fraps /videokonvertering

Här hjälps vi åt att lösa problem som uppstår
User avatar
Torbjörn Eriksson
Posts: 344
Joined: 2009 Jul 22 7:27 pm

fraps /videokonvertering

Post by Torbjörn Eriksson »

tja
uppgraderade min fraps till senaste releasen men nu kan jag endast filma 30sec sedan stänger fraps sjävl av inspelningen kör med samma inst som jag hadde i gammla veritionen.......
Ngn som har nån lösning eller är det bara att avinstalera å ta in den gammla igen ? Vore synd då den nya ger finare bilder och filmer


nu till nästa fråga vad kör ni med för konverterings prog till fraps filmerna har hittat massor av olika"gratis" program men dom funkar ju bara 3 ggr eller så kan man bara konvertera max 5 min + att man får en massa reklam i bilden......
Så jag söker ett GRATIS fungerande konverterings prog ngn måste väll veta ngt bra prog ;)
Anders Svärd
Posts: 420
Joined: 2008 Mar 06 7:32 pm

Re: fraps /videokonvertering

Post by Anders Svärd »

Torbjörn Eriksson wrote:tja
uppgraderade min fraps till senaste releasen men nu kan jag endast filma 30sec sedan stänger fraps sjävl av inspelningen kör med samma inst som jag hadde i gammla veritionen.......
Ngn som har nån lösning eller är det bara att avinstalera å ta in den gammla igen ? Vore synd då den nya ger finare bilder och filmer


nu till nästa fråga vad kör ni med för konverterings prog till fraps filmerna har hittat massor av olika"gratis" program men dom funkar ju bara 3 ggr eller så kan man bara konvertera max 5 min + att man får en massa reklam i bilden......
Så jag söker ett GRATIS fungerande konverterings prog ngn måste väll veta ngt bra prog ;)
Jag använder Windows Movie Maker och det funkar så alldeles klockrent för mig.
User avatar
Torbjörn Eriksson
Posts: 344
Joined: 2009 Jul 22 7:27 pm

Post by Torbjörn Eriksson »

Hehe hadde inte en tanke på att köra med win movie maker :/

men funkar det att göra om filen til typ avi lr liknande med det hur stora blir filerna med det programet ?
User avatar
Erik Brodin
Posts: 1521
Joined: 2008 Feb 23 5:57 pm

Post by Erik Brodin »

Dom blir mycket mindre och filerna blir wmw
User avatar
Rasmus Persson
Posts: 560
Joined: 2008 Jul 06 9:45 pm

Post by Rasmus Persson »

Du kan ju ändra så att du får filerna i nästan vilket format som helst . Men då blir ju såklart storleken större på filen men 100 gånger bättre bild då
// Persson

RBR:
Subaru Impreza WRC S14
Volvo 240 LE

Real: Volvo 244 87\" Voc

Image
User avatar
Torbjörn Eriksson
Posts: 344
Joined: 2009 Jul 22 7:27 pm

Post by Torbjörn Eriksson »

Det jag frmför allt är ute efter är ju så bra bild som möjligt men samtidigt inte allt för stora tar sån tid att ladda upp film till youtube l liknade då min lina e som en sytråd ;)

för eget bruk kan dom va stora jag har ca 3tb ledigt i datorn just nu så de e lungt......
User avatar
Torbjörn Eriksson
Posts: 344
Joined: 2009 Jul 22 7:27 pm

Post by Torbjörn Eriksson »

Det jag frmför allt är ute efter är ju så bra bild som möjligt men samtidigt inte allt för stora tar sån tid att ladda upp film till youtube l liknade då min lina e som en sytråd ;)

för eget bruk kan dom va stora jag har ca 3tb ledigt i datorn just nu så de e lungt......
User avatar
Torbjörn Eriksson
Posts: 344
Joined: 2009 Jul 22 7:27 pm

Post by Torbjörn Eriksson »

finns det verkligen ingen som kör med nyaste vertionen av fraps lr har provat den ?
Som vet hur man ska göra för att den ska spela av hela reprisen å inte endast 30sec :(
User avatar
Erik Brodin
Posts: 1521
Joined: 2008 Feb 23 5:57 pm

Post by Erik Brodin »

Har du köpt den då så du inte kör trail?
User avatar
Clarence Blom
Posts: 337
Joined: 2007 Jan 03 6:13 pm

Post by Clarence Blom »

Torbjörn Eriksson wrote:finns det verkligen ingen som kör med nyaste vertionen av fraps lr har provat den ?
Som vet hur man ska göra för att den ska spela av hela reprisen å inte endast 30sec :(
2.8.1 heter den versionen jag har. Vad har din för nr.?
User avatar
Torbjörn Eriksson
Posts: 344
Joined: 2009 Jul 22 7:27 pm

Post by Torbjörn Eriksson »

Admin editerar:

Inlägget borttaget. Kontakta Erik Persson om ni har frågor.
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

Men alltså fraps gör inget annat än att ta screenshots 25ggr/sekund (eller vad man nu ställt in) och rada upp de på rad och kalla det AVI. Det gör att filerna bil stora.
Sedan får man använda videoredigeringsprogram för att klippa och komprimera med vettig codec för att få till en mindre fil. Jag har använt Windows moviemaker. Codec finns en massa varianter av och en del är inriktade mot bildkvalitet och andra mot små filstorlek. Och som farbror Barbro sa: Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet.
Vad jag menar är att med bra bildkvalitet så blir filerna ganska stora. Man får välja sin egen kompromiss.

Trialversionen gör att det står reklam i bilden och fungerar i 30 sekunder åt gången. Vill man att det ska fungera längre och man vill slippa reklamen är det bara att betala.

Jag har fullversionen och för mig fungerar den senaste jag har installerat utmärkt. Tror att jag har allra senaste versionen installerad. Kan kolla det när jag kommer hem men ha rlite att göra ikväll.
User avatar
Rasmus Persson
Posts: 560
Joined: 2008 Jul 06 9:45 pm

Post by Rasmus Persson »

Jag har Fraps 3.0.1
// Persson

RBR:
Subaru Impreza WRC S14
Volvo 240 LE

Real: Volvo 244 87\" Voc

Image
User avatar
Fredrik Wengberg
Posts: 684
Joined: 2008 Feb 06 9:08 pm

Post by Fredrik Wengberg »

Hej, jag har FRAPS 3.0.2 men får inte ljudet att funka.Nån som haft liknande problem?, jag har rutorna ibockade i programmet.
Och volymen på max i ljudhanteraren för inspelning.
-Det är inte farten som dödar , det är smällen eller som de säger i Amerika :
It´s not the fart that kills , it´s the smell!
User avatar
Hasse Onkamo
Posts: 2343
Joined: 2007 Jan 01 6:06 pm

Post by Hasse Onkamo »

Fredrik Wengberg wrote:Hej, jag har FRAPS 3.0.2 men får inte ljudet att funka.Nån som haft liknande problem?, jag har rutorna ibockade i programmet.
Och volymen på max i ljudhanteraren för inspelning.
Ja har 2.9.4 och den funkar bra...
Post Reply