ominstallera datan

Problem eller tips om själva datorn
Post Reply
User avatar
Anton Brorsson
Posts: 313
Joined: 2007 Apr 08 1:34 pm

ominstallera datan

Post by Anton Brorsson »

Hejsan. Ska nu ominstallera datan men jag vet inte riktigt hur man gör, har fått hjälp med det förut men nu vill jag testa själv. så skulle någon vilja förklara hur man gör?
User avatar
Rasmus Persson
Posts: 560
Joined: 2008 Jul 06 9:45 pm

Re: ominstallera datan

Post by Rasmus Persson »

Anton Brorsson wrote:Hejsan. Ska nu ominstallera datan men jag vet inte riktigt hur man gör, har fått hjälp med det förut men nu vill jag testa själv. så skulle någon vilja förklara hur man gör?
Metod 1: Installera om Windows XP med hjälp av Windows XP
Så här installerar du om Windows XP med hjälp av Windows XP:

1. Starta datorn.
2. Sätt in Windows XP-CD:n i CD-ROM- eller DVD-ROM-enheten.

Obs! Om Service Pack-versionen av operativsystemet du vill installera är högre än Service Pack-versionen av CD-ROM-operativsystemet du har integrerar du önskat Service Pack i Windows XP-installationsmappen. Om du vill veta mer om hur du integrerar Windows XP Service Pack 2-filer i Windows XP-installationsmappen klickar du på följande artikelnummer och läser artikeln i Microsoft Knowledge Base:
900871 (http://support.microsoft.com/kb/900871/ ) Integrera Windows XP Service Pack 2-filer i Windows XP-installationsmappen (Länken kan leda till en webbplats som är helt eller delvis på engelska)
3. På sidan Välkommen till Microsoft Windows XP klickar du på Installera Windows XP.
4. På sidan Installationsprogrammet för Windows XP klickar du på Uppgradering (rekommenderas) i rutan Typ av installation (om den inte redan är markerad) och klickar på Nästa.
5. Klicka på Jag accepterar avtalet på sidan Licensavtal och klicka sedan på Nästa.
6. Skriv produktnyckeln med 25 tecken i Produktnyckel-rutorna på sidan Din produktnyckel, och klicka sedan på Nästa.
7. Markera önskat alternativ på sidan Hämta uppdaterade installationsfiler, och klicka sedan på Nästa.
8. Installera om Windows XP genom att följa instruktionerna på skärmen.

Tillbaka till början
Metod 2: Installera om Windows XP genom att starta datorn från Windows XP-CD:n
Så här installerar du om Windows XP genom att starta datorn från Windows XP-CD:n:

1. Sätt in Windows XP-CD:n i CD-ROM- eller DVD-ROM-enheten och starta om datorn.
2. När uppmaningen "Tryck på en valfri tangent för start från CD" visas på skärmen trycker du på valfri tangent för att starta datorn från Windows XP-CD:n.

Obs! Datorn måste vara konfigurerad för start från CD-ROM- eller DVD-ROM-enheten. Om du vill veta mer om hur du konfigurerar datorn för start från CD-ROM- eller DVD-ROM-enheten läser du dokumentationen för datorn eller kontaktar datortillverkaren.
3. Följande meddelande visas på skärmen Välkommen till installationsprogrammet:
Den här delen av installationen förbereder Microsoft Windows XP för att köras på datorn.

Tryck ned RETUR om du vill installera Windows XP nu.

Tryck ned R om du vill reparera en Windows XP-installation med hjälp av Återställningskonsolen.

Tryck ned F3 om du vill avsluta installationsprogrammet utan att installera Windows XP.
Installera Windows XP genom att trycka på RETUR.
4. Tryck på F8 på skärmen Licensavtal för Windows XP, om du accepterar licensavtalet.
5. Se till att den aktuella installationen av Windows XP är markerad i rutan, och reparera sedan Windows XP genom att trycka på R.
6. Installera om Windows XP genom att följa instruktionerna på skärmen. Efter reparationen måste du kanske aktivera Windows XP igen.
// Persson

RBR:
Subaru Impreza WRC S14
Volvo 240 LE

Real: Volvo 244 87\" Voc

Image
Post Reply