Kameraplacering
Posted: 2009 Jan 12 11:45 am
Då jag har fått många frågor om placering av kamera i bilen kommer här en förklaring. Låter tråden bli klistrad så kanske fler hittar rätt.
Man editerar den specifika bilens ini-fil och den brukar heta något liknande detta:
[din installationskatalog]/cars/[aktuell bil]/[bilnamn].ini
Det finns ett antal kameror man kan flytta runt.
Förklaringen för själva värdenas editering kopierar jag från Robert Sahlstedt och en annan tråd:
------------------------------------------
[Cam_internal]
FOV=1.396263
Near=0.110100
Pos=0.370000 1.000000 -1.080000
Target=0.370000 0.820000 -3.600000
Up=0.000000 0.049457 0.998776
------------------------------------------
[Cam_internal]
Kamerans benämning.
FOV=1.396263
Field Of View, vinkeln som kameran ser. Större värde ger större synfält och mer fartkänsla, efterssom man får med mer av det som är utanför vägen vilket gör vägen i sig mindre på skärmen så den känns smalare. Åker man mycket brett vill man nog ha större synfält så man fortfarande ser vägen när man åker på tvären... värdet anges i radianer så i det här fallet motsvarar det 80 grader.
Near=0.110100
Tror det här är minimiavståndet som kameran visar, alltså allt som kommer närmare än så här kommer bli osynligt. Värdet anges i meter.
Pos=0.370000 1.000000 -1.080000
X-, Y- och Z-positionen på kameran i meter. X pekar åt vänster i bilen, högre värde blir alltså längre till vänster och 0.000000 är i mitten. Y pekar uppåt och noll är bilens golv. Z pekar bakåt med noll mitt emellan bakhjulen.
Target=0.370000 0.820000 -3.600000
Punkten som kameran tittar på. Samma XYZ-system som tidigare. Jag föreslår samma X värde som på kameran annars känns det som att man åker lite snett hela tiden.
Up=0.000000 0.049457 0.998776
En riktingsvektor från kameran som talar om för spelet vad som är upp så att inte kameran lägger sig på sida osv. Det här kan man i princip strunta i, bara behåll det som redan står.
Man editerar den specifika bilens ini-fil och den brukar heta något liknande detta:
[din installationskatalog]/cars/[aktuell bil]/[bilnamn].ini
Det finns ett antal kameror man kan flytta runt.
Förklaringen för själva värdenas editering kopierar jag från Robert Sahlstedt och en annan tråd:
------------------------------------------
[Cam_internal]
FOV=1.396263
Near=0.110100
Pos=0.370000 1.000000 -1.080000
Target=0.370000 0.820000 -3.600000
Up=0.000000 0.049457 0.998776
------------------------------------------
[Cam_internal]
Kamerans benämning.
FOV=1.396263
Field Of View, vinkeln som kameran ser. Större värde ger större synfält och mer fartkänsla, efterssom man får med mer av det som är utanför vägen vilket gör vägen i sig mindre på skärmen så den känns smalare. Åker man mycket brett vill man nog ha större synfält så man fortfarande ser vägen när man åker på tvären... värdet anges i radianer så i det här fallet motsvarar det 80 grader.
Near=0.110100
Tror det här är minimiavståndet som kameran visar, alltså allt som kommer närmare än så här kommer bli osynligt. Värdet anges i meter.
Pos=0.370000 1.000000 -1.080000
X-, Y- och Z-positionen på kameran i meter. X pekar åt vänster i bilen, högre värde blir alltså längre till vänster och 0.000000 är i mitten. Y pekar uppåt och noll är bilens golv. Z pekar bakåt med noll mitt emellan bakhjulen.
Target=0.370000 0.820000 -3.600000
Punkten som kameran tittar på. Samma XYZ-system som tidigare. Jag föreslår samma X värde som på kameran annars känns det som att man åker lite snett hela tiden.
Up=0.000000 0.049457 0.998776
En riktingsvektor från kameran som talar om för spelet vad som är upp så att inte kameran lägger sig på sida osv. Det här kan man i princip strunta i, bara behåll det som redan står.