En rookies undringar....
- Micael Eriksson
- Posts: 533
- Joined: 2009 Jan 02 6:57 pm
En rookies undringar....
Hej alla
Jag har nyss skaffat det här spelet (en knäckt kopia där jag blir utkastad på SS3 i finland). Jag har kört Trackmania i 5 år och är tok less på det
Har nu varit här ett par dar och lusläst hela furumet och måste säga att jag är imponerad av det jag ser. Det här kommer att bli urkul bara jag får upp farten lite
Nu till saken, jag är co-driver irl där jag har rykte om mig att va duktig på att hjälpa till med setupen på bilar, oavsett klass, men här får jag inte till det.
Mycket av problemet är att jag blir nekad att ändra camber och caster i setupen, kan bara ändra dom genom att förändra bärarmarnas längd och vrida på top monteringen, vilket i sin tur ger andra problem.
Beror detta på mitt knäckta spel eller är det så för alla
Hur stor skillnad är det på momo ratten och r25 an Förstår att dom flesta använder den senare.
Lite of topic, men går det att se nånstans vad vi svenskar har för pb på sträckorna?
Jag får till 2,42 på Shepard i en Suzuki Ignis i mina bästa stunder
MVH/Mic
ps jag har beställt ett (riktigt) rbr /ds
Jag har nyss skaffat det här spelet (en knäckt kopia där jag blir utkastad på SS3 i finland). Jag har kört Trackmania i 5 år och är tok less på det
Har nu varit här ett par dar och lusläst hela furumet och måste säga att jag är imponerad av det jag ser. Det här kommer att bli urkul bara jag får upp farten lite
Nu till saken, jag är co-driver irl där jag har rykte om mig att va duktig på att hjälpa till med setupen på bilar, oavsett klass, men här får jag inte till det.
Mycket av problemet är att jag blir nekad att ändra camber och caster i setupen, kan bara ändra dom genom att förändra bärarmarnas längd och vrida på top monteringen, vilket i sin tur ger andra problem.
Beror detta på mitt knäckta spel eller är det så för alla
Hur stor skillnad är det på momo ratten och r25 an Förstår att dom flesta använder den senare.
Lite of topic, men går det att se nånstans vad vi svenskar har för pb på sträckorna?
Jag får till 2,42 på Shepard i en Suzuki Ignis i mina bästa stunder
MVH/Mic
ps jag har beställt ett (riktigt) rbr /ds
Hellre dö än fega
- Erik Persson
- Posts: 2322
- Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm
Re: En rookies undringar....
Det enda vi kan ändra på är just toppmontering och bärarmar, det är lika för alla. Men värdet Wheel Axis Inclination ger ju justering i just camber utan allt för stor förändring av det övriga.Micael Eriksson wrote:Nu till saken, jag är co-driver irl där jag har rykte om mig att va duktig på att hjälpa till med setupen på bilar, oavsett klass, men här får jag inte till det.
Mycket av problemet är att jag blir nekad att ändra camber och caster i setupen, kan bara ändra dom genom att förändra bärarmarnas längd och vrida på top monteringen, vilket i sin tur ger andra problem.
Beror detta på mitt knäckta spel eller är det så för alla
Hur stor skillnad är det på momo ratten och r25 an Förstår att dom flesta använder den senare.
Lite of topic, men går det att se nånstans vad vi svenskar har för pb på sträckorna?
Men just caster kan man bara justera med toppmonteringen. Precis som på en gammal Volvo 240.
Värdena för denna geometri skall, enligt tjeckerna som pillar hårt med fysiken, vara plockade så långt det går från verkliga fakta. Huruvida det är sant eller inte skall jag låta vara osagt.
Jag körde tidigare MOMO och kör nu G25:a. Själva ratten och paddlarnas känsla är rätt lika. Fördelen med G25:an är pedalerna som på MOMO:n var sådär om jag får tycka något.
Men växelspken till G25:an är halvdålig. Fungerar bra när den är ny, men har inte allt för hög kvalitet. Min har rakat sig nu. Skruvade isär den igår kväll faktiskt. Ska bygga egen handbroms nu känner jag. Ska försöka fixa någon bra lösning. Jag får växla med paddlarna bara ett tag tills jag kommit på hur jag skall göra med rattinköp.
Tror det går att välja country på något sätt när man kollar rekorden på pluginsidan. Att tänka på är att det har förekommit en del ändringar i fysik mm och man har inte nollat rekorden emellan.
Och på vintersträckorna är de flesta rekorden satta utan den så kallade snö-modden. Den ger ju lite verkligare snödrivor. Originalet kör man ju rakt igenom hur som helst. Tänkte att det kan vara bra att veta.
- Micael Eriksson
- Posts: 533
- Joined: 2009 Jan 02 6:57 pm
lol, G25 hette den ja...
Tack för svaret
Det verkar som tjeckerna styr och ställer som dom vill, utan att ha riktig koll på verkligheten. Lite synd när det nu ska va en simulator.
Problemet med att förändra bärarmslängden är att då förandrar du även spårvidden. På en snabb sträcka där du vill ha max driv i en 2wd bil och en stadig bakvagn blir spår skillnaden betydande, vilket gör den instabil i stället för just stadig.
Camber justering irl görs vanligast genom att förändra vinkeln mellan fjäderbenet och spindel huset (för att inte säga alltid). Bärarms längden är bara för spårvidd.
Men ok, så länge det är lika för alla......
Tack för svaret
Det verkar som tjeckerna styr och ställer som dom vill, utan att ha riktig koll på verkligheten. Lite synd när det nu ska va en simulator.
Problemet med att förändra bärarmslängden är att då förandrar du även spårvidden. På en snabb sträcka där du vill ha max driv i en 2wd bil och en stadig bakvagn blir spår skillnaden betydande, vilket gör den instabil i stället för just stadig.
Camber justering irl görs vanligast genom att förändra vinkeln mellan fjäderbenet och spindel huset (för att inte säga alltid). Bärarms längden är bara för spårvidd.
Men ok, så länge det är lika för alla......
Hellre dö än fega
- Erik Persson
- Posts: 2322
- Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm
-
- Posts: 862
- Joined: 2007 Dec 04 3:37 am
du har alltid rätt erik!! =)Erik Persson wrote:Men det är precis vad jag trodde man gjorde med värdet "Wheel Axis Inclination". Men jag kan ha fel.Micael Eriksson wrote:Camber justering irl görs vanligast genom att förändra vinkeln mellan fjäderbenet och spindel huset (för att inte säga alltid). Bärarms längden är bara för spårvidd.
Steering Axis Inclination Steering axis inclination (SAI) (fig. 8-51) is the angle away from the vertical, formed by the inward tilt of the kingpin, ball joints, or MacPherson strut tube. Steering axis inclination is always an inward tilt regardless of whether the wheel tilts inward or outward. Steering axis inclination is NOT a tire-wearing angle. As with caster it aids directional stability by helping the steering wheel to return to the straight-ahead position.
mikael, vart har du fått att man ändrar bärarmarnas längd ifrån?
jag tar hellre några stygn än en taskig placering!!
citat : Sten-Ove Olsson
citat : Sten-Ove Olsson
- Micael Eriksson
- Posts: 533
- Joined: 2009 Jan 02 6:57 pm
ROFL jag är ute och cyclar!!!
Satt första natten och tok ladde hem bilar, testade sen på livet och försökte få till dom. Såg då att toe-in ändrades skit mycke, tog då för givet att det var bärarms längden........tills nu när jag ser att toe-in inte är i mm utan i grader.
Hehe, jag måste lugna mig lite, det är inte collin det här.....
Satt första natten och tok ladde hem bilar, testade sen på livet och försökte få till dom. Såg då att toe-in ändrades skit mycke, tog då för givet att det var bärarms längden........tills nu när jag ser att toe-in inte är i mm utan i grader.
Hehe, jag måste lugna mig lite, det är inte collin det här.....
Hellre dö än fega
-
- Posts: 862
- Joined: 2007 Dec 04 3:37 am
näe tack och lov att det inte är colin...maken till tråkigt spel får man letaMicael Eriksson wrote:ROFL jag är ute och cyclar!!!
hehe, jag måste lugna mig lite, det är inte collin det här.....
efter...1 sträcka sen vinner man....kul i längden? näe =)
finns bara ett rallyspel!!!
jag tar hellre några stygn än en taskig placering!!
citat : Sten-Ove Olsson
citat : Sten-Ove Olsson
- Erik Brodin
- Posts: 1521
- Joined: 2008 Feb 23 5:57 pm
RALLY TROPHYKenneth Nyström wrote:näe tack och lov att det inte är colin...maken till tråkigt spel får man letaMicael Eriksson wrote:ROFL jag är ute och cyclar!!!
hehe, jag måste lugna mig lite, det är inte collin det här.....
efter...1 sträcka sen vinner man....kul i längden? näe =)
finns bara ett rallyspel!!!
- Fredrik Wengberg
- Posts: 684
- Joined: 2008 Feb 06 9:08 pm
- Fredrik Wengberg
- Posts: 684
- Joined: 2008 Feb 06 9:08 pm
HAHA, Saaben var för djävla kul att köra, om jag inte missminner mig så var det rätt gött ljud i den också, om än väldigt slö. Man kanske skall rota igenom alla gamla cd skivor och se om man hittar det igen bara för skojs skull..
-Det är inte farten som dödar , det är smällen eller som de säger i Amerika :
It´s not the fart that kills , it´s the smell!
It´s not the fart that kills , it´s the smell!
- Erik Persson
- Posts: 2322
- Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm
- Anders Alm
- Posts: 1061
- Joined: 2007 Jan 01 4:52 pm
Lånar denna rockie tråden för ibland (eller rätt så ofta) så känns detta med setuper som väldigt svårt att förstå
Min fråga är = min Evo9 trivs jag med (har fått till setupen bra) fast ett fel finns när man kör över en kant (tex dike) så hamnar man lätt på 2 hjul o sen rullar man över .
På tex Falstone så är det väldigt lätt att rulla över när man genar lite
Vad ska jag ändra på
Min fråga är = min Evo9 trivs jag med (har fått till setupen bra) fast ett fel finns när man kör över en kant (tex dike) så hamnar man lätt på 2 hjul o sen rullar man över .
På tex Falstone så är det väldigt lätt att rulla över när man genar lite
Vad ska jag ändra på
#1 ANDERS ALM
LANCER EVO9
LANCER EVO9