Limits

Hur ställer man in bilen
Post Reply
User avatar
Micael Eriksson
Posts: 533
Joined: 2009 Jan 02 6:57 pm

Limits

Post by Micael Eriksson »

Jag undrar om det där med limits sköter sig själv nuför tiden, jag kollade på download sidan men såg inga limits på nån bil. Men det kanske är jag som är blind :roll: :D
Hellre dö än fega
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

Det är ju låst om man pillar på värden inne i spelet så gör man det kommer inte att gå utanför de tillåtna gränserna.

Dessa gränser var viktigare innan pluginet kontrollerade eftersom man kunde manuellt fippla med setup-filen och få värden som låg utanför de tiillåtna. Eller, kanske det vanligaste, att man hade en gammal setup gjord när gränserna var annorlunda och därmed låg utanför det tillåtna.

Men i varje hemladdning av bilar (med ett par undantag, tror det är Volvon och Ignis) ligger det med en pdf-fil som förklarar de gränser som tjeckerna dragit upp för fysiken i just den bilen. Dessa pdf:er följer med när man laddar hem fysiken från pluginsidan.
User avatar
Micael Eriksson
Posts: 533
Joined: 2009 Jan 02 6:57 pm

Post by Micael Eriksson »

ok, då vet jag. En annan grej......
Jag såg i en tråd att man kunnde ändra kammerans placering men jag hittar inte igen den, vill minnas att det stog mitt i en lång tråd som handlade om nåt helt annat. Är det nån som vet var eller kan skriva igen hur man gjorde för att fixa det, är inte nöjd med kammera placeringen i Fiestan.
Är ok för plugginet att man gör det, det anses inte som fusk?
Hellre dö än fega
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

Kameraplacering är fri och du styr det i bilens ini-fil.

Citerar Robert Sahlstedt som har förklarat det utmärkt i en tråd här på forumet:

Tänkte ta och slänga in en förklaring av värdena för kamerapositionen, jag tar den jag använder i Swiften som exempel.

------------------------------------------
[Cam_internal]
FOV=1.396263
Near=0.110100
Pos=0.370000 1.000000 -1.080000
Target=0.370000 0.820000 -3.600000
Up=0.000000 0.049457 0.998776
------------------------------------------

[Cam_internal]
Kamerans benämning.

FOV=1.396263
Field Of View, vinkeln som kameran ser. Större värde ger större synfält och mer fartkänsla, efterssom man får med mer av det som är utanför vägen vilket gör vägen i sig mindre på skärmen så den känns smalare. Åker man mycket brett vill man nog ha större synfält så man fortfarande ser vägen när man åker på tvären... värdet anges i radianer så i det här fallet motsvarar det 80 grader.

Near=0.110100
Tror det här är minimiavståndet som kameran visar, alltså allt som kommer närmare än så här kommer bli osynligt. Värdet anges i meter.

Pos=0.370000 1.000000 -1.080000
X-, Y- och Z-positionen på kameran i meter. X pekar åt vänster i bilen, högre värde blir alltså längre till vänster och 0.000000 är i mitten. Y pekar uppåt och noll är bilens golv. Z pekar bakåt med noll mitt emellan bakhjulen.

Target=0.370000 0.820000 -3.600000
Punkten som kameran tittar på. Samma XYZ-system som tidigare. Jag föreslår samma X värde som på kameran annars känns det som att man åker lite snett hela tiden.

Up=0.000000 0.049457 0.998776
En riktingsvektor från kameran som talar om för spelet vad som är upp så att inte kameran lägger sig på sida osv. Det här kan man i princip strunta i, bara behåll det som redan står.



Hoppas det hjälper.
Peter Sandberg
Posts: 104
Joined: 2007 Jan 02 12:45 am

Post by Peter Sandberg »

Ett alternativ som jag använder...

http://www.bhmotorsports.com/download/8424
User avatar
Micael Eriksson
Posts: 533
Joined: 2009 Jan 02 6:57 pm

Post by Micael Eriksson »

Jätte tack Erik, bättre förklaring än så kan de inte bli, jag fattade ju :lol:

Jag måste passa på att ge berömm för allt jobb som du och alla andra lägger ner här, jag är mycke imponerad.

Jag hoppas att jag blir så pass innsatt i det här så att jag kan hjälpa till med nåt nån dag. STOR applåd till er alla
Hellre dö än fega
Post Reply