Page 1 of 2

Åka fort på snö

Posted: 2011 Feb 09 6:30 pm
by Marcus Strand
Tänkte kolla lite med er hur ni åker på snö eller har någon bra video som visar hur man skall åka?

Jag upplever att jag är väldigt långt efter på snö och har alltid varit. Kan lixom inte sätta fingret på vad jag gör fel eller om jag helt enkelt inte har kapaciteten på snö.

Alla tips är välkomna, skall bli intressant om någon vågar avslöja sin hemlighet. 8)

Re: Åka fort på snö

Posted: 2011 Feb 09 7:11 pm
by Gert Pettersson
Marcus Strand wrote:Tänkte kolla lite med er hur ni åker på snö eller har någon bra video som visar hur man skall åka?

Jag upplever att jag är väldigt långt efter på snö och har alltid varit. Kan lixom inte sätta fingret på vad jag gör fel eller om jag helt enkelt inte har kapaciteten på snö.

Alla tips är välkomna, skall bli intressant om någon vågar avslöja sin hemlighet. 8)
Jag är också Rockie och tränar och testar så mycket jag hinner är ju bara 58 så framtiden ser ljus ut. Det verkar som att ha bilen mitt på vägen är vad som gäller och det är inte det enklaste när det börjar gå fort Det är i alla fall vad jag strävar efter. Sen får man villt laborera med hur mycket drifting man ska ha med i körningen. Enkelt va.:))

Posted: 2011 Feb 09 8:06 pm
by Tommie Lindberg
Jag vet inte riktigt varför, gillar det bara helt enkelt. Stoppar gärna in ena framhjulet i innerdrivan så det "håller tag" i bilen lite grann, men det gäller att passa sig så det inte vänder runt istället.
Lägre varvtal och mindre hjulspinn försöker jag också ha.

Posted: 2011 Feb 09 8:15 pm
by Marcus Strand
Låter fint Tommie, jag försöker också lägga in hjulet men det är en jävla balansgång :lol: .

Men tycker vissa av er åker som satan när jag själv är riktigt nöjd, grus hänger man ju med på rätt okej samt asfalt. Så måste göra nå hel galet känns de som, men va fan det ger la sig också, övning ger färdighet som dom säger...

Posted: 2011 Feb 09 8:35 pm
by Andreas Karlsson
jadu Marcus...
om du kommer på nåt idiotsäkert tips så kan du ju upplysa mig ;)
jag tycker jag blir sist jämt, oavsett vad jag kör för bil eller hur bra jag kör :P

Posted: 2011 Feb 09 8:42 pm
by Marcus Strand
Andreas Karlsson wrote:jadu Marcus...
om du kommer på nåt idiotsäkert tips så kan du ju upplysa mig ;)
jag tycker jag blir sist jämt, oavsett vad jag kör för bil eller hur bra jag kör :P
Hårdträning, vet inte hur många 100 timar man lagt totalt bakom RBR och inträknat Colin McRae 1, 2 & 3 samt WRC på playstation vet i fan, skrämmade mycket tror jag. :lol:

Bidrar med tips om du vill...

Posted: 2011 Feb 09 9:24 pm
by Andreas Karlsson
jag tror inte all världens tips kan hjälpa mig bli snabbare faktiskt..

Posted: 2011 Feb 10 8:35 am
by Ulf Carlsson
Andreas Karlsson wrote:jag tror inte all världens tips kan hjälpa mig bli snabbare faktiskt..
Då är vi 2 Andreas. :wink: :wink: :lol: :lol: :P :P

Posted: 2011 Feb 10 8:38 am
by Andreas Karlsson
du har ju blivit rejält snabbare än mig Ulf.
hänger inte med din Civic ens med en C4 WRC som det är nu.
verkar gälla övriga också, jag ligger kvar på mina PB tider ungefär, men är ändå distanserad med 15-30s av de flesta..

sluta gasa så jävligt så man hänger med här bak! :P

nejdå, kör ju bara för skoj skull så, inte så blodigt ;)

Posted: 2011 Feb 10 6:37 pm
by Micael Eriksson
Ett allmänt tips....

Jaga inte tider, koncentrera körning på att inte skada bilen. Skit i vad det blir för tid. När man inte skadar bilen så kommer tiderna att bli bättre . Inte så mycke för att man kör fortare utan för att man lär sig sträckorna på ett helt annat vis om bilen är hel och man kan fukusera på vart man ska placera bilen, bromspunkter osv....istället för att ha fullt upp med att hålla bilen på vägen och va stressad över att man lagt bort tid på en vurpa.

Allt eftersom man lär sig nya bromspunkter, linjer genom en kurv kombination så kan man öka farten lite och med det blir tiden bättre. :D och ändå går det hyffsat säkert

Posted: 2011 Feb 11 9:47 pm
by Gustav Johansson
Micael Eriksson wrote:Ett allmänt tips....

Jaga inte tider, koncentrera körning på att inte skada bilen. Skit i vad det blir för tid. När man inte skadar bilen så kommer tiderna att bli bättre . Inte så mycke för att man kör fortare utan för att man lär sig sträckorna på ett helt annat vis om bilen är hel och man kan fukusera på vart man ska placera bilen, bromspunkter osv....istället för att ha fullt upp med att hålla bilen på vägen och va stressad över att man lagt bort tid på en vurpa.

Allt eftersom man lär sig nya bromspunkter, linjer genom en kurv kombination så kan man öka farten lite och med det blir tiden bättre. :D och ändå går det hyffsat säkert
Där har du helt rätt, jag har gjort så många gånger, ligger å gasar som fan, och så rullar man eller nått, då åker man snart av igen

Posted: 2011 Feb 16 5:02 pm
by Simon Ek
Gena :lol:

Posted: 2011 Feb 16 6:58 pm
by Marcus Strand
Simon Ek wrote:Gena :lol:
Lite svårt med snowmod 8)

Posted: 2011 Feb 16 9:37 pm
by Tomas Nordins
Instämmer helt med Micael Ericsson ! Kan lägga till att ha rätt fart in i svängen så ni INTE slår i snövallen på väg ur svängen, ska ni valla, gör det då i ingången på svängen för att bromsa ned farten så gör jag iaf. Vallning ur svängen gör att man tappar fart och rytm

Posted: 2011 Feb 17 9:50 am
by Carl Eriksson
Åk med mycket driv på hjulen så att det inte spinner så mycket, det tappar man på och bromsa mjukt så du får en mjuk och fin körning. Tänk på hur loeb kör, snål och tråkigt att titta på, men det går riktigt fort ;)