setup till Ford Focus wrc 06

Hur ställer man in bilen
Anders Lindbladh
Posts: 267
Joined: 2009 Feb 18 11:48 am

setup till Ford Focus wrc 06

Post by Anders Lindbladh »

Jag undrar om det finns någon som vet en bra setup till Ford Focus wrc 06:an , har själv testat några olika men lyckas inte riktigt. Jag har mest problem med att hitta en bra setup till asfalt sträckorna. Någon som skulle kunna ge lite tips ?
User avatar
Chris Nyström
Posts: 339
Joined: 2008 Jan 31 8:40 pm

Post by Chris Nyström »

jag rekommenderar att du läser manualen till spelet, står vad som händer om du ställler om något där!

sätt av en kväll och testa det är alltid bättre att göra sin egen setup än att kopiera någon annans, finns så många olika körstilar... en setup som passar en förare passar förmodligen inte dig...

på asfalt rekommenderar jag: mjuk bakdiff(lågt värde), lite mjukare fjädring än vad som är default(ganska mycket mjukare bak) annars är det bara att testa sig fram
"Det är mycket räv och rackar spel i den här branchen"

citat av: Per Eklund

www.cnmotorsport.se
Mitsubishi Lancer Evo7 Grp.A
Toyota Corolla WRC
Anders Svärd
Posts: 420
Joined: 2008 Mar 06 7:32 pm

Post by Anders Svärd »

Chris Nyström wrote:jag rekommenderar att du läser manualen till spelet, står vad som händer om du ställler om något där!

sätt av en kväll och testa det är alltid bättre att göra sin egen setup än att kopiera någon annans, finns så många olika körstilar... en setup som passar en förare passar förmodligen inte dig...

på asfalt rekommenderar jag: mjuk bakdiff(lågt värde), lite mjukare fjädring än vad som är default(ganska mycket mjukare bak) annars är det bara att testa sig fram
Chris: Och vad rekommenderar du till Japan då, har testat & testat & åter testat, men får inte fram nån bra..
User avatar
Chris Nyström
Posts: 339
Joined: 2008 Jan 31 8:40 pm

Post by Chris Nyström »

Anders Svärd wrote:
Chris Nyström wrote:jag rekommenderar att du läser manualen till spelet, står vad som händer om du ställler om något där!

sätt av en kväll och testa det är alltid bättre att göra sin egen setup än att kopiera någon annans, finns så många olika körstilar... en setup som passar en förare passar förmodligen inte dig...

på asfalt rekommenderar jag: mjuk bakdiff(lågt värde), lite mjukare fjädring än vad som är default(ganska mycket mjukare bak) annars är det bara att testa sig fram
Chris: Och vad rekommenderar du till Japan då, har testat & testat & åter testat, men får inte fram nån bra..
+-


jag kör samma på all grus.....
jag har diffarna på max och ganska lågt lufttryck i däcken, 1,8kg runt om

men japan är ju halkigare än övriga grus sträckor oxå.....
"Det är mycket räv och rackar spel i den här branchen"

citat av: Per Eklund

www.cnmotorsport.se
Mitsubishi Lancer Evo7 Grp.A
Toyota Corolla WRC
User avatar
Anders Alm
Posts: 1061
Joined: 2007 Jan 01 4:52 pm

Post by Anders Alm »

Chris Nyström wrote:jag rekommenderar att du läser manualen till spelet, står vad som händer om du ställler om något där!

sätt av en kväll och testa det är alltid bättre att göra sin egen setup än att kopiera någon annans, finns så många olika körstilar... en setup som passar en förare passar förmodligen inte dig...

på asfalt rekommenderar jag: mjuk bakdiff(lågt värde), lite mjukare fjädring än vad som är default(ganska mycket mjukare bak) annars är det bara att testa sig fram
Chris Du verkar rätt så insatt i detta (rallymekaniker som du är)
När du säger lite mjukare fjädring vad är det som gäller då :?:
Tror vi är några korkskallar kvar som inte riktigt vet vad man ändrar på :oops:
Alltså vad jag menar är ,höjer man värderna eller sänker man dom för att få mjukare fjädring :?
Om vi tar mina värden till Evo9 som exempel.
Dampers Front
Bump 6,0
Rebound 4,5
Fast bump 7,0
F. Bump Threshold 1,5

Springs Front
Spring Length 315mm
Spring Stiffnes 45KN/m
Helper Length 100mm
Helper Stiffnes 22KN/m

Sen en annan fråga som ligger under diff inställningar
Handbrake release 45% här märker jag ingen direkt skillnad om jag tex höjer värdet.
Left foot Threshold 15% vad händer om jag tex höjer till 50% :?:

Ja detta var några frågor som jag säkert tror andra har undrat över :wink:
#1 ANDERS ALM
LANCER EVO9
User avatar
Chris Nyström
Posts: 339
Joined: 2008 Jan 31 8:40 pm

Post by Chris Nyström »

skall försöka svara så gott jag kan :?

alltså med mjukare fjädring menar jag att du framförallt skall sänka
värdet på springstifness, men även värdet på dämparna
rent spontant så tycker jag du har alla värden för högt, men det är ju vad jag tycker och som passar min körstil!

de här värde skulle jag ha provat i allafall
Bump 5,0
Rebound 3,5
Fast bump 6
F. Bump Threshold 1,0

Springs Front
Spring Length 340mm
Spring Stiffnes 38KN/m
Helper Length 50mm
Helper Stiffnes 22KN/m

sedan angående handbrakerealese, så anger du hur mycket centerdiffen skall släppa vid handbroms, ju högra värde ju mer släpper diffen och bilen kommer att kasta ut bakänden mer

jag själv kör med 70% på grus och 100% på asfalt

samma med leftfootbrake treshold du anger hur mycket diffen skall släppa när du vänsterbromsar, ju högra värde ju mer sladdar bilen

jag själv kör med 30% på grus och 20% på asfalt


hoppas du blev lite klokare på det jag skrivit, hjälper gärna till med det jag kan...

ps adda mig i livemessenger så kan du fråga bäst du vill...






Anders Alm wrote:
Chris Nyström wrote:jag rekommenderar att du läser manualen till spelet, står vad som händer om du ställler om något där!

sätt av en kväll och testa det är alltid bättre att göra sin egen setup än att kopiera någon annans, finns så många olika körstilar... en setup som passar en förare passar förmodligen inte dig...

på asfalt rekommenderar jag: mjuk bakdiff(lågt värde), lite mjukare fjädring än vad som är default(ganska mycket mjukare bak) annars är det bara att testa sig fram
Chris Du verkar rätt så insatt i detta (rallymekaniker som du är)
När du säger lite mjukare fjädring vad är det som gäller då :?:
Tror vi är några korkskallar kvar som inte riktigt vet vad man ändrar på :oops:
Alltså vad jag menar är ,höjer man värderna eller sänker man dom för att få mjukare fjädring :?
Om vi tar mina värden till Evo9 som exempel.
Dampers Front
Bump 6,0
Rebound 4,5
Fast bump 7,0
F. Bump Threshold 1,5

Springs Front
Spring Length 315mm
Spring Stiffnes 45KN/m
Helper Length 100mm
Helper Stiffnes 22KN/m

Sen en annan fråga som ligger under diff inställningar
Handbrake release 45% här märker jag ingen direkt skillnad om jag tex höjer värdet.
Left foot Threshold 15% vad händer om jag tex höjer till 50% :?:

Ja detta var några frågor som jag säkert tror andra har undrat över :wink:
"Det är mycket räv och rackar spel i den här branchen"

citat av: Per Eklund

www.cnmotorsport.se
Mitsubishi Lancer Evo7 Grp.A
Toyota Corolla WRC
User avatar
Robert Sahlstedt
Posts: 295
Joined: 2007 Jan 01 4:17 pm

Post by Robert Sahlstedt »

Chris Nyström wrote:sedan angående handbrakerealese, så anger du hur mycket centerdiffen skall släppa vid handbroms, ju högra värde ju mer släpper diffen och bilen kommer att kasta ut bakänden mer

jag själv kör med 70% på grus och 100% på asfalt

samma med leftfootbrake treshold du anger hur mycket diffen skall släppa när du vänsterbromsar, ju högra värde ju mer sladdar bilen
Här vill jag påstå att du har fel. Det är lite enklare än vad du tror faktiskt. Värdet du sätter är ett "threshold", alltså ett gränsvärde och inte nånting som är direkt kopplat till låsningen i diffen. När värdet överstigs däremot så händer nånting annat kan man enkelt säga.

Handbrake release fungerar så här... När handbromsen är åtdragen mer än detta värde så blir centerdiffen helt öppen oavsett alla andra värden man kan ställa in på den. Eftersom de flesta kör med en digital knapp som handbroms spelar det ingen större roll vad detta värde sätts till eftersom man får 100% effekt av handbromsen direkt, vilket ju naturligtvis överstiger det värde man satt. Har man däremot en analog spak som handbroms kan man alltså om man sätter detta värde ganska högt bromsa en del med hanbromsen utan att centerdiffen öppnar. Anledningen till att man vill öppna centerdiffen är ju förstås för att inte få motorstopp när man har låsta hjul.

Left foot braking värdet anger hur mycket fotbromsen ska vara intryckt innan centerdiffen byter till "left foot braking"-mappningen. Det är därför det finns två mappar för centerdiffen, den andra brukar generellt ha lägre låsningsvärden vilket gör den mer öppen. Detta för att kunna få bilen att bli mer följsam under vänster-bromsning.
Kenneth Nyström
Posts: 862
Joined: 2007 Dec 04 3:37 am

......

Post by Kenneth Nyström »

man vill väl öppna mellandiffen för att man ska kunna låsa mer på bakhjulen?! annars behöver du ju inte använda handbromsen under sträckan om alla 4 hjul låser sig eller hur!
jag tar hellre några stygn än en taskig placering!!

citat : Sten-Ove Olsson
User avatar
Robert Sahlstedt
Posts: 295
Joined: 2007 Jan 01 4:17 pm

Re: ......

Post by Robert Sahlstedt »

Kenneth Nyström wrote:man vill väl öppna mellandiffen för att man ska kunna låsa mer på bakhjulen?! annars behöver du ju inte använda handbromsen under sträckan om alla 4 hjul låser sig eller hur!
Var detta en kommentar på mitt inlägg så talade jag aldrig om 4 låsta hjul utan bara om låsta bakhjul. Tänkte att det var självklart när det nämndes i samband med handbroms.
User avatar
Jim Hjerpe
Posts: 681
Joined: 2007 May 10 1:44 pm

Re: ......

Post by Jim Hjerpe »

Kenneth Nyström wrote:man vill väl öppna mellandiffen för att man ska kunna låsa mer på bakhjulen?! annars behöver du ju inte använda handbromsen under sträckan om alla 4 hjul låser sig eller hur!
Om INTE mellandiffen öppnar alls när man drar i handbromsen så låser sej ju alla 4 hjul..
// Jim Hjerpe
User avatar
Chris Nyström
Posts: 339
Joined: 2008 Jan 31 8:40 pm

Post by Chris Nyström »

njae

jag vill nog inte säga att jag har fel, visst jag utryckte mig nog lite fel,
det värde man sääter på diffarna(max torq) är ju den maximala låsningen på diffarna, sedan är det ju mappen som styr, menlåsningen kommer aldrig att gå över "max torq"


om det är som du säger angåendehandbromsen, varför blir det stor skillnad på handbromsen för mig, har den på växelspaken på min G25( i det sekv. läget som drar jag spaken bakåt) och då finns det ju bara 2 lägen på handbromsen av eller på...


leftfootbraking tror jag du kan ha rätt....
Robert Sahlstedt wrote:
Chris Nyström wrote:sedan angående handbrakerealese, så anger du hur mycket centerdiffen skall släppa vid handbroms, ju högra värde ju mer släpper diffen och bilen kommer att kasta ut bakänden mer

jag själv kör med 70% på grus och 100% på asfalt

samma med leftfootbrake treshold du anger hur mycket diffen skall släppa när du vänsterbromsar, ju högra värde ju mer sladdar bilen
Här vill jag påstå att du har fel. Det är lite enklare än vad du tror faktiskt. Värdet du sätter är ett "threshold", alltså ett gränsvärde och inte nånting som är direkt kopplat till låsningen i diffen. När värdet överstigs däremot så händer nånting annat kan man enkelt säga.

Handbrake release fungerar så här... När handbromsen är åtdragen mer än detta värde så blir centerdiffen helt öppen oavsett alla andra värden man kan ställa in på den. Eftersom de flesta kör med en digital knapp som handbroms spelar det ingen större roll vad detta värde sätts till eftersom man får 100% effekt av handbromsen direkt, vilket ju naturligtvis överstiger det värde man satt. Har man däremot en analog spak som handbroms kan man alltså om man sätter detta värde ganska högt bromsa en del med hanbromsen utan att centerdiffen öppnar. Anledningen till att man vill öppna centerdiffen är ju förstås för att inte få motorstopp när man har låsta hjul.

Left foot braking värdet anger hur mycket fotbromsen ska vara intryckt innan centerdiffen byter till "left foot braking"-mappningen. Det är därför det finns två mappar för centerdiffen, den andra brukar generellt ha lägre låsningsvärden vilket gör den mer öppen. Detta för att kunna få bilen att bli mer följsam under vänster-bromsning.
"Det är mycket räv och rackar spel i den här branchen"

citat av: Per Eklund

www.cnmotorsport.se
Mitsubishi Lancer Evo7 Grp.A
Toyota Corolla WRC
Kenneth Nyström
Posts: 862
Joined: 2007 Dec 04 3:37 am

Re: ......

Post by Kenneth Nyström »

Jim Hjerpe wrote:
Kenneth Nyström wrote:man vill väl öppna mellandiffen för att man ska kunna låsa mer på bakhjulen?! annars behöver du ju inte använda handbromsen under sträckan om alla 4 hjul låser sig eller hur!
Om INTE mellandiffen öppnar alls när man drar i handbromsen så låser sej ju alla 4 hjul..
ja och vad lägger du till i diskutionen trodde det framgick redan?
jag tar hellre några stygn än en taskig placering!!

citat : Sten-Ove Olsson
Kenneth Nyström
Posts: 862
Joined: 2007 Dec 04 3:37 am

Re: ......

Post by Kenneth Nyström »

Robert Sahlstedt wrote:
Kenneth Nyström wrote:man vill väl öppna mellandiffen för att man ska kunna låsa mer på bakhjulen?! annars behöver du ju inte använda handbromsen under sträckan om alla 4 hjul låser sig eller hur!
Var detta en kommentar på mitt inlägg så talade jag aldrig om 4 låsta hjul utan bara om låsta bakhjul. Tänkte att det var självklart när det nämndes i samband med handbroms.
du har 4 låsta hjul om du inte har en öppen diff när du bromsar med handbromsen
jag tar hellre några stygn än en taskig placering!!

citat : Sten-Ove Olsson
User avatar
Jim Hjerpe
Posts: 681
Joined: 2007 May 10 1:44 pm

Re: ......

Post by Jim Hjerpe »

Kenneth Nyström wrote:
Robert Sahlstedt wrote:
Kenneth Nyström wrote:man vill väl öppna mellandiffen för att man ska kunna låsa mer på bakhjulen?! annars behöver du ju inte använda handbromsen under sträckan om alla 4 hjul låser sig eller hur!
Var detta en kommentar på mitt inlägg så talade jag aldrig om 4 låsta hjul utan bara om låsta bakhjul. Tänkte att det var självklart när det nämndes i samband med handbroms.
du har 4 låsta hjul om du inte har en öppen diff när du bromsar med handbromsen
you´ve lost me.. nu skrev du samma sak som mig, men ursäkta om inte jag förstår.. då ska jag hålla tyst å läsa å lära..
// Jim Hjerpe
User avatar
Anders Alm
Posts: 1061
Joined: 2007 Jan 01 4:52 pm

Post by Anders Alm »

Chris Ska jag ha dessa värden även bak :roll:
Ska testa en setup o se om jag gillar den.

de här värde skulle jag ha provat i allafall
Bump 5,0
Rebound 3,5
Fast bump 6
F. Bump Threshold 1,0

Springs Front
Spring Length 340mm
Spring Stiffnes 38KN/m
Helper Length 50mm
Helper Stiffnes 22KN/m
#1 ANDERS ALM
LANCER EVO9
Post Reply