Skinproblem

Nya bilar och gamla bilar
Jesper Persson
Posts: 39
Joined: 2009 Jan 11 3:18 pm

Skinproblem

Post by Jesper Persson »

Tjena. Ganska ny på det här med att skinna egna bilar ,men har lyckats med ett å nu återstår det bara att få in det i spelet... har kikat på båda filmerna om hur man skinnar, men inte förstått vart man lägger in de olika filerna och vilka filer ska va med för att det ska fungera ?

tacksam för svar !

// Jesper Persson
User avatar
Johan Gustavsson
Posts: 853
Joined: 2008 Jan 15 10:11 pm

Post by Johan Gustavsson »

Du sparar filerna som dds. sen lägger du in dom i t.ex rbr mappen/cars/volvo.
Jesper Persson
Posts: 39
Joined: 2009 Jan 11 3:18 pm

Post by Jesper Persson »

det är external.dds och external_scrape.dds som ska va med eller ? lägger man dom då i textures-mappen ? har gjort ett skin på en focus...så då lägger man dom i rbr/cars/focus/textures. ?
User avatar
Johan Gustavsson
Posts: 853
Joined: 2008 Jan 15 10:11 pm

Post by Johan Gustavsson »

ja. Du ser om det finns filer där med samma namn. och gör det de så ersätter du dom med dom som du gjort.

C:\Program\SCi Games\Richard Burns Rally\Cars\Volvo242LE\textures

Där ska dom ligga
Jesper Persson
Posts: 39
Joined: 2009 Jan 11 3:18 pm

Post by Jesper Persson »

ja men det har jag gjort..men det funka inte... har gjort på en focus som ersätter corollan..det kan inte va det som är fel ? det ska gå å göra skin på alla bilar eller ?
User avatar
Johan Gustavsson
Posts: 853
Joined: 2008 Jan 15 10:11 pm

Post by Johan Gustavsson »

Du kan köra focusen eller??? så att det är rätt.

Man kan göra skins till alla bilar som det finns templates till vilket det finns till nästan alla.
Jesper Persson
Posts: 39
Joined: 2009 Jan 11 3:18 pm

Post by Jesper Persson »

ja det är inga problem...men sen att få mitt egna skin på bilen funkar inte...trots att jag lagt in de 2 filerna i texture-mappen..
User avatar
Johan Gustavsson
Posts: 853
Joined: 2008 Jan 15 10:11 pm

Post by Johan Gustavsson »

okej det är fortfarande samma skin som innan då??

Du måste döpa filerna exakt som dom hette innan. så om den hette t.ex focus03_external.dds innan så måste även din fil heta det . Sen ersätter du så ska det fungera
Jesper Persson
Posts: 39
Joined: 2009 Jan 11 3:18 pm

Post by Jesper Persson »

låter väldigt gnällig nu :D men nej..det funka inte..har provat det... har prova med en 206 med men det funka inte heller.. ska åka iväg nu så får prova mer ikväll...
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

Har du rätt filnamn? De filerna som ligger i bilens texturemap heter ju olika beroende på bil. Du ska ersätta filer med de du gjort.
Jesper Persson
Posts: 39
Joined: 2009 Jan 11 3:18 pm

Post by Jesper Persson »

ja det har jag gjort...skrivit så de är likadana... så jag ersätter dom gamla.. sen har jag sett att det finns en external_transparent och en internal_transparent...det räcker att fixa rutor i external eller ?


Har du rätt filnamn? De filerna som ligger i bilens texturemap heter ju olika beroende på bil. Du ska ersätta filer med de du gjort.
User avatar
Johan Gustavsson
Posts: 853
Joined: 2008 Jan 15 10:11 pm

Post by Johan Gustavsson »

JPersson wrote:ja det har jag gjort...skrivit så de är likadana... så jag ersätter dom gamla.. sen har jag sett att det finns en external_transparent och en internal_transparent...det räcker att fixa rutor i external eller ?


Har du rätt filnamn? De filerna som ligger i bilens texturemap heter ju olika beroende på bil. Du ska ersätta filer med de du gjort.
Ja external är det som du ser utifrån.
Jesper Persson
Posts: 39
Joined: 2009 Jan 11 3:18 pm

Post by Jesper Persson »

ok ok ! men... nu när jag öppnar: den här datorn/sci games/rbr/focus/textures i Photoshop och klickar på external så ser man ju mtt skin där...borde det inte funka då ? eller är det jag som är helt ute å cyklar ?
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

Beror på om cars.ini pekar på den mappen också.

Vista? Då skulle jag testa att avaktivera UAC. Vad det är och hur du gör kan du söka efter här på forumet. Jag har skrivit om det två gånger minst.
Anders Svärd
Posts: 420
Joined: 2008 Mar 06 7:32 pm

Post by Anders Svärd »

Känns som att det måste bli fel nånstans på vägen. Heter dina filer focus**_external.dds & focus**_external_scrape.dds ? Stjärnorna är för året på bilen, men 06:an heter _wrc06.
Om det är nåt fel på namnet på dom kanske ?
Post Reply