Vilken ratt rekommenderar ni?

Allt som inte har med spelet att göra
Post Reply
User avatar
Mattias Ahlstrom
Posts: 354
Joined: 2007 Jan 01 4:48 pm

Vilken ratt rekommenderar ni?

Post by Mattias Ahlstrom »

Nu börjar min 400-kronorsratt visa tydliga tecken på att vilja bli utbytt. Håller nog inte många timmar till. Tänkte byta upp mig lite till en bättre ratt. G25 och G27 är ju i en klass för sig men jag vet inte om jag vill lägga de pengarna på en ratt. Spelar trots allt inte så väldigt mycket. Vad rekommenderar ni? Driving Force Pro, kanske? Är Driving Force GT bra? Det kanske rent av är någon som har en ratt att sälja?
Sladdar bäst som sladdar mest.
User avatar
Robert Sahlstedt
Posts: 295
Joined: 2007 Jan 01 4:17 pm

Post by Robert Sahlstedt »

Jag her en "Logitech MOMO Racing" sen rätt länge nu. Den har funkat bra för det mesta men verkar inte finnas i lager någonstans längre och har ju såklart sina brister. Den har "bara" 270 graders utslag, och växelspakens fjädrar (eller snarare de små plastplupparna som håller fjädrarna på plats) tenderar att brytas av. Först löste jag det genom att skruva upp höljet och bara flytta över mekanismen från andra sidan (man kan montera spaken både till höger och vänster om ratten) men när det pajar igen blir det till att limma eller ersätta plasten med en skruv eller liknande. Forcen är ok, men det känns lite för mycket att det är kuggar som sliter och plågas där inne. Ska man skaffa en begagnad MOMO skulle jag se till att få titta och känna på den först, det är en ratt som slits med tiden och kan verkligen vara allt ifrån skräp till helt ok beroende på ägare skulle jag gissa...

Är dags för en ny för min del också, har just börjat köra lite igen efter ett uppehåll, men jag tänker snarare sikta närmare top-of-the-line-segmentet. Kanske nåt från fanatec. Testade deras bromspedal med trycksensor förra året nere i Tyskland och den gav definitivt mersmak. Jag hade dock föredragit om de var lite mer neutrala i designen, har egentligen inget emot Porsche, men är inte direkt ett fan heller.
User avatar
Dennis Hernehult
Posts: 263
Joined: 2007 Jan 01 5:10 pm

Post by Dennis Hernehult »

Jag har haft följande rattar till rbr
saitec 440 tror den hette så
Logitech Momo
Logitech G25

Saitecen va inget att ha så är det bara.

´Jag kör med en G25 nu och den är underbar på alla sätt. Men den kostar ju rätt mycket somsagt. Jag saknar momo ratten då man kände att man hade full kontroll när man körde rbr. Som robert säger så har den bara 270 graders styrning så det är en nakdel. Fast personligen kör jag med 262 graders styrning med G25:an då jag är van vid det så ingen skillnad för mig.
Jag har haft min G25:a i 2-3 år nu utan problem. Momo hade jag i 1 år sen havererade det mesta på den bla växelspaken. Fast man hängde ju en hel del i ratten i början när man spela rbr nästan så man ramlade ur stolen.
Sanningen kanske är att man fortfarande försöker "burka" i kurvorna :roll:

Köp en G25 om du har råd för den funkar utmärkt till princip alla bil spel.

btw hittade en momo ratt som fanns i lager
http://www.daek.se/webbutik/default.asp
_\|/__\|/__\|/_Dennis_\|/__\|/__\|/_
User avatar
Erik Brodin
Posts: 1521
Joined: 2008 Feb 23 5:57 pm

Post by Erik Brodin »

Jag tycker du ska ta G27 IMO.
Post Reply