Hasselasvängen

Diskutera sådant som rör själva serien här.
Nytillkommen moderator: Tony Crona

Moderators: Micael Eriksson, Tommie Lindberg, Tobias Hult

User avatar
Anders Alm
Posts: 1061
Joined: 2007 Jan 01 4:52 pm

Post by Anders Alm »

Ja vad ska man säga... Hade väll ingen lyckad dag i snön...
Fast vi tar nya tag till 2008 :D Får tacka Erik för all tid o fina race han gör
å jag önskar alla en trevlig fortsättning o käka nu så mycket ni orkar o lite till (alltså lägg på er många kilo) så kanske jag hänger med er bättre till nästa år :roll:
#1 ANDERS ALM
LANCER EVO9
Bengt Andersson
Posts: 67
Joined: 2007 Jan 25 5:31 pm

Post by Bengt Andersson »

Jaha då var då sista racet kört för i år, i alla fall i RBR serien. Någon tävling ska man väl hitta att köra under Julen. Tävlingen gick hyfsat utan större problem. Jag var väl i några vallar ibland, och snurrade på någon sträcka, men det hör till.

Jag vill tacka Erik och alla andra som gör denna serie möjlig för detta år. Jag vill även passa på att tacka min son och teamkamrat Tommy Andersson som hjälper sin gamle far med datan så att jag kan köra serien.

LFT Racing team kommer tillbaks nästa år, om det blir Gr N eller om WRC cittran som står i garaget ska dammas av är oklart. Tack för i år.

Mvh Bengan
Leif Backlund
Posts: 83
Joined: 2007 Feb 28 11:11 pm

Post by Leif Backlund »

Ja, snö var ju ingen hit, har inte fått snömod att fungera på hela året men nu till sista tävlingen löste det sig. Problemet var väl att jag inte hade nån vidare setup för snö så känslan och rytmen uteblev helt och hållet. När det väl började stämma, sådär framåt näst sista sträckan så högg det tag i en snövall och full fart in i en mindre tall och tvärstopp. Återkommer full med energi nästa år, då i en grN-bil, modell inte bestämt ännu, testkörning pågår! Tack för en bra säsong!
User avatar
Baril Ignatius
Posts: 302
Joined: 2007 Jan 01 5:17 pm

Post by Baril Ignatius »

Jaa, det gick ganska bra.
Inga stora misstag.
På vägen och säkert.

Grymt med väg modden ni har gjort, vem det nu var,
dvs att man för smuts på vägen.
SOm en annan värld har öppnat sig i RBR.
Kan man fixa till omvända SS:en också ?!
Mycket bra jobbat, nu känns vinter SS:en också som riktigt roliga.

Tackar för en mycket bra serie och allt annat.
Tummen upp för er.

Väntar redan på nästa säsong. 8)
Håkan Björkman
Posts: 110
Joined: 2007 Feb 13 6:15 pm

Post by Håkan Björkman »

Ganska nöjd blev man iaf. Lyckades trixa ihop en hyglig setup och höll mig på vägen.

Var ju till riktiga Hassela i lördags men där gick det inte lika bra, 3:a.. av 3..
Det började med att farsan inte hade dragit vinterhjulen på vagnen så vi tappade ett hjul.. Fick leta spår i snön å stappla runt i skogen å leta hjul, men
vi hittade det till slut. När man skulle byta om så hade man glömt skorna hemma så jag fick köra med stålhetta, men de gick bra ändå. Och så lämnade kartisen över tidkortet 2 sek för tidigt så vi fick 10 sek straff..
User avatar
Tomas Nordins
Posts: 165
Joined: 2007 Jan 02 9:43 am

Post by Tomas Nordins »

Tävlingsrapport:

SS 1: Denna sträcka har vi rekognoserat en hel del på, så den flyter på utan misstag. Håller igen lite över hoppen för att spara på bilen.
SS 2: Inga missar, lite för sakta bara.
SS 3: Här kunde de roliga ha tagit slut. I en V2 som jag tar lite för snålt ligger en sten dold under innervallen, som gör att bilen fastnar kvar och jag får veva i backen för att komma loss. Tokladdning följer efter detta. Tappar c:a 3-5 Sek.
SS 4: Nu börjar dubben lossa ur däcken, det sladdar mer, vilket håller nere farten.
SS 5: Halkar igenom denna också utan misstag.

Hoppas på en topp 5 placering iallafall.

Tack Erik ! För en underbart rolig serie, ser redan fram emot säsongen 2008.

God Jul & Gott Nytt År till er alla.
#72 Tomas Nordins
Team Ruka Djur�s
User avatar
Hasse Onkamo
Posts: 2343
Joined: 2007 Jan 01 6:06 pm

Post by Hasse Onkamo »

Ja då va sista rejset avklarat för i år. Det gick rätt hyfsat. Inga direkta missar o inga avåkningar. Naggade bara lite i vallarna här o där, särskilt på sista sträckan. Nu är det bara o sätta igång o ladda inför nästa år. Har inte bestämt mig än vilken klass det blir. Kanske WRC med Cossien eller GrN igen. Lycka till alla nu i sista rejset och GOD JUL o GOTT NYTT ÅR :wink:
Markus Andersson
Posts: 280
Joined: 2007 Feb 04 10:46 pm

Post by Markus Andersson »

Ja då var årets sista tävling avklarad också, startade ganska sent så det var mycket grus på sträckorna

SS1: gick bra till en början men efter ungefär halva sträckan så kom det en "liten" rull (3varv) med efterföljande konstiga hjulvinklar och styrning.
SS2: efter som att servicen bara var 20 minuter lång så blev inte bilen helt färdig, med styrningen ordnad men fortfarande dåliga hjulvinklar, själva sträckan gick ganska bra och den lånad Clio R3:an gick väldigt bra trots dom dåliga hjulvinklarna.
SS3: bra sträcka
SS4: nu var även hjulvinklarna ordnande och nu satsades det friskt i skogen, inte riktigt 100 nöjd med tiden men bra nöjd med körningen.
SS5: sista sträckan, vi sa att nu tar vi det lungt och kör imål, men som vanligt vart det drygt 110 % satsning vilket resulterade i 2 rull på sträckan.

Ja vad händer nästa år då?
Jo hade tänkt att om Fiesta Flexifuel cup blir tillåten av förbundet så blir det en sån, annars vet jag inte riktigt, kan bli grp n men det luter mest åt att vi behåller S1600 Fiestan.

Tack för iår och för en kanon serie :D

God (h)jul och gott nytt år :wink:


//Mackan
//Mackan
User avatar
Marcus Strand
Posts: 573
Joined: 2007 Jan 01 2:33 pm

Post by Marcus Strand »

Vi får se om jag kommer till start i detta rallyt, jag jobbar nu fenetriskt och försöker få ihop en bil. Min budget är inprincip helt slut och bilen har tagit rätt mycket stryk under den gånga säsongen.

Jag kollar nu på alla alternativ för att genomföra den sista tävlngen för året, vi märker imorgon om jag kommer till start eller inte.
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Post by Andreas Karlsson »

jag har nog en Focus 06a du skulle kunna få låna Marcus...
:roll:
Jesper Nilsson
Posts: 329
Joined: 2007 Jan 01 4:44 pm

Post by Jesper Nilsson »

Eller du kanske vill ha en Lada ;)
Per Isacsson
Posts: 159
Joined: 2007 Jan 02 9:01 am

Post by Per Isacsson »

Hej å hopp så va serien då slut.........
Hade hyrt en 2005 Subaru WRC till sista tävlingen OCH fasen va skoj det var :D

Rallyt gick bra med en lite stel å ryckig inledning , det ryckiga och stela kom åter när det var dags för sista SS .

Jag gillar den inget vidare ( vet ej varför), hade våran eminenta ''lekledare'' på gaffeln men nej då det gick ju inte .

Ser fram emot nästa år då detta är det roligaste jag vet!!
Vet ej vilken bil /klass det blir med det lär väl ge sig...

GOD JUL & GOTT NYTT ÅR alla rally lovers.......

// Per

P.S Vore kul om vi kunde ses ett gäng på nåt vinter rally typ svenska eller så...kanske hyra en stuga , lite öl osv. Nån som vill styra upp nåt liknande?
Jesper Nilsson
Posts: 329
Joined: 2007 Jan 01 4:44 pm

Post by Jesper Nilsson »

ja är sugen på svenska ;)
User avatar
Robert Sahlstedt
Posts: 295
Joined: 2007 Jan 01 4:17 pm

Post by Robert Sahlstedt »

Jaha, dags för snöpremiär för mig i serien och avslutning på densamma. Hade ganska högt satta mål då jag ville avsluta med att behålla tredjeplasten i totalen, vilket innebar att hålla ett antal förare med i princip lika många poäng bakom mig. Topp-3 i rallyt kändes realistiskt och det siktade jag på.

SS1
Det kändes ganska bra men det där riktiga flytet uteblev och det blev en del småmissar här och var med efterföljande besök i snövallar som saktade ner farten som resultat.

SS2
En sträcka jag inte riktigt gillar men det blev en, än så länge, snabbaste tid i klassen ändå! Kul, för nu var i ledning!

SS3
Här gick det inget bra alls tyckte jag, tappade verkligen flytet och det kändes knackigt hela tiden. Vågade inte satsa nåt och gjorde en hel del missar. Tappade ledningen men låg inte ens halvsekunden efter!

SS4
Gör ett helt ok åk efter att ha lugnat ner mig och återfått koncentrationen på transporten. Återtar ledningen med knappt 2 sekunders marginal. Riktigt tuff fight inför sista! Nu skulle det laddas men köras kontrollerat utan FÖR stora risker. Hade lite kompisar ute som skulle ge mellantider och tänkte anpassa farten helt efter hur det utvecklade sig då det såg ut som de snabbaste redan kört.

SS5
Gasar iväg full av självförtroende, det här skulle jag nog grejja, om inte annat var 2:a platsen rätt säker med över 18 sekunders lucka. Första mellantiden närmade sig och jag kände nervositeten växa. Låg jag före, hade jag tappat? Två sekunder är inte mycket! Jodå jag låg före, inte med mycket, men först var jag! Lika bra att fortsätta likadant, det flöt ju på ordentligt. En stund senare var det dags för sista mellantiden innan det bara återstod en kort slutspurt mot målet och sen skulle segern vara i hamn... JAAA, jag hade utökat ledningen och hade några sekunder till godo, bara att hålla mig på vägen sista biten nu!

Men det är förstås nu det händer. PANG! Helt plötsligt och utan minsta spår till förvarning blir allt svart och vipps så sitter jag vid datorn och glor på bakgrundsbilden jag har på skrivbordet. Fråga mig inte hur det gick till och absolut inte vad jag... eh... sade högt och bestämt rakt ut i luften för mig själv. Det skulle bara censureras med ett äckligt långt piiiiiiiiip!

Jag är generellt inte en dålig förlorare, kör jag av ut i skogen och får bryta så tar jag det, då får man helt enkelt träna mer och lära av sina missar. Men när sånt här händer, det är 3:e gången på 7 starter och alla gånger när jag legat 1:a eller 2:a i klassen, så blir jag faktiskt sur på riktigt.

Jag avstår från att starta om denna tävling eftersom 5 minuter straff, även om jag körde imål som 1:a, inte hade gett mig en enda poäng. Ha en fortsatt trevlig kväll.

*skriver i frustrationen direkt efter avslutat fiasko och har därför inte riktigt alla sinnen i fullt bruk* Ber om ursäkt för detta, och tackar för en trotts allt kul tävling med tufft motstånd som vanligt. Fisåka räcker inte till seger här inte! :wink:
Mikael Wiberg
Posts: 48
Joined: 2007 Jan 01 6:45 pm

Post by Mikael Wiberg »

Jaha....Då var finalen avklarad då.

Riktigt roligt rally som arrangören ska ha all kredit för bättre vintervägar får man leta efter :D

Rallyt flöt på för mig bra :shock: ....men det blev lite halkigt på de sista sträckorna men så var det nog för alla 8)

Får väll se vad som händer nästa år....inget är klart ännu :!:
Pirelli har gjort klart att de kommer komma med ett nytt kontraktsförslag men hur det ser ut har jag ingen aning om...varken vilken bil eller i vilken klass de vill att jag ska köra :?:
Men andra däckfabrikanter har oxå hört av sig så vi får vänta å se vad som händer. Hjultomten kanske kommer med nått bra :D
The speed was okay but the corner was to tight!
Post Reply