2007 Dec 04 3:37 am

..........

Post by Kenneth Nyström »

var setupen kass? :lol:
jag tar hellre några stygn än en taskig placering!!

citat : Sten-Ove Olsson
User avatar
Vegard Bjorhovden
Posts: 102
Joined: 2008 Mar 21 11:03 pm

Post by Vegard Bjorhovden »

hehe, hvis "kass" betyr bra eller lignende. så er svaret ja :D veldig mye bedre enn den setupen jeg hadde satt sammen. Hadde jo selvfølgelig vært best om jeg hadde klart å sette sammen noe slikt selv, å bruke andre sitt oppsett er jo lite sämre enn å ha lagd det helt fra scratch. Men jeg takker og bukker for hjelpen PDT_003 Kommer nok til å stille noen flere spørsmål seinere, men foreløpig så bare nyter jeg asfalt kjøring :D
User avatar
Anders Alm
Posts: 1061
Joined: 2007 Jan 01 4:52 pm

Post by Anders Alm »

Är det någon som är o pillar i dessa värden som Vegard visar
Differential mapperna :?: Själv har jag aldrig pillat där för jag begriper inte vad som ändras i värderna.. Vill någon förklara lite om detta :?:
#1 ANDERS ALM
LANCER EVO9
User avatar
Vegard Bjorhovden
Posts: 102
Joined: 2008 Mar 21 11:03 pm

Post by Vegard Bjorhovden »

jeg kan prøve å forklare litt det lille jeg har forstått.. Ta t.ex. bakdiffen. Ved 100% lock så snur begge hjulene like fort, akkurat som når man har 100% sperre på bakakselen. Jeg slet litt med en veldig overstyrt accent wrc og det jeg gjorde for å løse det var å justere ned locking på bakakselen. hadde 100% lock kun ved 100% gass/throttle, og så progressivt lavere prosentandel lock ved mindre gass. men hva effekten blir ved å justere de andre verdiene har jeg ikke peiling på. Høyere locking på gass på frontdiffen burde logisk sett gi en mer understyrt bil men mer grip ut av svingen. Lavere locking burde gi mer respons når man begynner å svinge(siden en låst aksel har tendens til å dytte hjulene noe). Men hvordan brake mapping påvirker bilen har jeg ikke skjønt skikkelig enda. heller ikke hva slags effekt forandringer på centerdiffen gir. Disse tingene gjelder stort sett ikke GrN siden disse verdiene er låst.

hvis noen har lyst til å utdype disse tingene så er jeg veldig takknemlig, særlig det som har med Torque settings, det som er under den andre undermenyen på differentials.
User avatar
Robert Sahlstedt
Posts: 295
Joined: 2007 Jan 01 4:17 pm

Post by Robert Sahlstedt »

Procentvärdena på difflåsningen multipliceras med torque-värdet. Man sätter alltså hur hårt "100% låst" är med torque värdet. Ett enkelt sätt att låsa mindre eller mer, rent generellt, är att minska respektive öka torque värdet. Man kan även ändra procentvärdena såklart, men 100% betyder inte att hjulen blir tvingade att snurra exakt lika fort om man har ett lågt torque värde. Har man satt torque till 0Nm spelar det ingen roll hur många procent man sätter, och sätter man alla procentvärden till 0 spelar det ingen roll vad man har för torque.

Datorn kollar hela tiden hur mycket man gasar, bromsar och vilken hastighet man har. Därefter letar den upp motsvarande procent-värden från diff-maparna och använder sig av det högsta som gäller för stunden. Om man exempelvis gasar 100% och håller 100km/h så tittar datorn på vilket procentvärde som är ställt för 100% gas, 0% broms respektive 100km/h och använder sedan det som råkar vara högst av dessa.

En öppen mittdiff kommer generellt göra bilen väldigt framhjulsdriven vid hårt acceleration vilket borde leda till understyrning ut ur kurvor. Men det gör även att bilen har lättare att styra in eftersom det tillåter hjulen att snurra med olika hastighet, framhjulen måste ju ta en längre väg än bakhjulen såvida man inte sladdar.

I stort så kan man säga att ju mer låsning man har på diffarna desto mer rakt fram och stabilt vill bilen gå men den blir svårare att kontrollera. På halt underlag ger mer låsning bättre fäste, eftersom man kommer sladda ändå, men på torr asfalt vill man sällan tvinga hjulen att sladda vilket förespråkar betydligt mindre låsning.
User avatar
Vegard Bjorhovden
Posts: 102
Joined: 2008 Mar 21 11:03 pm

Post by Vegard Bjorhovden »

Sukk.. Når det blir snakk om differ og sånt så skulle jeg virkelig ønske jeg hadde mer IQ :( Men hvis jeg har forstått riktig.. Hvis jeg ville lagd ett setup for en veldig svingete (grus)bane med relativt lave hastigheter så burde instillingene være så her;

Torque Settings:

Front Diff - Lav verdi.
Bak Diff - Relativt lav verdi.
Center Diff - Lav verdi

Brake Setting:
Noe mere bremsetrykk bak i forhold til foran - I forhold til ett high-speed setup.

Caster:?
Toe-in: ?
Camber: ?

-----------------

På grus-setuppen min nå så har jeg disse verdiene:

Front

Caster: 3.38º
Camber: -2.14º
Toe: -0.22º
Ride Height: 203.7mm

Bump: 4.0kN/s/m
Rebound: 4.2kN/s/m
Fast Bump: 8.1kN/s/m
Fast Bump Threshold: 0.5m/s

Spring Stiffness: 54kN/m
Helper Stifness 15kN/m

---
Rear

Caster: -2.23º
Toe: -0.20º
Ride height: 211.87mm

Bump: 4.1kN/s/m
Rebound: 4.7kN/s/m
Fast Bump: 6.9kN/s/m
Fast Bump Threshold: 0.5m/s

Spring Stiffness: 39kN/m
Helper Stifness 15kN/m

-------------

Er det noen åpenbare "feil" i geometrien min? og er Fjærer/dampers noenlunde "korrekt"? Spesielt intressert i å høre om settings på Fast Bump Threshold.. Om de er "korrekte".

Begynte å bruke Shepherds Shield til testing i dag, med den nevnte setupen så kjører jeg på rundt 2m38s, men jeg har fortsatt for mange småfeil som fører til å egentlig vite om forandringer jeg gjør faktisk gjør bilen bedre eller forbedrer kjøringen.. Jeg syns selv at bilen er relativt lettkjørt, men jeg har jo ingen referanser til hva som egentlig er lettkjørt.

På rallyskool2 så sliter jeg veldig med bakhjulsløft på de to kjappe dumpene like før Split 1, hva burde man stille på for å motvirke den effekten? Bløtere rebound? Eller går det på Fast bump settingen?

===============

Off topic.. Var det du som lagde den WRC subaru'en til rally trophy Robert? Har ikke tall på alle de timer jeg har oppholdt meg i den bilen.. Stor takk hvis det var deg! Også stor takk for Volvoen i rbr.. Snakk om skjønn bil :D
User avatar
Vegard Bjorhovden
Posts: 102
Joined: 2008 Mar 21 11:03 pm

Post by Vegard Bjorhovden »

Ops, glemte en ting i forrige post. Hva med Center Diff Left Foot Braking Maps. Det står ingenting om den i Limits filen, betyr det at jeg kan fritt justere de verdiene? Eller skal de være det samme som Center map?
Post Reply