Subaru impreza wrc -06

Hur ställer man in bilen
Stefan Ohlsson
Posts: 138
Joined: 2007 Nov 16 8:21 am

Post by Stefan Ohlsson »

Torbjörn Eriksson wrote:varför tigga setuper av hela tiden ?

alla har olika körstil !!!
jag menar det som tex Hirvela åker med passar han
men vad är det som säger att just DU kommer att åka fortare bara för att du har hans setup ??

testa er fram genom att knåpa ihop egna setuper känns skit kul när man tycker att man lyckas och får till det men sedan tar det ett tag så pillar man lite till så blir den ännu bättre ;)

jag har några grund värden som jag ställer in från början i min grund setup sedan pillar jag med det mesta tills jag känner mig nöjd....

man blir aldrig helt klar med sina setuper iaf inte jag :roll:
Det är väl mitt val.....
Träningsläger pågår...

http://www.scherpen.se/
Kenneth Nyström
Posts: 862
Joined: 2007 Dec 04 3:37 am

Post by Kenneth Nyström »

Torbjörn Eriksson wrote:varför tigga setuper av hela tiden ?

alla har olika körstil !!!
jag menar det som tex Hirvela åker med passar han
men vad är det som säger att just DU kommer att åka fortare bara för att du har hans setup ??

testa er fram genom att knåpa ihop egna setuper känns skit kul när man tycker att man lyckas och får till det men sedan tar det ett tag så pillar man lite till så blir den ännu bättre ;)

jag har några grund värden som jag ställer in från början i min grund setup sedan pillar jag med det mesta tills jag känner mig nöjd....

man blir aldrig helt klar med sina setuper iaf inte jag :roll:

det är väl upp till var och en eller hur torbjörn??? alla har väl inte tid o leka 4-5 timmar om dan....
jag tar hellre några stygn än en taskig placering!!

citat : Sten-Ove Olsson
Stefan Ohlsson
Posts: 138
Joined: 2007 Nov 16 8:21 am

Post by Stefan Ohlsson »

Nu har jag gjort en väldigt snabb och enkel setup.. men har problem med att bilen är väldigt opålitlig i baken.. ena svängen går det hur fint som helst men nästa så släpper det helt och man snurrar.. Vad ska jag ändra för att minska risken för detta?? Har testat lite med hårt o mjuk.. men tror inte det är där problemet ligger...
Träningsläger pågår...

http://www.scherpen.se/
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Post by Andreas Karlsson »

diffar? krängare? hjulvinklar?

det är väl det jag kan komma på som påverkar.
tänk bara på att ALLT du ändrar får en motreaktion nånstans, tex över eller understyrning.

bromsarna kan också vara nåt att kika på kanske.
mer broms fram bör göra att bakändan inte släpper lika lätt.
User avatar
Jim Hjerpe
Posts: 681
Joined: 2007 May 10 1:44 pm

Post by Jim Hjerpe »

Beror på hur man använder bromsen, Andreas.

Prova att ha värdet på bakdiffen ca. 100-200 högre än på framdiffen.
Sen, har du för mycket toe-in på bakhjulen så kan det hålla i skitbra, skitbra, skitbra, ingenting..

Har du toe-ut eller ganska lågt så prova å ställ lite mer toe-in.. (toe-in = negativt värde)

Camber brukar jag ha ca. -50' på bak..
// Jim Hjerpe
Stefan Ohlsson
Posts: 138
Joined: 2007 Nov 16 8:21 am

Post by Stefan Ohlsson »

Jim Hjerpe wrote:Beror på hur man använder bromsen, Andreas.

Prova att ha värdet på bakdiffen ca. 100-200 högre än på framdiffen.
Sen, har du för mycket toe-in på bakhjulen så kan det hålla i skitbra, skitbra, skitbra, ingenting..

Har du toe-ut eller ganska lågt så prova å ställ lite mer toe-in.. (toe-in = negativt värde)

Camber brukar jag ha ca. -50' på bak..
Okej.. jag har nog Diffen bak LÄGRE än fram nu... och kör med -0,2 toe-in.. och camber -2 bak
Träningsläger pågår...

http://www.scherpen.se/
User avatar
Torbjörn Eriksson
Posts: 344
Joined: 2009 Jul 22 7:27 pm

Post by Torbjörn Eriksson »

Stefan Ohlsson wrote:
Jim Hjerpe wrote:Beror på hur man använder bromsen, Andreas.

Prova att ha värdet på bakdiffen ca. 100-200 högre än på framdiffen.
Sen, har du för mycket toe-in på bakhjulen så kan det hålla i skitbra, skitbra, skitbra, ingenting..

Har du toe-ut eller ganska lågt så prova å ställ lite mer toe-in.. (toe-in = negativt värde)

Camber brukar jag ha ca. -50' på bak..
Okej.. jag har nog Diffen bak LÄGRE än fram nu... och kör med -0,2 toe-in.. och camber -2 bak
ang toe in bak så har jag iaf eligt min körstil (ganska brett med mycket attak genom svängarna) kommit fram till att -0,5 - -0,7 passar mig bäst ligger där emellan på alla mina bilar på grus

camber bak ca -2 blir lite sladrigare men välter inte så lätt
bak diff som jim säger 100-200 högre än fram men hur hårt ställda dom ärt är helt olika för mina bilar en del passar bättre med väldigt hårda diffar och en del med mjukare.....

glöm inte heller att labba lite med mellan diffen hårt stäld så går bilen stadigt vid HÅRDA inbromsningar men blir svårare att styra in i svängen lite lösare gör att billen gärna driftar med rumpan när man gör en hård inbromsning
men det blir mycket lättare att styra in och hålla bilen på ett jämt ställ genom hela kurvan utan att behöva ta om.....

kontrolera även hur du har höjden på bilen det påverkar viktfördelningen oc hpåverkar MYCKET hur bilen beter sig när du ska ta/gåin/ur en kurvba det är väldigt svårt att hitta det perfekte läget antingen får man aningen förmycket av antingen över eller understyrning :
User avatar
Erik Brodin
Posts: 1521
Joined: 2008 Feb 23 5:57 pm

Post by Erik Brodin »

Kör du med min Octavia setup fortfarande? Om jag inte har för mig fel gillade du den och om det är så kan jag försöka fixa något åt dig även denna gång. :roll:
Stefan Ohlsson
Posts: 138
Joined: 2007 Nov 16 8:21 am

Post by Stefan Ohlsson »

Erik Brodin wrote:Kör du med min Octavia setup fortfarande? Om jag inte har för mig fel gillade du den och om det är så kan jag försöka fixa något åt dig även denna gång. :roll:
Japp den funkade perfekt för mig, justerade bromsarna bara det var det enda..
Träningsläger pågår...

http://www.scherpen.se/
Post Reply