Setup-tips

Hur ställer man in bilen
Post Reply
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Setup-tips

Post by Erik Persson »

Jag får ofta frågor på hur jag ställer in bilarna och på grus brukar det se ut så här på i princip alla bilar:
  • Lutar in alla hjul ca2 grader, fram och bak
  • Lite mjukare fjädrar än orginal
  • Lite mjukare krängare, typ 15 fram och bak (Varieras lite med balansen för olika bilar)
  • Fixa med bromsbalansen så det bromsar lite jämnare (S1600 bromsar för mycket bak i förhållande till fram om man inte ändrar)
  • Diffarnas torque maxas i WRC (Front, Center & Back) Detta är grunden men ibland får man känna sig för.
  • Framdiffen på 400 på S1600
  • 792 grader styrning (Högst personligt)
Kom ihåg att smaken är som baken...

Andra får gärna komma med sina generella tips i denna tråd!
User avatar
Anders Alm
Posts: 1061
Joined: 2007 Jan 01 4:52 pm

Re: Setup-tips

Post by Anders Alm »

Erik Persson wrote:Jag får ofta frågor på hur jag ställer in bilarna och på grus brukar det se ut så här på i princip alla bilar:
  • Lutar in alla hjul ca2 grader, fram och bak
  • Lite mjukare fjädrar än orginal
  • Lite mjukare krängare, typ 15 fram och bak (Varieras lite med balansen för olika bilar)
  • Fixa med bromsbalansen så det bromsar lite jämnare (S1600 bromsar för mycket bak i förhållande till fram om man inte ändrar)
  • Diffarnas torque maxas i WRC (Front, Center & Back) Detta är grunden men ibland får man känna sig för.
  • Framdiffen på 400 på S1600
  • 792 grader styrning (Högst personligt)
Kom ihåg att smaken är som baken...

Andra får gärna komma med sina generella tips i denna tråd!
'
Erik detta är skit bra att du hjälper oss andra som inte är så bra Fast vi försöker lära oss (i alla fall jag :D )
Men jag tror att hjälpen hade varit ännu bättre om man hade förklarat med kanske bilder. Vad jag menar är = Luta in hjulen 2 grader Är det camber eller är det caster eller :?: Var ändrar man :?:
Mjukare fjädring :?: Var ändrar man :?:
Framdiff till 400 är det samma som torque :?:

Detta är INTE menat som kritik utan bara lite funderingar jag fick upp :?
#1 ANDERS ALM
LANCER EVO9
User avatar
Anders Alm
Posts: 1061
Joined: 2007 Jan 01 4:52 pm

Re: Setup-tips

Post by Anders Alm »

Anders Alm wrote:
Erik Persson wrote:Jag får ofta frågor på hur jag ställer in bilarna och på grus brukar det se ut så här på i princip alla bilar:
  • Lutar in alla hjul ca2 grader, fram och bak
  • Lite mjukare fjädrar än orginal
  • Lite mjukare krängare, typ 15 fram och bak (Varieras lite med balansen för olika bilar)
  • Fixa med bromsbalansen så det bromsar lite jämnare (S1600 bromsar för mycket bak i förhållande till fram om man inte ändrar)
  • Diffarnas torque maxas i WRC (Front, Center & Back) Detta är grunden men ibland får man känna sig för.
  • Framdiffen på 400 på S1600
  • 792 grader styrning (Högst personligt)
Kom ihåg att smaken är som baken...

Andra får gärna komma med sina generella tips i denna tråd!
'
Erik detta är skit bra att du hjälper oss andra som inte är så bra Fast vi försöker lära oss (i alla fall jag :D )
Är det svårt att visa med tex bilder var du är någonstans o ändrar i spelet.
Tycker själv att det är svårt att hitta rätt med alla inställningar man kan göra o det finns säkert dom som är ännu sämre än jag :? Ta det inte som kritik för vi är alla glada över hjälpen vi brukar få här på RBR :D
#1 ANDERS ALM
LANCER EVO9
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Re: Setup-tips

Post by Erik Persson »

Anders Alm wrote: Erik detta är skit bra att du hjälper oss andra som inte är så bra Fast vi försöker lära oss (i alla fall jag :D )
Men jag tror att hjälpen hade varit ännu bättre om man hade förklarat med kanske bilder. Vad jag menar är = Luta in hjulen 2 grader Är det camber eller är det caster eller :?: Var ändrar man :?:
Mjukare fjädring :?: Var ändrar man :?:
Framdiff till 400 är det samma som torque :?:

Detta är INTE menat som kritik utan bara lite funderingar jag fick upp :?
Luta in hjulen är Camber som då ska ha negativt värde. Alltså -2.
Mjukare fjädring är springs och spring stiffness.
Framdiff 400 är torque.
Post Reply