Utväxlingar!
- Fredrik Wengberg
- Posts: 684
- Joined: 2008 Feb 06 9:08 pm
Utväxlingar!
Tjenare, blev lite nyfiken och höra vad ni kör med för utväxlingar på olika sträckor.Jag själv kör nästan alla sträckor på medium, men det gör kanske att jag tappar i tid. Någon som testat detta och kan märka någon skillnad i tid på te.x Falstone eller Harwood Forest, med att ändra utväxling till Low istället?.
Som sagt är bara lite nyfiken om ni kör med olika utväxlingar eller om ni gör som jag och kör med samma till stor del.
Mvh//Fredrik Wengberg.
Som sagt är bara lite nyfiken om ni kör med olika utväxlingar eller om ni gör som jag och kör med samma till stor del.
Mvh//Fredrik Wengberg.
-Det är inte farten som dödar , det är smällen eller som de säger i Amerika :
It´s not the fart that kills , it´s the smell!
It´s not the fart that kills , it´s the smell!
- Hasse Onkamo
- Posts: 2343
- Joined: 2007 Jan 01 6:06 pm
Re: Utväxlingar!
Nästan alla på lång lådaFredrik Wengberg wrote:Tjenare, blev lite nyfiken och höra vad ni kör med för utväxlingar på olika sträckor.Jag själv kör nästan alla sträckor på medium, men det gör kanske att jag tappar i tid. Någon som testat detta och kan märka någon skillnad i tid på te.x Falstone eller Harwood Forest, med att ändra utväxling till Low istället?.
Som sagt är bara lite nyfiken om ni kör med olika utväxlingar eller om ni gör som jag och kör med samma till stor del.
Mvh//Fredrik Wengberg.
- Vegard Bjorhovden
- Posts: 102
- Joined: 2008 Mar 21 11:03 pm
Hvis jeg har sjansen til å velge setup så fordeler det seg slik;
Diamond creek, frazier wells, hualapai nation, newbobs, chirdonhead, joux plane -langstega kasse
tanner, pirko menoko, falstone, sheperds shield, harwood forest, mineshaft, rallysprinten, greenhills, bisanne, Cote d'abroz, , joux verte, east west, -kortstega kasse
Det er ikkenoe tvil om at du henter tid på lang kasse på f.eks frazier wells pga den lange sletta før bakkene. samme med diamond creek og hualapai, samme med kort kasse på tanner og lignende
Diamond creek, frazier wells, hualapai nation, newbobs, chirdonhead, joux plane -langstega kasse
tanner, pirko menoko, falstone, sheperds shield, harwood forest, mineshaft, rallysprinten, greenhills, bisanne, Cote d'abroz, , joux verte, east west, -kortstega kasse
Det er ikkenoe tvil om at du henter tid på lang kasse på f.eks frazier wells pga den lange sletta før bakkene. samme med diamond creek og hualapai, samme med kort kasse på tanner og lignende
It's a long way to the top if you wanna rock 'n roll
- Fredrik Wengberg
- Posts: 684
- Joined: 2008 Feb 06 9:08 pm
-
- Posts: 100
- Joined: 2008 May 15 10:01 pm
-
- Posts: 537
- Joined: 2008 Dec 10 8:48 pm
- Jim Hjerpe
- Posts: 681
- Joined: 2007 May 10 1:44 pm
kör oftast med medium, men har lite förkärlek till kort låda så länge det inte blir å varva ur för mycket.. känns som det går snabbast då..
å för min del är det mycket det som gör det, om man tror att det går fort..
sitter mycket i huvudet.. tror jag att jag har bra inställning på dämparna så åker jag snäppet fortare.. (försöker jag inbilla mej iaf...) =)
å för min del är det mycket det som gör det, om man tror att det går fort..
sitter mycket i huvudet.. tror jag att jag har bra inställning på dämparna så åker jag snäppet fortare.. (försöker jag inbilla mej iaf...) =)
// Jim Hjerpe
- Robert Sahlstedt
- Posts: 295
- Joined: 2007 Jan 01 4:17 pm
Jag kände mig tvungen att analysera det här på riktigt för att se om min teori stämde. Så, jag har tittat i fysikfilerna till Focus WRC06 och plockat fram de siffror som behövdes i form av motorstyrka, utväxlingar och storlek på hjulen. Jag hittade dessutom en bugg som jag tänker meddela checkerna om, ena framhjulet är nämligen lite mindre än de andra
Hursomhelst... jag fick fram diagrammet nedan. Rött är korta växellådan, turkos medium och blå lång. Man vill ju såklart ha så mycket kraft på hjulen som möjligt, alltså så högt upp i diagrammet som möjligt. Över 150km/h är det alltså solklart långa lådan man vill ha. Korta lådan sticker bar upp högst under 50km/h och på några små snuttar vid 65-70kmH och ca90km/h. Den KAN alltså vara användbar i exempelvis hårnålarna på asfalt men är i princip värdelös i övrigt. Har man dessutom hjulspinn i hårnålarna så spelar det ju ingen roll vilken låda man har förrän greppet är tillbaka och då går det säkert fortare än 50 igen. Mellan 75 och 150Km/h är det inte nån låda som är direkt bättre än nån annan eftersom motorkurvan ser ut som den gör med väldigt mycket vrid på låga varv.
Så kortfattat. Om man räknar med att hjulen alltid spinner under 50Km/h så ska man använda långa lådan oavsett sträcka. Rent matematiskt.
Hursomhelst... jag fick fram diagrammet nedan. Rött är korta växellådan, turkos medium och blå lång. Man vill ju såklart ha så mycket kraft på hjulen som möjligt, alltså så högt upp i diagrammet som möjligt. Över 150km/h är det alltså solklart långa lådan man vill ha. Korta lådan sticker bar upp högst under 50km/h och på några små snuttar vid 65-70kmH och ca90km/h. Den KAN alltså vara användbar i exempelvis hårnålarna på asfalt men är i princip värdelös i övrigt. Har man dessutom hjulspinn i hårnålarna så spelar det ju ingen roll vilken låda man har förrän greppet är tillbaka och då går det säkert fortare än 50 igen. Mellan 75 och 150Km/h är det inte nån låda som är direkt bättre än nån annan eftersom motorkurvan ser ut som den gör med väldigt mycket vrid på låga varv.
Så kortfattat. Om man räknar med att hjulen alltid spinner under 50Km/h så ska man använda långa lådan oavsett sträcka. Rent matematiskt.
- Attachments
-
- focus06torque.zip
- diagram
- (36.48 KiB) Downloaded 276 times
- Fredrik Wengberg
- Posts: 684
- Joined: 2008 Feb 06 9:08 pm
Tjenare Robert och tack för ditt uttömmande svar .
Jag har nu kört mitt Försäsongsträningrally #10 med samma bil och 2 olika utväxlingar och bortsett från vissa misstag så måsta jag säga att jag inte märker några större skillnader, otroligt jämna tider på vissa sträckor, möjligtvis att man tjänar något på lång utväxling på Fraizer Wells och Diamond Creek, men annars så är nog min slutsats ändå att medium utväxlingen är den mest ultimata på dom flesta sträckor.Möjligtvis att man kanske tjänar något på att åka kort låda på Tanner och Pirka Menoko.
Men detta är min högst personliga uppfattning, efter mitt lilla test .
Men skoj ändå att se, trodde nog faktiskt att skillnaderna skulle vara större.
Jag har nu kört mitt Försäsongsträningrally #10 med samma bil och 2 olika utväxlingar och bortsett från vissa misstag så måsta jag säga att jag inte märker några större skillnader, otroligt jämna tider på vissa sträckor, möjligtvis att man tjänar något på lång utväxling på Fraizer Wells och Diamond Creek, men annars så är nog min slutsats ändå att medium utväxlingen är den mest ultimata på dom flesta sträckor.Möjligtvis att man kanske tjänar något på att åka kort låda på Tanner och Pirka Menoko.
Men detta är min högst personliga uppfattning, efter mitt lilla test .
Men skoj ändå att se, trodde nog faktiskt att skillnaderna skulle vara större.
-Det är inte farten som dödar , det är smällen eller som de säger i Amerika :
It´s not the fart that kills , it´s the smell!
It´s not the fart that kills , it´s the smell!
- Chris Nyström
- Posts: 339
- Joined: 2008 Jan 31 8:40 pm
jag kör de flesta sträckor på lång utväxling numera, körd de flesta på med förut, men itakt med att man fått upp lite mera fart så känns det som med går för sakt på många sträckor...
på "bökiga" sträckor föredrar jag medium utväxling...
använder aldrig kort...
på "bökiga" sträckor föredrar jag medium utväxling...
använder aldrig kort...
"Det är mycket räv och rackar spel i den här branchen"
citat av: Per Eklund
www.cnmotorsport.se
Mitsubishi Lancer Evo7 Grp.A
Toyota Corolla WRC
citat av: Per Eklund
www.cnmotorsport.se
Mitsubishi Lancer Evo7 Grp.A
Toyota Corolla WRC