Page 1 of 2

100% trasig rear diff

Posted: 2009 Feb 04 8:13 pm
by Anders Alm
det har hänt mig ett par gånger att bak diffen behövs laga med 100 %
men jag har struntat i det o jag kör minst lika bra utan bak diffen :?
Ska det vara så :?:

Posted: 2009 Feb 05 10:45 am
by Micael Eriksson
Det beror lite på, 100% trasig kan va många saker. Om du har lite diff och det menas att diffen har skurit, så du har ungefär som svetsad bakaxel, då är det inte säkert att du märker det (beror på körstil).

Jag tycker att det är lika konstigt när jag får upp på service att Fiesta N3 bilen har ett antal procent trasig bak diff, bör ju rimligen inte finnas nån...

Posted: 2009 Feb 05 10:58 am
by Robert Sahlstedt
Micael Eriksson wrote:Jag tycker att det är lika konstigt när jag får upp på service att Fiesta N3 bilen har ett antal procent trasig bak diff, bör ju rimligen inte finnas nån...
Beror på om man har den inlagd på någon av slots'en där det original är en WRC-bil. Setup-möjligheterna är ju hårdkodade i spelet så lägger man en 2WD på en 4WD slot så kan man se inställningar för bak- och mittdiff i setupen och likväl kan de bli skadade. Fysiken använder ju inte dessa (såvida det faktiskt inte är en 4WD...) så det borde inte göra någon som helst skillnad om de är trasiga eller ej :wink:

Är de trasiga på en 4WD har jag för mig det brukar bli helt öppna.

Posted: 2009 Feb 05 11:32 am
by Micael Eriksson
aaaaa, ok. Jag har Fiestan inlagd där den hamnar om jag tar Cars mappen och bara klistrar in den. Då hamnar den i Corollans slot. Betyder det att jag kan strunta i att laga den, jag har tolkat det som att det skulle va fel på bakaxeln (krokig eller nåt sånt), så jag har alltid lagat den.

När du säger helt öppen, menar du då att den inte driver på nåt bakhjul. Diff %:en är ju hur många % man bromsar frigången mellan hö och vä hjul. 0% blir att bilen lägger kraften på det hjul som går lättast (minst fäste).
100% blir då stumt (svetsad i praktiken).
Jag har inte pillat med 4wd bilarna i den nya fysiken, men i original spelet så var det väldigt avancerat att få till en drivlina som passade min körstil.

Jag har bara fipplat med fram hjulsdrivna bilarna och där är intällningarna i moment, det har jag tolkat att det är förspänningen innan den släpper.

Men jag blandar kanske ihop % trasig med % diffvärkan.... :oops: [/quote]

Posted: 2009 Feb 05 5:16 pm
by Robert Sahlstedt
Diffverkan i RBR ställer man in i procent av den maximala låsningen - som du också kan ställa i setupen. Det är alltså inte alls säkert att axeln beter sig som helt svetsad bara för att du har diff-mappen ställd på 100%, det innebär däremot att den bromsar med 100% av den torque du ställt in. Har du ett lågt Nm-värde på torquen låser det definitivt aldrig upp helt. Att mäta diffverkan i ren procent har jag aldrig riktigt förstått, procent måste ju alltid vara procent AV någonting... Men som i RBR ställer man hur många Nm på drivaxeln det kan skilja mellan det ena och det andra hjulet. Spelet använder alltid det högsta procentvärdet ifrån diffmappen för den situation som gäller för stunden.

Posted: 2009 Feb 05 5:53 pm
by Micael Eriksson
lol, Helt rätt, det va det jag försökte fråga lite klumpigt och otydligt.

Om jag då fattat allt rätt så betyder det att om diffen är 100% kass så driver det fortfarande på ett hjul......eller?

Posted: 2009 Feb 05 5:54 pm
by Anders Svärd
Borde ju funka så. Axeln borde bli odiffad då..

Posted: 2009 Feb 05 9:06 pm
by Anders Alm
Tyckte jag körde nästan bättre med trasig bak diff :? betyder det att om jag minskar Nm på bakdiffen kommer den då att likna "trasig diff" :roll:
Tror jag ligger på en ca 800Nm just nu.

Posted: 2009 Feb 05 9:34 pm
by Anders Svärd
För min del varierar det en hel mellan setuper, men på snö så kör jag inte mer än 500..
Men allt har ju med kör stil att göra också =)

Posted: 2009 Feb 05 9:42 pm
by Anders Alm
Anders Svärd wrote:För min del varierar det en hel mellan setuper, men på snö så kör jag inte mer än 500..
Men allt har ju med kör stil att göra också =)
Ja visst varierar det mellan alla olika setuper o bilar.
Har börjat med en ny körstil med E9an :roll: Försöker slänga upp den i sladd innan kurvan , har faktiskt märkt en liten förbättring med tiderna.
Har även börjat köra med bägge händerna , känslan blir bättre ,känns det som iaf :wink:

Posted: 2009 Feb 05 9:57 pm
by Marcus Strand
Åker man grupp N tror jag det är bäst att sladda så lite som möjligt. =) Tyckte själv de. Sladden skall enbart komma av farten och skall inte vara tillgjord om kurvan inte kväver de så som hårnålar osv..

Posted: 2009 Feb 06 8:46 am
by Anders Alm
Marcus Strand wrote:Åker man grupp N tror jag det är bäst att sladda så lite som möjligt. =) Tyckte själv de. Sladden skall enbart komma av farten och skall inte vara tillgjord om kurvan inte kväver de så som hårnålar osv..
Du har säkert rätt Marcus o jag har kört rätt så snålt med N4 bilarna innan.
Men så gick bak diffen sönder o jag fick mer sladd så jag testade lite mer.
Och jag gillade den körningen :wink:

l

Posted: 2009 Feb 07 11:53 pm
by Niclas Jagerhult
När framdiffen går åt helvete med 240in, är det drivdiffen då, alltså bakdiffen, eftersom att den är "felvänd". Med andra ord: Om amn kör 240, så kan man skita i att laga bak och mitt diff?

Posted: 2009 Feb 08 12:23 am
by Andreas Karlsson
ja

Re: l

Posted: 2009 Feb 08 8:41 pm
by Robert Sahlstedt
Niclas Jagerhult wrote:När framdiffen går åt helvete med 240in, är det drivdiffen då, alltså bakdiffen, eftersom att den är "felvänd". Med andra ord: Om amn kör 240, så kan man skita i att laga bak och mitt diff?
Stämmer precis.