100% trasig rear diff

Hur ställer man in bilen
User avatar
Anders Alm
Posts: 1061
Joined: 2007 Jan 01 4:52 pm

100% trasig rear diff

Post by Anders Alm »

det har hänt mig ett par gånger att bak diffen behövs laga med 100 %
men jag har struntat i det o jag kör minst lika bra utan bak diffen :?
Ska det vara så :?:
#1 ANDERS ALM
LANCER EVO9
User avatar
Micael Eriksson
Posts: 533
Joined: 2009 Jan 02 6:57 pm

Post by Micael Eriksson »

Det beror lite på, 100% trasig kan va många saker. Om du har lite diff och det menas att diffen har skurit, så du har ungefär som svetsad bakaxel, då är det inte säkert att du märker det (beror på körstil).

Jag tycker att det är lika konstigt när jag får upp på service att Fiesta N3 bilen har ett antal procent trasig bak diff, bör ju rimligen inte finnas nån...
Hellre dö än fega
User avatar
Robert Sahlstedt
Posts: 295
Joined: 2007 Jan 01 4:17 pm

Post by Robert Sahlstedt »

Micael Eriksson wrote:Jag tycker att det är lika konstigt när jag får upp på service att Fiesta N3 bilen har ett antal procent trasig bak diff, bör ju rimligen inte finnas nån...
Beror på om man har den inlagd på någon av slots'en där det original är en WRC-bil. Setup-möjligheterna är ju hårdkodade i spelet så lägger man en 2WD på en 4WD slot så kan man se inställningar för bak- och mittdiff i setupen och likväl kan de bli skadade. Fysiken använder ju inte dessa (såvida det faktiskt inte är en 4WD...) så det borde inte göra någon som helst skillnad om de är trasiga eller ej :wink:

Är de trasiga på en 4WD har jag för mig det brukar bli helt öppna.
User avatar
Micael Eriksson
Posts: 533
Joined: 2009 Jan 02 6:57 pm

Post by Micael Eriksson »

aaaaa, ok. Jag har Fiestan inlagd där den hamnar om jag tar Cars mappen och bara klistrar in den. Då hamnar den i Corollans slot. Betyder det att jag kan strunta i att laga den, jag har tolkat det som att det skulle va fel på bakaxeln (krokig eller nåt sånt), så jag har alltid lagat den.

När du säger helt öppen, menar du då att den inte driver på nåt bakhjul. Diff %:en är ju hur många % man bromsar frigången mellan hö och vä hjul. 0% blir att bilen lägger kraften på det hjul som går lättast (minst fäste).
100% blir då stumt (svetsad i praktiken).
Jag har inte pillat med 4wd bilarna i den nya fysiken, men i original spelet så var det väldigt avancerat att få till en drivlina som passade min körstil.

Jag har bara fipplat med fram hjulsdrivna bilarna och där är intällningarna i moment, det har jag tolkat att det är förspänningen innan den släpper.

Men jag blandar kanske ihop % trasig med % diffvärkan.... :oops: [/quote]
Hellre dö än fega
User avatar
Robert Sahlstedt
Posts: 295
Joined: 2007 Jan 01 4:17 pm

Post by Robert Sahlstedt »

Diffverkan i RBR ställer man in i procent av den maximala låsningen - som du också kan ställa i setupen. Det är alltså inte alls säkert att axeln beter sig som helt svetsad bara för att du har diff-mappen ställd på 100%, det innebär däremot att den bromsar med 100% av den torque du ställt in. Har du ett lågt Nm-värde på torquen låser det definitivt aldrig upp helt. Att mäta diffverkan i ren procent har jag aldrig riktigt förstått, procent måste ju alltid vara procent AV någonting... Men som i RBR ställer man hur många Nm på drivaxeln det kan skilja mellan det ena och det andra hjulet. Spelet använder alltid det högsta procentvärdet ifrån diffmappen för den situation som gäller för stunden.
User avatar
Micael Eriksson
Posts: 533
Joined: 2009 Jan 02 6:57 pm

Post by Micael Eriksson »

lol, Helt rätt, det va det jag försökte fråga lite klumpigt och otydligt.

Om jag då fattat allt rätt så betyder det att om diffen är 100% kass så driver det fortfarande på ett hjul......eller?
Hellre dö än fega
Anders Svärd
Posts: 420
Joined: 2008 Mar 06 7:32 pm

Post by Anders Svärd »

Borde ju funka så. Axeln borde bli odiffad då..
User avatar
Anders Alm
Posts: 1061
Joined: 2007 Jan 01 4:52 pm

Post by Anders Alm »

Tyckte jag körde nästan bättre med trasig bak diff :? betyder det att om jag minskar Nm på bakdiffen kommer den då att likna "trasig diff" :roll:
Tror jag ligger på en ca 800Nm just nu.
#1 ANDERS ALM
LANCER EVO9
Anders Svärd
Posts: 420
Joined: 2008 Mar 06 7:32 pm

Post by Anders Svärd »

För min del varierar det en hel mellan setuper, men på snö så kör jag inte mer än 500..
Men allt har ju med kör stil att göra också =)
User avatar
Anders Alm
Posts: 1061
Joined: 2007 Jan 01 4:52 pm

Post by Anders Alm »

Anders Svärd wrote:För min del varierar det en hel mellan setuper, men på snö så kör jag inte mer än 500..
Men allt har ju med kör stil att göra också =)
Ja visst varierar det mellan alla olika setuper o bilar.
Har börjat med en ny körstil med E9an :roll: Försöker slänga upp den i sladd innan kurvan , har faktiskt märkt en liten förbättring med tiderna.
Har även börjat köra med bägge händerna , känslan blir bättre ,känns det som iaf :wink:
#1 ANDERS ALM
LANCER EVO9
User avatar
Marcus Strand
Posts: 573
Joined: 2007 Jan 01 2:33 pm

Post by Marcus Strand »

Åker man grupp N tror jag det är bäst att sladda så lite som möjligt. =) Tyckte själv de. Sladden skall enbart komma av farten och skall inte vara tillgjord om kurvan inte kväver de så som hårnålar osv..
User avatar
Anders Alm
Posts: 1061
Joined: 2007 Jan 01 4:52 pm

Post by Anders Alm »

Marcus Strand wrote:Åker man grupp N tror jag det är bäst att sladda så lite som möjligt. =) Tyckte själv de. Sladden skall enbart komma av farten och skall inte vara tillgjord om kurvan inte kväver de så som hårnålar osv..
Du har säkert rätt Marcus o jag har kört rätt så snålt med N4 bilarna innan.
Men så gick bak diffen sönder o jag fick mer sladd så jag testade lite mer.
Och jag gillade den körningen :wink:
#1 ANDERS ALM
LANCER EVO9
Niclas Jagerhult
Posts: 234
Joined: 2007 Jan 03 7:03 pm

l

Post by Niclas Jagerhult »

När framdiffen går åt helvete med 240in, är det drivdiffen då, alltså bakdiffen, eftersom att den är "felvänd". Med andra ord: Om amn kör 240, så kan man skita i att laga bak och mitt diff?
//Jaeger
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Post by Andreas Karlsson »

ja
User avatar
Robert Sahlstedt
Posts: 295
Joined: 2007 Jan 01 4:17 pm

Re: l

Post by Robert Sahlstedt »

Niclas Jagerhult wrote:När framdiffen går åt helvete med 240in, är det drivdiffen då, alltså bakdiffen, eftersom att den är "felvänd". Med andra ord: Om amn kör 240, så kan man skita i att laga bak och mitt diff?
Stämmer precis.
Post Reply