Vad är det som är fel??!

Här hjälps vi åt att lösa problem som uppstår
Emil Andersson
Posts: 46
Joined: 2007 Dec 15 7:33 am

Vad är det som är fel??!

Post by Emil Andersson »

Jag har precis börjat spela RBR. När jag startar spelet är det inga problem, inget hack eller släpningar när jag kör. Men efter 1.5-2 min in på en sträcka (vilken som helst) försvinner vissa träd, skyltar och publiken. Allt annat funkar. Även när jag går tillbaka till menyn fattas tex. verkstaden (i den film som rullar på startmenyn). När jag stänger av och startar igen är det som det ska till samma sak händer!! Har testat att installera om flera ggr, installerat patcher, etc.
Något konstigt jag upptäck när jag nyinstallerat spelet är att mina gamla inställningar finns kvar, kan det vara ngn konstig inställning jag har??
Kan det vara så att inte min dator klarar av spelet??
Jag skulle bli oerhört tacksam om ngn skulle kunna hjälpa mig!!
Nu får det bli ett sista försök att få ordning på det annars skiter jag i spelet....!!
User avatar
Hasse Onkamo
Posts: 2343
Joined: 2007 Jan 01 6:06 pm

Re: Vad är det som är fel??!

Post by Hasse Onkamo »

Emil Andersson wrote:Jag har precis börjat spela RBR. När jag startar spelet är det inga problem, inget hack eller släpningar när jag kör. Men efter 1.5-2 min in på en sträcka (vilken som helst) försvinner vissa träd, skyltar och publiken. Allt annat funkar. Även när jag går tillbaka till menyn fattas tex. verkstaden (i den film som rullar på startmenyn). När jag stänger av och startar igen är det som det ska till samma sak händer!! Har testat att installera om flera ggr, installerat patcher, etc.
Något konstigt jag upptäck när jag nyinstallerat spelet är att mina gamla inställningar finns kvar, kan det vara ngn konstig inställning jag har??
Kan det vara så att inte min dator klarar av spelet??
Jag skulle bli oerhört tacksam om ngn skulle kunna hjälpa mig!!
Nu får det bli ett sista försök att få ordning på det annars skiter jag i spelet....!!
Den går inte för varm din dator?
User avatar
Robert Sahlstedt
Posts: 295
Joined: 2007 Jan 01 4:17 pm

Post by Robert Sahlstedt »

Låter faktiskt inte omöjligt att det är överhettning. Du får inga andra fel, färgförvrängningar i texturerna, artefakter och sånt?

När mitt grafikkort pajade för ett tag sen började det med liknande fel, det blev värre och värre tills det vägrade att ens starta 3d-applikationer. Det var inte kylningen det var fel på, det konstaterade både jag och polarna jag rådfrågade. Det måste varit minnesbankarna eller nån annan del på kortet som fått sig en dos överspänning eller på annat sätt tagit skada.

Så det måste inte vara dålig kylning som är problemet, det kan vara lite av varje, men det låter som hårdvarufel. Har svårt att tänka mig att det skulle vara spelet eller någon inställning som kan orsaka såna här fel.

Att dina inställningar finns kvar efter att du installerat om spelet är helt normalt, dessa filer tas inte bort vid avinstallation. Vill du göra dig av med dem ändå måste du för hand radera mappen där spelet låg installerat, efter att du gjort en avinstallation.
Emil Andersson
Posts: 46
Joined: 2007 Dec 15 7:33 am

Post by Emil Andersson »

Hur kan jag veta om det går för varmt?
Emil Andersson
Posts: 46
Joined: 2007 Dec 15 7:33 am

Post by Emil Andersson »

Om det kan vara till någon hjälp så postar jag ett exempel på vad som händer. Har nu märkt att det inte spelar någon roll om jag kör en sträcka eller bara "väntar" i menyn, samma resultat..... :(


Är det någon som har något tips?
Attachments
RBR fungerande.jpg
Så här ser det ut som vanligt
(46.8 KiB) Downloaded 489 times
RBR ej fungerande.jpg
Så här blir det efter ca. 2 min
(38.96 KiB) Downloaded 475 times
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

Testa att köra datorn utan kåpor, om det nu är en stationär.

Beroende på vilket grafikkort du har så brukar tillverkarna ha något program där man kan övervaka temperaturen.
för det låter verkligen som ett temperaturproblem.

Vad har du för grafikkort?
Emil Andersson
Posts: 46
Joined: 2007 Dec 15 7:33 am

Post by Emil Andersson »

Tyvärr så är det en bärbar dator. :(
Grafikkortet: (kan inget om sådant här)
Jag kopierade det som stog:

Accelerator in Use: Mobile Intel(R) 965 Express Chipset Family
Video BIOS: 1436
Current Graphics Mode: 1280 x 800 True Color (60 Hz)

Var hittar man hur varmt det är?
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

Ja, det kan vara problem med spelande på bärbara datorer. Svårt att ge några konkreta tips på hur man går vidare.

Men testa att ställ ner grafiken i rbr på det lägsta möjliga bara för att se om det går bättre. Alltså typ 640x480 och med låg detaljnivå etc. De inställningarna hittar man under startknappen - Program - SCI Games - Videosettings.
Var inte rädd att trycka på knappen Options och stäng av en del grejjer där. Det är värt ett test.
Emil Andersson
Posts: 46
Joined: 2007 Dec 15 7:33 am

Post by Emil Andersson »

Testade det, utan resultat... :( :cry:
Satte allt på lägsta eller av. Det blir lika dant!

Eftersom jag inte är någon datahacker så har jag inga idér vad jag kan göra.


Vad tror ni??
User avatar
Niklas Lundkvist
Posts: 129
Joined: 2007 Apr 04 8:21 pm

Post by Niklas Lundkvist »

Vad har du för grejer? Ge lite uppgifter på datorn i övrigt.. Prestanda?
Emil Andersson
Posts: 46
Joined: 2007 Dec 15 7:33 am

Post by Emil Andersson »

Har kopierat lite data. Vad tror ni? Är det för dålig prestanda?

Driver Version: 7.14.10.1244
Operating System: Windows Vista (TM) Home Premium (6.0.6000)
DirectX* Version: 10.0
Physical Memory: 1013 MB
Minimum Graphics Memory: 8 MB
Maximum Graphics Memory: 251 MB
Graphics Memory in Use: 159 MB
Processor: x86 family 6 Model 22 Stepping 1
Processor Speed: 1728 MHZ

Accelerator in Use: Mobile Intel(R) 965 Express Chipset
Video BIOS: 1436
Current Graphics Mode: 1280 x 800 True Color (60 Hz)
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Post by Andreas Karlsson »

ett långskott men... folk har haft problem med RBR och Vista förut, kanske problemet ligger där?
Emil Andersson
Posts: 46
Joined: 2007 Dec 15 7:33 am

Post by Emil Andersson »

Okej. Men jag har testat att köra programmet i "bakåtkompatiblet" läge. Utan resultat....
Oskar Olsson
Posts: 151
Joined: 2007 May 01 11:05 pm

Post by Oskar Olsson »

Grafikkortet är ju integrerat = inget man spelar med.

Sen sökte jag lite men hittade inte om det hade eget minne men antagligen delar det med ramminnet vilket gör det sjukt slött. Men du kan ju alltid ladda ner Everest från Lavalys och kolla temperaturerna.

Testa och kör 3DMark06 också så kan du ju se var datorn ligger prestandamässigt.

edit: jag kör Windows Vista Home Premium och har ALDRIG haft problem med varken RBR, GTR 2 eller Race 07.
Emil Andersson
Posts: 46
Joined: 2007 Dec 15 7:33 am

Post by Emil Andersson »

Tror ni det kan hjälpa att ställa "visuella inställningar" på högprestanda?
Post Reply