problem med fästet...
-
- Posts: 2896
- Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm
problem med fästet...
jag känner att jag har ett litet problem med fästet på i princip alla bilar, både original och addons, men främst med addons..
känner att när jag kommer i en kurva så släpper fästet på bilarna så fort jag trycker på gasen vilket gör att jag glider ut ur kurvan hela tiden, spelar egentligen ingen roll hur fort eller sakta jag kommer..
detta gör att jag tappar mycket tid eller kvaddar bilarna..
ibland händer det dock att jag får fäste i fram men inte ibak och då gör jag givetvis en 360 eller värre och sitter med kylaren i ett träd eller ligger på taket som en skalbagge..
sedan har jag ett annat problem med min EVO6a och det är att jag inte får någon som helst kraft i den och tappar väldigt mycket på det, kombinerat med ovanstående problem blir det ofta katastrofalt.
jag vet inte om det kan vara physicsen som spökar men efter jag installerade den så har jag i snitt tappat 4-5s på varje sträcka.
är det någon som kan analysera felet och ge mig tips på vad som kan ändras?
tar gärna emot en grund setup för grus resp asfalt till min evo6a också för jag har väldiga problem att förstå exakt vad alla inställningar gör..
känner att när jag kommer i en kurva så släpper fästet på bilarna så fort jag trycker på gasen vilket gör att jag glider ut ur kurvan hela tiden, spelar egentligen ingen roll hur fort eller sakta jag kommer..
detta gör att jag tappar mycket tid eller kvaddar bilarna..
ibland händer det dock att jag får fäste i fram men inte ibak och då gör jag givetvis en 360 eller värre och sitter med kylaren i ett träd eller ligger på taket som en skalbagge..
sedan har jag ett annat problem med min EVO6a och det är att jag inte får någon som helst kraft i den och tappar väldigt mycket på det, kombinerat med ovanstående problem blir det ofta katastrofalt.
jag vet inte om det kan vara physicsen som spökar men efter jag installerade den så har jag i snitt tappat 4-5s på varje sträcka.
är det någon som kan analysera felet och ge mig tips på vad som kan ändras?
tar gärna emot en grund setup för grus resp asfalt till min evo6a också för jag har väldiga problem att förstå exakt vad alla inställningar gör..
-
- Posts: 505
- Joined: 2007 Jan 01 6:45 pm
-
- Posts: 2896
- Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm
-
- Posts: 2896
- Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm
manuell växling gjorde en jäkla skillnad i fästet, dock kör jag nu en aning långsammare än innan, men räknar med att få ordning på det efter lite mer träning för jusst nu är koordinationen vid manuell växling helt åt helsike..
kanske går lättare när jag får min G25 ratt
vad reckomenderar ni med den? använda paddlarna eller spaken? vilket är smidigast?
kanske går lättare när jag får min G25 ratt
vad reckomenderar ni med den? använda paddlarna eller spaken? vilket är smidigast?
-
- Posts: 34
- Joined: 2007 Mar 20 9:22 am
-
- Posts: 505
- Joined: 2007 Jan 01 6:45 pm
-
- Posts: 329
- Joined: 2007 Jan 01 4:44 pm
-
- Posts: 505
- Joined: 2007 Jan 01 6:45 pm
-
- Posts: 2896
- Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm
jag har ett nytt problem med fästet i min lancer evo8 gruppN..
egentligen är det väl 2 problem...
för det första så tycker jag bilen understyr aldeles väldigt mycket, speciellt på asfalet men det är märkbart även på grus... har ni nåt tips för att åtgärda det? (kan vara problem med körstilen)
och sedan tycker jag att jag får för MYCKET fäste i hårnålarna på asfalt så jag svänger lite för mycket... sedan är bilen allmänt väldigt "studsig" på asfalt....
jag har även problem med att jag inte vågar ladda fullt ut då jag inte litar på bromsarna riktigt, jag tycker de tar ganska dåligt, speciellt kombinerat med att bilen känns studsig..
jag kör med Marcus Janssons setups btw..
tips på vad jag kan justera i setupen?
egentligen är det väl 2 problem...
för det första så tycker jag bilen understyr aldeles väldigt mycket, speciellt på asfalet men det är märkbart även på grus... har ni nåt tips för att åtgärda det? (kan vara problem med körstilen)
och sedan tycker jag att jag får för MYCKET fäste i hårnålarna på asfalt så jag svänger lite för mycket... sedan är bilen allmänt väldigt "studsig" på asfalt....
jag har även problem med att jag inte vågar ladda fullt ut då jag inte litar på bromsarna riktigt, jag tycker de tar ganska dåligt, speciellt kombinerat med att bilen känns studsig..
jag kör med Marcus Janssons setups btw..
tips på vad jag kan justera i setupen?
- Robert Sahlstedt
- Posts: 295
- Joined: 2007 Jan 01 4:17 pm
-
- Posts: 104
- Joined: 2007 Jan 02 12:45 am
-
- Posts: 2896
- Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm
nu börjar vi närma oss nåt tror jag...
ökate rebound runt om och det gjorde helt klart skillnad, iaf på grus..
sedan kan jag nog påstå att träna på asfalt är det bästa man kan göra, har bara kört asfalt i 3 dagar nu och testade lite på harwood forest, sänkte mitt gamla pers med 15 sekunder!
så med lite mer justeringar för att få bilen dit jag vill ha den och mer asfaltsträning så kanske vi kan börja klättra från sistaplatsen i rallyna
ökate rebound runt om och det gjorde helt klart skillnad, iaf på grus..
sedan kan jag nog påstå att träna på asfalt är det bästa man kan göra, har bara kört asfalt i 3 dagar nu och testade lite på harwood forest, sänkte mitt gamla pers med 15 sekunder!
så med lite mer justeringar för att få bilen dit jag vill ha den och mer asfaltsträning så kanske vi kan börja klättra från sistaplatsen i rallyna
-
- Posts: 2896
- Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm
- Erik Persson
- Posts: 2322
- Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm
-
- Posts: 2896
- Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm
haha, ja, det var det svaret jag förväntade mig
helt enkelt jag som måste bli säkrare på bilen så jag vågar hålla plattan nere lite längre och inte släppa av inför alla små gupp eller "misstänkta" 4or och 5or
men sedan så får man ju inte hålla nere vid fel tillfällen heller (det erfarade jag vid mitt senaste åk där jag ändå tog rekordet med 30s, full fart rätt ut i spenaten vid en höger 4a
helt enkelt jag som måste bli säkrare på bilen så jag vågar hålla plattan nere lite längre och inte släppa av inför alla små gupp eller "misstänkta" 4or och 5or
men sedan så får man ju inte hålla nere vid fel tillfällen heller (det erfarade jag vid mitt senaste åk där jag ändå tog rekordet med 30s, full fart rätt ut i spenaten vid en höger 4a