problem med fästet...

Hur ställer man in bilen
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

problem med fästet...

Post by Andreas Karlsson »

jag känner att jag har ett litet problem med fästet på i princip alla bilar, både original och addons, men främst med addons..

känner att när jag kommer i en kurva så släpper fästet på bilarna så fort jag trycker på gasen vilket gör att jag glider ut ur kurvan hela tiden, spelar egentligen ingen roll hur fort eller sakta jag kommer..
detta gör att jag tappar mycket tid eller kvaddar bilarna..
ibland händer det dock att jag får fäste i fram men inte ibak och då gör jag givetvis en 360 eller värre och sitter med kylaren i ett träd eller ligger på taket som en skalbagge..

sedan har jag ett annat problem med min EVO6a och det är att jag inte får någon som helst kraft i den och tappar väldigt mycket på det, kombinerat med ovanstående problem blir det ofta katastrofalt.

jag vet inte om det kan vara physicsen som spökar men efter jag installerade den så har jag i snitt tappat 4-5s på varje sträcka.

är det någon som kan analysera felet och ge mig tips på vad som kan ändras?
tar gärna emot en grund setup för grus resp asfalt till min evo6a också för jag har väldiga problem att förstå exakt vad alla inställningar gör..
Marcus Jansson
Posts: 505
Joined: 2007 Jan 01 6:45 pm

Post by Marcus Jansson »

ändra te lite lösare diffar ....lite mjukare däck och skruva lite på stötdämparna...Då brukar man få bättre fäste fast de kanske inte går lika fort...de där får man balansera som man vill,smaken är som baken....
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Post by Andreas Karlsson »

ja, det går iofs sakta som det gör :D

men jag har fått ett annat tips och det är att jag kör med automat låda isf manuellt, kanske kan vara därför (ligger på fel växel)
skall träna lite med det och se vad jag kommer fram till :)
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Post by Andreas Karlsson »

manuell växling gjorde en jäkla skillnad i fästet, dock kör jag nu en aning långsammare än innan, men räknar med att få ordning på det efter lite mer träning för jusst nu är koordinationen vid manuell växling helt åt helsike..
kanske går lättare när jag får min G25 ratt :D
vad reckomenderar ni med den? använda paddlarna eller spaken? vilket är smidigast?
Henrik Frisk
Posts: 34
Joined: 2007 Mar 20 9:22 am

Post by Henrik Frisk »

Jag använder paddlarna.
Tycker att sitta och dra i vxlspaken bara är jobbigt. (har en Momo ratt)
/Mvh Henrik
Marcus Jansson
Posts: 505
Joined: 2007 Jan 01 6:45 pm

Post by Marcus Jansson »

jag använder "spaken" och växlar då jag tycker de är roligare,dessväre blir de lite svårt att rycka handbroms då jag har så den sitter på ratten....innan hade ja spaken som Handbroms...Men om man använder paddarna eller spak gör inte så mycket skillnad tycker jag...
Jesper Nilsson
Posts: 329
Joined: 2007 Jan 01 4:44 pm

Post by Jesper Nilsson »

jag använde spaken först . men nu är den glapp o skit så nu blir de paddlarna.. :roll:
Marcus Jansson
Posts: 505
Joined: 2007 Jan 01 6:45 pm

Post by Marcus Jansson »

tvärtom för mig :/;/
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Post by Andreas Karlsson »

jag har ett nytt problem med fästet i min lancer evo8 gruppN..
egentligen är det väl 2 problem...

för det första så tycker jag bilen understyr aldeles väldigt mycket, speciellt på asfalet men det är märkbart även på grus... har ni nåt tips för att åtgärda det? (kan vara problem med körstilen)
och sedan tycker jag att jag får för MYCKET fäste i hårnålarna på asfalt så jag svänger lite för mycket... sedan är bilen allmänt väldigt "studsig" på asfalt....
jag har även problem med att jag inte vågar ladda fullt ut då jag inte litar på bromsarna riktigt, jag tycker de tar ganska dåligt, speciellt kombinerat med att bilen känns studsig..

jag kör med Marcus Janssons setups btw..

tips på vad jag kan justera i setupen?
User avatar
Robert Sahlstedt
Posts: 295
Joined: 2007 Jan 01 4:17 pm

Post by Robert Sahlstedt »

Mera returdämpning borde få bort studsigheten...
Peter Sandberg
Posts: 104
Joined: 2007 Jan 02 12:45 am

Post by Peter Sandberg »

....minska värdet på centerdiffen och/eller minska värdet på bakdiffen, mindre "toe" bak, mer bakbroms. Några förslag för att motverka understyrning.
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Post by Andreas Karlsson »

nu börjar vi närma oss nåt tror jag...

ökate rebound runt om och det gjorde helt klart skillnad, iaf på grus..
sedan kan jag nog påstå att träna på asfalt är det bästa man kan göra, har bara kört asfalt i 3 dagar nu och testade lite på harwood forest, sänkte mitt gamla pers med 15 sekunder!

så med lite mer justeringar för att få bilen dit jag vill ha den och mer asfaltsträning så kanske vi kan börja klättra från sistaplatsen i rallyna :D
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Post by Andreas Karlsson »

ja jävlar... tack grabbar... nu sitter bilen som ett klistermärke på asfalten, tog just 30s på ett rekord jag satte igår :D
tänk vad en liten setup justering kan göra :D

btw, nåt tips för att få bilen att gå snabbare? :D
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

Andreas Karlsson wrote:btw, nåt tips för att få bilen att gå snabbare? :D
För att citera Mats Jonsson: En får låte bli å släppa öpp.
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Post by Andreas Karlsson »

haha, ja, det var det svaret jag förväntade mig :D

helt enkelt jag som måste bli säkrare på bilen så jag vågar hålla plattan nere lite längre och inte släppa av inför alla små gupp eller "misstänkta" 4or och 5or :D

men sedan så får man ju inte hålla nere vid fel tillfällen heller (det erfarade jag vid mitt senaste åk där jag ändå tog rekordet med 30s, full fart rätt ut i spenaten vid en höger 4a :P
Post Reply