Svårt med inställningar till Pribramsträckan

Hur ställer man in bilen
User avatar
Mattias Ahlstrom
Posts: 354
Joined: 2007 Jan 01 4:48 pm

Svårt med inställningar till Pribramsträckan

Post by Mattias Ahlstrom »

Jag får inga bra inställningar till min Evo9:a för Pribramsträckan. Den har alldeles för lätt för att tappa greppet bak. Utgick ifrån min asfaltsetup och gjorde den mjukare. Nästan inga bakbromsar. Har även försökt ändra hjulvinklar och höjden bak men det hjälper inte. Det är framförallt vid inbromsningar men även när man tar kurvor i hög fart. Någon som har något tips eller rent av en setup att dela med sig?
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

Jag har precis samma bekymmer och bara hatar den sträckan av den orsaken. tror inte ens att jag har kört ett enda online-rally där den ingår.
Johan Kempe
Posts: 59
Joined: 2007 Jan 02 3:59 pm

Post by Johan Kempe »

Även jag hatar pribramsträckan.. Kör aldrig den på onlinetävlingar..
User avatar
Marcus Strand
Posts: 573
Joined: 2007 Jan 01 2:33 pm

Post by Marcus Strand »

Den är häftig och utmanande! Dock är hela setupsen en kompromiss, har dock inga som jag kan dela med mig av, alla setups försvann vid en formatering, datorn nästan krashade helt. Men nu är vi igång igen och vi ska försöka komma tillbaka med storm steg.
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

Problemet för mig är att jag inte kan fo setupen bra någon stans. Kan inte lita på bilen på någon del av sträckan. Det känns bara skit och jag kommer aldrig att köra den i något sammanhang där jag inte absolut måste.
User avatar
Hasse Onkamo
Posts: 2343
Joined: 2007 Jan 01 6:06 pm

Post by Hasse Onkamo »

Erik Persson wrote:Problemet för mig är att jag inte kan fo setupen bra någon stans. Kan inte lita på bilen på någon del av sträckan. Det känns bara skit och jag kommer aldrig att köra den i något sammanhang där jag inte absolut måste.
Tycker den är ganska ok på asfalten men gruset är stora problem. Har några gamla fina rbr-online setuper som funkar bra på asfalten...
User avatar
Jimmy Alfredsson
Posts: 138
Joined: 2007 Jun 28 12:38 pm

Post by Jimmy Alfredsson »

Jag kör oftast med Evo 9 N4. Fjädrarna är 150(mm?) runtom. Bromsarna 70/30 har dock inte optimerat dom för Pribam. Sen kör ja alltid på Dry-Gravel däck vid tort väglag :!: Man märker inte av den ojämna vägen och inga problem att åka på dyngladd :wink: Kanske inte den mest klockrena setupen men passar iaf mig hyfsat på pribam :roll:
User avatar
Anders Alm
Posts: 1061
Joined: 2007 Jan 01 4:52 pm

Post by Anders Alm »

Jimmy Alfredsson wrote:Jag kör oftast med Evo 9 N4. Fjädrarna är 150(mm?) runtom. Bromsarna 70/30 har dock inte optimerat dom för Pribam. Sen kör ja alltid på Dry-Gravel däck vid tort väglag :!: Man märker inte av den ojämna vägen och inga problem att åka på dyngladd :wink: Kanske inte den mest klockrena setupen men passar iaf mig hyfsat på pribam :roll:
Var har du gjort setupen i för land?? Alltså grus eller asfalt?? Det blir en stor skillnad var du gör den..
#1 ANDERS ALM
LANCER EVO9
User avatar
Hasse Onkamo
Posts: 2343
Joined: 2007 Jan 01 6:06 pm

Post by Hasse Onkamo »

Anders Alm wrote:
Jimmy Alfredsson wrote:Jag kör oftast med Evo 9 N4. Fjädrarna är 150(mm?) runtom. Bromsarna 70/30 har dock inte optimerat dom för Pribam. Sen kör ja alltid på Dry-Gravel däck vid tort väglag :!: Man märker inte av den ojämna vägen och inga problem att åka på dyngladd :wink: Kanske inte den mest klockrena setupen men passar iaf mig hyfsat på pribam :roll:
Var har du gjort setupen i för land?? Alltså grus eller asfalt?? Det blir en stor skillnad var du gör den..
Han måste göra dom på asfalt. Annars ändras hjulvinklarna, Jag föredrar asfalts däck
User avatar
Anders Alm
Posts: 1061
Joined: 2007 Jan 01 4:52 pm

Post by Anders Alm »

Hasse Onkamo wrote:
Anders Alm wrote:
Jimmy Alfredsson wrote:Jag kör oftast med Evo 9 N4. Fjädrarna är 150(mm?) runtom. Bromsarna 70/30 har dock inte optimerat dom för Pribam. Sen kör ja alltid på Dry-Gravel däck vid tort väglag :!: Man märker inte av den ojämna vägen och inga problem att åka på dyngladd :wink: Kanske inte den mest klockrena setupen men passar iaf mig hyfsat på pribam :roll:
Var har du gjort setupen i för land?? Alltså grus eller asfalt?? Det blir en stor skillnad var du gör den..
Han måste göra dom på asfalt. Annars ändras hjulvinklarna, Jag föredrar asfalts däck
Hasse vilka inställningar har du på din GrN bil :?: I stora drag alltså :D
#1 ANDERS ALM
LANCER EVO9
User avatar
Hasse Onkamo
Posts: 2343
Joined: 2007 Jan 01 6:06 pm

Post by Hasse Onkamo »

Max höjd och krängarna på det mjukaste 18. Man behöver mycket fjädrings väg på den sträckan och mer rebound....för mycket o skriva....Vill inte ge för mycket ledtrådar. De är Janne som har gjort mina setup. Det är bättre ni frågar experten själv...
User avatar
Anders Alm
Posts: 1061
Joined: 2007 Jan 01 4:52 pm

Post by Anders Alm »

Hasse Onkamo wrote:Max höjd och krängarna på det mjukaste 18. Man behöver mycket fjädrings väg på den sträckan och mer rebound....för mycket o skriva....Vill inte ge för mycket ledtrådar. De är Janne som har gjort mina setup. Det är bättre ni frågar experten själv...
Det är helt okey Hasse 8) Är det någon som vet hur man sparar Default setupen till denna ss :?: Tycker den är okey med grusdäck men jag måste ändra lite ratt grader m.m
#1 ANDERS ALM
LANCER EVO9
User avatar
Hasse Onkamo
Posts: 2343
Joined: 2007 Jan 01 6:06 pm

Post by Hasse Onkamo »

Anders Alm wrote:
Hasse Onkamo wrote:Max höjd och krängarna på det mjukaste 18. Man behöver mycket fjädrings väg på den sträckan och mer rebound....för mycket o skriva....Vill inte ge för mycket ledtrådar. De är Janne som har gjort mina setup. Det är bättre ni frågar experten själv...
Det är helt okey Hasse 8) Är det någon som vet hur man sparar Default setupen till denna ss :?: Tycker den är okey med grusdäck men jag måste ändra lite ratt grader m.m
Ja körde med 504 grader då ja hade momo, Nu har jag 586 grader med G25an
User avatar
Anders Alm
Posts: 1061
Joined: 2007 Jan 01 4:52 pm

Post by Anders Alm »

Hasse Onkamo wrote:
Anders Alm wrote:
Hasse Onkamo wrote:Max höjd och krängarna på det mjukaste 18. Man behöver mycket fjädrings väg på den sträckan och mer rebound....för mycket o skriva....Vill inte ge för mycket ledtrådar. De är Janne som har gjort mina setup. Det är bättre ni frågar experten själv...
Det är helt okey Hasse 8) Är det någon som vet hur man sparar Default setupen till denna ss :?: Tycker den är okey med grusdäck men jag måste ändra lite ratt grader m.m
Ja körde med 504 grader då ja hade momo, Nu har jag 586 grader med G25an
Alltså när man kör Pribram i tex shakedown så kommer det upp en default setup som är anpassad till just Prib.. Kan man inte spara den setupen o fixa o trixa lite med den :?: För gör man en Prib.. setupen i France blir det inge vidare .Jag är ju ingen expert men är det inte därför det är så svårt att få till en bra setup till Pribram :?: :oops:
#1 ANDERS ALM
LANCER EVO9
User avatar
Jimmy Alfredsson
Posts: 138
Joined: 2007 Jun 28 12:38 pm

Post by Jimmy Alfredsson »

Anders Alm// Setupen jag använder är gjorde som Hasse säger på asfalt. Ska klura lite mer på inställningarna och se vad man kan få fram 8)
Post Reply