N12 setups

Hur ställer man in bilen
Christian Lundh
Posts: 100
Joined: 2008 May 15 10:01 pm

N12 setups

Post by Christian Lundh »

Tänkte höra ifall någon hade nyare N12 setups, framförallt asphalt för där har jag väldiga problem med default.

dom jag hade slutade fungera när man bytte pluginversion.
fick upp meddelande om centerdiff och CdiffLFB, har ändrat och ändrat men fick inte bort det mer än en gång och då var bilen istället helt okörbar :P

behöver inte vara perfekta setups utan mest ute efter något som iaf fungerar


NVM, verkar ha lyckats få till något liknade nu 6pb på 8 SS får väl ses som godkänt :)
Stefan Ohlsson
Posts: 138
Joined: 2007 Nov 16 8:21 am

Post by Stefan Ohlsson »

Letar efter ASFALT SETUP till N12... får bara massa fel på mina.... SRTMOTORSPORT(at)Hotmail.com
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Post by Andreas Karlsson »

är det inte bättre att ni väntar en månad tills de gjort om fysikerna på bilarna?
ni kommer ju ändå få göra om setuperna då....
Stefan Ohlsson
Posts: 138
Joined: 2007 Nov 16 8:21 am

Post by Stefan Ohlsson »

Vänta en månad och börja tigga nya setuper menar du... är kass på att justera bilen, ställer alltid fel och fattar inte varför... :wink: Sen vet jag nog inte riktigt vad jag ska ha för kör stil på Asfalt som är mitt största problem underlag :evil:
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Post by Andreas Karlsson »

ja, precis så menade jag :D
Kenneth Nyström
Posts: 862
Joined: 2007 Dec 04 3:37 am

.....

Post by Kenneth Nyström »

kommer väl kanske att funka med dom gamla ju...beror ju på vad dom ändrar...ändrar dom effekten eller fästet så kommer det ju inte att ändra så du behöver göra ny setup
jag tar hellre några stygn än en taskig placering!!

citat : Sten-Ove Olsson
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Post by Andreas Karlsson »

effekt och fäste samt STYRNING kommer antagligen ändras....
mest ändring kommer det vara på WRC och N4 bilarna för att få större skillnad dem emellan.

det har snackats om att fjärding med mera kommer ändras på WRC bilarna och då kommer med all sannolikhet setuperna inte fungera längre.
ändras bara styrningen så är ju inte det en våldsam förändring i setuperna..

hur som helst är det enklast att vänta tills vi vet med säkerhet och då slippa ändra allt vi precis gjort med setuperna.
Kenneth Nyström
Posts: 862
Joined: 2007 Dec 04 3:37 am

......

Post by Kenneth Nyström »

kanske bättre Mr Plugin Specialisten slutar spekulera så mycket *S* låt pojkarna få sin setup...kanske vill köra nu o inte om 1 månad
jag tar hellre några stygn än en taskig placering!!

citat : Sten-Ove Olsson
User avatar
Christer Vestlund
Posts: 211
Joined: 2007 Jan 04 10:50 am

Post by Christer Vestlund »

Andreas Karlsson wrote:effekt och fäste samt STYRNING kommer antagligen ändras....
mest ändring kommer det vara på WRC och N4 bilarna för att få större skillnad dem emellan.

det har snackats om att fjärding med mera kommer ändras på WRC bilarna och då kommer med all sannolikhet setuperna inte fungera längre.
ändras bara styrningen så är ju inte det en våldsam förändring i setuperna..

hur som helst är det enklast att vänta tills vi vet med säkerhet och då slippa ändra allt vi precis gjort med setuperna.
Hej Andreas nu blir jag nyfiken :shock: Har det snackats om ändringar av fysiken på CZ plugget har du en länk så man kan läsa :?:

MVH/christer
Christer Vestlund
Better flat out than safety
User avatar
Anders Alm
Posts: 1061
Joined: 2007 Jan 01 4:52 pm

Post by Anders Alm »

Snackas det bara om Wrc och GrN när det gäller ändringar :?: :?

Varför kollar dom inte på S1600 bilarna :?: Ibland ser man dessa bilar före wrc bilar och GrN bilar. Även på grus :? Ser också att Hasse med sin Swift leder i Hyllinge (inget ont om dig Hasse :wink: ) På asfalten verkar den funka ännu bättre på .
Är dessa S1600 bilar så snabba eller är det vi andra som kör sakta :roll:
#1 ANDERS ALM
LANCER EVO9
Kenneth Nyström
Posts: 862
Joined: 2007 Dec 04 3:37 am

......

Post by Kenneth Nyström »

allt dom pratat om är att N4 är för snabba och ska väl göra nån ändring åt det...samt fixa det med graderna på styrningen...

så jag har svårt att tro att dom ändrar allt för mycket...allt dom behöver ändra för att få bättre eller sämre fäste är ju "reference friction" som finns i gravel,snow och tarmac.lsp. dom finns i physics filerna

jag tror orginal bilarna har 1.0 i grundvärde, subaru wrc06 har 1.03 och Citroen C4 har 1.045...ju högre desto mer fäste!
jag tar hellre några stygn än en taskig placering!!

citat : Sten-Ove Olsson
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Post by Andreas Karlsson »

ändringarna gäller SAMTLIGA bilar utom RWD (som inte finns än, så altså alla bilar)

det senaste jag hörde är att styrningen kommer begränsas, troligen till 600, WRC/A8 kommer få bättre väghållning än gruppN för att få större skillnader mellan klasserna och gruppN kommer väl troligen synkas med S2000 vad gäller prestandan rent generellt.
S1600 kommer bara styrningen ändras som det ser ut nu..
men skall inte säga att detta är det som gäller för de är ganska tysta om det, enda jag vet är att de i ena tråden luftar sina funderingar att begränsa styrningen och i nästa tråd pratar om "the big physics revolution in a month" (början på augusti) så det finns väl inga raka svar om vad som kommer färändras utan detta är bara mina tolkningar baserade på vad admins på CZ pluginet skrivit i olika trådar i deras forum. (vill ni läsa själva så får ni tyvärr börja leta själva, enda raka jag kan ge är denna länken http://rbr.onlineracing.cz/forum/viewto ... 56&start=0 där det står om styrningen på någon av de sista sidorna.
står mer i andra trådar som jag inte hittar jusst nu.)

hur som helst så skulle inte jag bry mig om att lägga ner arbete på en ny setup nu för att kanske behöva göra om den helt om 3-4 veckor... bättre att vänta och se.

jo, en sak till... det har också nämnts om att synka prestandan inom de olika klasserna.
Kenneth Nyström
Posts: 862
Joined: 2007 Dec 04 3:37 am

Post by Kenneth Nyström »

Current WRC has some 4-5% more grip than gr.N I don't want even more. WRC are not slow, gr. N are too fast but that is hard to change when we can't slow down shifting, brake overheating, make special shock absorbers for WRC etc.

Default angle is 504°. I think that 600 is enough for adjustment and for staying in something more close to reality. Anyway this will affect all cars, not only WRC. But brake pressure change will affect anything except WRC (of course on tarmac only).

The gap between classes will always be less than in real because driving RBR (that means totaly flat out on stages we know very well) is something different to driving on pacenotes on a stage we could see during recce only. It could be a little bit compared to the superspecial stages. Those are not hard to memorize and the gap is also lower than on stages. It is quite common that the fastest gr. N are able to stay in touch with WRC there. Together with limitations in physics we can't do realistic gap between classes. Maybe in the future.
detta skrev FRIC Miroslav den 12/6 så svårt att tro dom ändrar så mycket...förmodligen bara graderna på styrning och bromstrycket på asfalt
jag tar hellre några stygn än en taskig placering!!

citat : Sten-Ove Olsson
User avatar
Erik Brodin
Posts: 1521
Joined: 2008 Feb 23 5:57 pm

Post by Erik Brodin »

Kenneth Nyström wrote:
Current WRC has some 4-5% more grip than gr.N I don't want even more. WRC are not slow, gr. N are too fast but that is hard to change when we can't slow down shifting, brake overheating, make special shock absorbers for WRC etc.

Default angle is 504°. I think that 600 is enough for adjustment and for staying in something more close to reality. Anyway this will affect all cars, not only WRC. But brake pressure change will affect anything except WRC (of course on tarmac only).

The gap between classes will always be less than in real because driving RBR (that means totaly flat out on stages we know very well) is something different to driving on pacenotes on a stage we could see during recce only. It could be a little bit compared to the superspecial stages. Those are not hard to memorize and the gap is also lower than on stages. It is quite common that the fastest gr. N are able to stay in touch with WRC there. Together with limitations in physics we can't do realistic gap between classes. Maybe in the future.
detta skrev FRIC Miroslav den 12/6 så svårt att tro dom ändrar så mycket...förmodligen bara graderna på styrning och bromstrycket på asfalt
K
Kenneth Nyström
Posts: 862
Joined: 2007 Dec 04 3:37 am

......

Post by Kenneth Nyström »

ville du nått?
jag tar hellre några stygn än en taskig placering!!

citat : Sten-Ove Olsson
Post Reply