de finns några förändringar du kan göra på bilen tycker jagDaniel Lindau wrote:tjena!
har stött på ett problem, och undrar om de är någon som kanske vet hur man löser det:)
det gäller bromljusen och backljusen, alltså Point_light_brake_lb/rb och Point_light_reverse_lb/rb som jag har ställt in rätt i zmodeler. Men problemet är att de vill inte lysa varken jag bromsar eller lägger i backen. Jag har testat att sätta på så att de lyser konstant och då funkar det:S
vad är det jag har missat? är väldigt tacksam för hjälp
Volvo 740 GL
-
- Posts: 298
- Joined: 2009 Feb 11 11:33 pm
- Robert Sahlstedt
- Posts: 295
- Joined: 2007 Jan 01 4:17 pm
För att klargöra lite... är det hjälp-objekten eller själva lysena som krånglar, eller bägge? Du ska ju ha tre uppsättningar lysen kan man säga;Daniel Lindau wrote:...det gäller bromljusen och backljusen, alltså Point_light_brake_lb/rb och Point_light_reverse_lb/rb som jag har ställt in rätt i zmodeler. Men problemet är att de vill inte lysa varken jag bromsar eller lägger i backen. Jag har testat att sätta på så att de lyser konstant och då funkar det:S
vad är det jag har missat? är väldigt tacksam för hjälp
1. Glaset, lagret längst ut som är texturerat med alpha så att det blir delvis genomskinligt.
2. Insidan av lyset texturerat som om det vore släckt.
3. Insidan av lyset texturerat som om det vore tänt.
Utöver det lägger du även in hjälp-objekten, pointHelpers, som blir placeringen för ljuspunkterna som läggs på i spelet. Dessa punkter är egentligen bara en platt polygon texturerade med en lysande prick som alltid vänds rakt emot kameran. Därför är det bra om dessa pointhelpers sitter precis utanför lyset.
Om allt detta finns i 3d-modellen bör du börja med att dubbelkolla så att alla objekt har rätt namn, att det inte finns några stavfel till exempel, och att de är länkade till varandra på samma vis som original-bilarna. Det finns väl säkert någon exempel-fil att titta på även till Z-modeler kan jag tänka mig.
Hur objekten och ljuspunkterna sedan slås av och på styrs helt av ini-filerna. Återigen; titta noga i filerna för någon av original-bilarna så brukar man kunna se hur det ska vara inställt.
Hoppas det hjälper!
-
- Posts: 165
- Joined: 2012 May 10 4:17 pm
Det ska bli kul med en 740 i RBR :D
Va bra att någon äntligen har tagit sig tid och göra en till volvo model Denna bilen ska bli kul och testa Nu saknas bara Volvo 940
- Mikael Jakobsson
- Posts: 80
- Joined: 2011 Feb 09 4:14 pm
Re: Det ska bli kul med en 740 i RBR :D
Ja visst och varför inte classicern Amazon & PV 544SwedishRacing wrote:Va bra att någon äntligen har tagit sig tid och göra en till volvo model Denna bilen ska bli kul och testa Nu saknas bara Volvo 940
-
- Posts: 165
- Joined: 2012 May 10 4:17 pm
:D
Det hade jag inte haft något i mot Bara om någon kan ta sig tid o göra dom ...
- Daniel Lindau
- Posts: 83
- Joined: 2011 Jan 06 3:19 pm
- Daniel Lindau
- Posts: 83
- Joined: 2011 Jan 06 3:19 pm
Robert Sahlstedt skrev:
Jag tror att det bara är lysena som krånglar, jag tackar för din hjälp och ska kolla snart på vad som är fel, felet är väl i ini filernaFör att klargöra lite... är det hjälp-objekten eller själva lysena som krånglar, eller bägge? Du ska ju ha tre uppsättningar lysen kan man säga;
1. Glaset, lagret längst ut som är texturerat med alpha så att det blir delvis genomskinligt.
2. Insidan av lyset texturerat som om det vore släckt.
3. Insidan av lyset texturerat som om det vore tänt.
Utöver det lägger du även in hjälp-objekten, pointHelpers, som blir placeringen för ljuspunkterna som läggs på i spelet. Dessa punkter är egentligen bara en platt polygon texturerade med en lysande prick som alltid vänds rakt emot kameran. Därför är det bra om dessa pointhelpers sitter precis utanför lyset.
Om allt detta finns i 3d-modellen bör du börja med att dubbelkolla så att alla objekt har rätt namn, att det inte finns några stavfel till exempel, och att de är länkade till varandra på samma vis som original-bilarna. Det finns väl säkert någon exempel-fil att titta på även till Z-modeler kan jag tänka mig.
Hur objekten och ljuspunkterna sedan slås av och på styrs helt av ini-filerna. Återigen; titta noga i filerna för någon av original-bilarna så brukar man kunna se hur det ska vara inställt.
Hoppas det hjälper!
- Daniel Lindau
- Posts: 83
- Joined: 2011 Jan 06 3:19 pm
Nu finns en BETA version av Volvo 740 på BTBSWE:s hemsida! http://www.btbswe.n.nu/
fått tillåtelse att lägga ut mina bilar där av Mikael Jakobsson, tack så mycket!
fått tillåtelse att lägga ut mina bilar där av Mikael Jakobsson, tack så mycket!
-
- Posts: 165
- Joined: 2012 May 10 4:17 pm
- Daniel Lindau
- Posts: 83
- Joined: 2011 Jan 06 3:19 pm
-
- Posts: 165
- Joined: 2012 May 10 4:17 pm
-
- Posts: 537
- Joined: 2008 Dec 10 8:48 pm
-
- Posts: 165
- Joined: 2012 May 10 4:17 pm
- Daniel Lindau
- Posts: 83
- Joined: 2011 Jan 06 3:19 pm