Page 2 of 4

Posted: 2012 Apr 21 3:25 pm
by Joakim.Karlsson
Daniel Lindau wrote:tjena!

har stött på ett problem, och undrar om de är någon som kanske vet hur man löser det:)

det gäller bromljusen och backljusen, alltså Point_light_brake_lb/rb och Point_light_reverse_lb/rb som jag har ställt in rätt i zmodeler. Men problemet är att de vill inte lysa varken jag bromsar eller lägger i backen. Jag har testat att sätta på så att de lyser konstant och då funkar det:S

vad är det jag har missat? är väldigt tacksam för hjälp :)
de finns några förändringar du kan göra på bilen tycker jag

Posted: 2012 Apr 21 11:04 pm
by Robert Sahlstedt
Daniel Lindau wrote:...det gäller bromljusen och backljusen, alltså Point_light_brake_lb/rb och Point_light_reverse_lb/rb som jag har ställt in rätt i zmodeler. Men problemet är att de vill inte lysa varken jag bromsar eller lägger i backen. Jag har testat att sätta på så att de lyser konstant och då funkar det:S

vad är det jag har missat? är väldigt tacksam för hjälp :)
För att klargöra lite... är det hjälp-objekten eller själva lysena som krånglar, eller bägge? Du ska ju ha tre uppsättningar lysen kan man säga;

1. Glaset, lagret längst ut som är texturerat med alpha så att det blir delvis genomskinligt.
2. Insidan av lyset texturerat som om det vore släckt.
3. Insidan av lyset texturerat som om det vore tänt.

Utöver det lägger du även in hjälp-objekten, pointHelpers, som blir placeringen för ljuspunkterna som läggs på i spelet. Dessa punkter är egentligen bara en platt polygon texturerade med en lysande prick som alltid vänds rakt emot kameran. Därför är det bra om dessa pointhelpers sitter precis utanför lyset.

Om allt detta finns i 3d-modellen bör du börja med att dubbelkolla så att alla objekt har rätt namn, att det inte finns några stavfel till exempel, och att de är länkade till varandra på samma vis som original-bilarna. Det finns väl säkert någon exempel-fil att titta på även till Z-modeler kan jag tänka mig.

Hur objekten och ljuspunkterna sedan slås av och på styrs helt av ini-filerna. Återigen; titta noga i filerna för någon av original-bilarna så brukar man kunna se hur det ska vara inställt.

Hoppas det hjälper!

Det ska bli kul med en 740 i RBR :D

Posted: 2012 May 10 4:20 pm
by SwedishRacing
Va bra att någon äntligen har tagit sig tid och göra en till volvo model :D Denna bilen ska bli kul och testa :) Nu saknas bara Volvo 940 :)

Re: Det ska bli kul med en 740 i RBR :D

Posted: 2012 May 10 5:09 pm
by Mikael Jakobsson
SwedishRacing wrote:Va bra att någon äntligen har tagit sig tid och göra en till volvo model :D Denna bilen ska bli kul och testa :) Nu saknas bara Volvo 940 :)
Ja visst :D och varför inte classicern Amazon & PV 544 :P

:D

Posted: 2012 May 10 5:38 pm
by SwedishRacing
Det hade jag inte haft något i mot :D Bara om någon kan ta sig tid o göra dom ...

Posted: 2012 May 23 3:11 pm
by Daniel Lindau
Joakim Karlsson skrev:
de finns några förändringar du kan göra på bilen tycker jag
okej som vaddå? lamporna ska jag ändra vid ett senare tillfälle men gör en lista på vad du tycker saknas eller är gjort fel så ska jag försöka fixa det.

Posted: 2012 May 23 3:18 pm
by Daniel Lindau
Robert Sahlstedt skrev:
För att klargöra lite... är det hjälp-objekten eller själva lysena som krånglar, eller bägge? Du ska ju ha tre uppsättningar lysen kan man säga;

1. Glaset, lagret längst ut som är texturerat med alpha så att det blir delvis genomskinligt.
2. Insidan av lyset texturerat som om det vore släckt.
3. Insidan av lyset texturerat som om det vore tänt.

Utöver det lägger du även in hjälp-objekten, pointHelpers, som blir placeringen för ljuspunkterna som läggs på i spelet. Dessa punkter är egentligen bara en platt polygon texturerade med en lysande prick som alltid vänds rakt emot kameran. Därför är det bra om dessa pointhelpers sitter precis utanför lyset.

Om allt detta finns i 3d-modellen bör du börja med att dubbelkolla så att alla objekt har rätt namn, att det inte finns några stavfel till exempel, och att de är länkade till varandra på samma vis som original-bilarna. Det finns väl säkert någon exempel-fil att titta på även till Z-modeler kan jag tänka mig.

Hur objekten och ljuspunkterna sedan slås av och på styrs helt av ini-filerna. Återigen; titta noga i filerna för någon av original-bilarna så brukar man kunna se hur det ska vara inställt.

Hoppas det hjälper!
Jag tror att det bara är lysena som krånglar, jag tackar för din hjälp och ska kolla snart på vad som är fel, felet är väl i ini filerna

Posted: 2012 May 24 10:31 pm
by Daniel Lindau
Nu finns en BETA version av Volvo 740 på BTBSWE:s hemsida! http://www.btbswe.n.nu/
fått tillåtelse att lägga ut mina bilar där av Mikael Jakobsson, tack så mycket!

Posted: 2012 May 25 2:53 pm
by SwedishRacing
Laddar ner ;)

Posted: 2012 May 25 3:12 pm
by SwedishRacing
Du kan förbättra krashpysiken, plåtskador m.m annars bra! :D

Posted: 2012 May 25 4:29 pm
by Daniel Lindau
aa jag ska inte släppa 1.0 versionen förrän jag har fixat de små men ändå betydelse fulla detaljerna, har ingen erfarenhet av att fixa sånt men det löser sig tids nog

Posted: 2012 May 25 6:12 pm
by SwedishRacing
Kan jag hjälpa dig med något? Säg bara till
dock kan jag inget avancerat :P

Posted: 2012 May 25 9:16 pm
by Rasmus Harrström
testade voc:en ny men tyckte den var lite för pigg. men såg att varvstoppet låg på 8200 så ändrade det till 6500 o fick genast en mycket vocigare känsla. testa får ni se. jag tyckte det blev bra ;)

Posted: 2012 May 25 10:43 pm
by SwedishRacing
Inte för att vilja ha för mycket :P
Men om du skulle ha tid över, kan du inte göra en Volvo 940? :P Det skulle vara JÄTTEBRA
PS. Bra 740!

Posted: 2012 May 28 2:44 pm
by Daniel Lindau
Rasmus Harrström skrev:
testade voc:en ny men tyckte den var lite för pigg. men såg att varvstoppet låg på 8200 så ändrade det till 6500 o fick genast en mycket vocigare känsla. testa får ni se. jag tyckte det blev bra
jag ska ändra det till nästa version:)